کد خبر: ۱۱۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو گروه مطالعات اعتیاد پزشکی قانونی: آمار کشوری فوتی‌های ناشی از تریاک آلوده به سرب بیشتر از تهران است
به گزارش شفا آنلاین، اول تأیید شد، بعد تکذیب و باز تأیید. حالا سه ماهی می‌شود که مسئولان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و وزارت بهداشت هرچند وقت یک‌بار از یک موضوع جدی حرف می‌زنند؛ از آلوده بودن تریاک‌های مصرفی معتادان و بلای تازه‌ای که بر سرآنها آورده است.

نخستین‌بار «محمدرضا آذرنیا» دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر استان تهران بود که از مرگ سه معتاد تهرانی بر اثر مسمومیت ناشی از سرب خبر داد و هنوز مدتی از این موضوع نگذشته بود که «پرویز افشار» سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر این موضوع را تکذیب کرد و گفت که «هیچ موردی از فوت معتادان نه‌تنها در تهران بلکه در سرتاسر کشور بر اثر مسمومیت با سرب به دست ما نرسیده است.»

حالا اما مسئولان سازمان پزشکی قانونی، حرف دیگری می‌زنند. بعد از همه اما و اگرها در این باره، دیروز این «قدیرزاده» عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی بود که گفت «در پی اعلام هشدارهای مکرر مبنی بر وجود ناخالصی‌های سرب در مواد‌مخدر مصرف شده در معتادان به تریاک، شاهد فوت ۸ نفر در اثر مسمومیت با سرب در شهر تهران بوده‌ایم.»

او دراین‌باره گفت: «این در حالی است که به علت وجود نداشتن امکان تشخیص صحیح مسمومیت با سرب در سایر شهرهای کشور، امکان تعیین علت فوت دقیق بر اثر این مسمومیت وجود نداشته و آمار کشوری آن قابل احصا نیست. در نتیجه به نظر می‌رسد که آمار فوتی‌های ناشی از مسمومیت با سرب موجود در تریاک بیش از فوتی‌های تهران باشد.»

به گفته این عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، تابلوی فوت بیشتر این افراد آنسفالوپاتی ناشی از مسمومیت با سرب است. او درباره علایم این نوع مسمومیت هم گفت: «علایم مسمومیت مزمن با سرب به صورت غیراختصاصی و شامل کم‌خونی، ضعف و بی‌حالی، درد شکم، یبوست مزمن، دردهای استخوانی و مفصلی و حتی ضعف عضلانی است. تشخیص قطعی مسمومیت با سرب با انجام آزمایش تشخیص با تعیین سطح سِرُمی در خون است. بیماران با مشاهده چنین علایمی باید حتما به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه كرده و تحت درمان تخصصی قرار گیرند.»
او در حالی از مرگ ٨ نفر به دلیل مصرف تریاک آلوده به سرب صحبت کرده که پیش از این «پرویز افشار» سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر مرگ سه معتاد تهرانی بر اثر مسمومیت با سرب را هم تکذیب کرده و گفته بود: «متأسفانه در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از مسمومیت معتادان با سرب به دنبال استفاده از تریاک آلوده به سرب به دست ما رسید؛ ولی خوشبختانه هیچ موردی از فوت معتادان در هیچ‌یک از نقاط کشور گزارش نشده است. متأسفانه آمار ارایه شده مرگ سه معتاد در استان تهران که یکی از مسئولان آن را عنوان کرد، اشتباه بود.»

اما غیر از مسئولان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و سازمان پزشکی قانونی، این مسئولان وزارت بهداشت بوده‌اند که از اول امسال درباره این موضوع صحبت کرده‌اند؛ اواسط اردیبهشت‌ماه بود که سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از آلودگی تریاک‌ها به سرب خبر داد و پس از آن هم مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نسبت به مسمومیت با سرب به‌ دنبال مصرف تریاک‌های آلوده و مراجعه بیماران با علایم ناشی از این موضوع به مراکزدرمانی هشدار داد، اما این هشدارها و نگرانی‌ها کافی نبود. درپی مصرف تریاک‌های آلوده به سرب و انتقال معتادان مسموم به مراکزدرمانی، ذخیره دارویی کشور برای درمان معتادان مسموم، مصرف شد و این اتفاق ایران را با مشکل تأمین دارو روبه‌رو کرد. این درحالی بود که مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو در همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری، با بیان این‌که محموله آلوده به سرب منجر به مسمومیت تعداد زیادی از معتادان شد، گفته بود: «داروی ضد این مسمومیت که برای ٨ماه ذخیره شده بود، در دو ماه تمام شد.»

«اکبر عبداللهی اصل» که در آن همایش اعلام کرده بود، «برای تأمین این دارو به بازارهای مختلفی رفته‌ایم». او آن زمان درباره وضع ذخیره داروی «ژلاتور سرب»گفت: «ذخیره دارویی کشور برای درمان معتادانی که از تریاک آلوده به سرب استفاده کردند، برای ٨ماه بود ولی در طی دوماه تمام شد و در حال حاضر برای تأمین آن مشکل داریم؛ چراکه میزان موارد ابتلا ناگهان صدها برابر شد.»


  به گفته او «دو ماه است تمام عمده‌فروشی‌های دنیا، اعم از اروپایی و غیراروپایی را برای تأمین دارو پیگیری کردیم و کشورهای اروپایی هم اعلام کردند كه دیگر نمی‌توانند آن را تأمین کنند. به دلایل مختلف مثل بحث‌های مالیاتی یا جلوگیری از فاش‌شدن اطلاعات، بخش خصوصی درباره میزان تولید اطلاع نمی‌دهد. اگر خودتان تولید‌کننده دارو باشید، خیلی راحت‌تر می‌توانید آمار تولید را به دست بیاورید تا این‌که از تمام داروخانه‌ها بپرسید چقدر دارو فروختید.»شهروند


برچسب ها: سرب ، تریاک ، معتاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: