کد خبر: ۱۱۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>اجتماعی>مشکلات روانی و مشکلات مالی غالبا دست‌به‌دست هم پیش می‌روند. برای مثال، بدهی یکی از عوامل استرس‌زای فزاینده است که می‌تواند باعث افسردگی شود.
به گزارش شفا آنلاین،در حقیقت، در سال 2014 در ژورنال BMC Public Health گزارشی در مورد اثرات بهداشتی بدهکاری به چاپ رسید که بر اساس این گزارش افرادی که با بدهی زندگی می‌کنند در مقایسه با افرادی که بدهی ندارند بیشتر در معرض افسردگی هستند و حتی به خودکشی نیز فکر می‌کنند. علاوه بر این، چنین افرادی غالبا توجه زیادی به‌سلامتی خود نشان نمی‌دهند. از سویی دیگر، محققان دریافته‌اند که برنامه‌های مربوط به مدیریت بدهی می‌توانند ابتلا به افسردگی را به تعویق بیندازند. با توجه به تاثیر بدهی روی سلامت روانی فرد در ادامه مطالب بیشتری در مورد پیوند میان افسردگی و بدهی بیان می‌کنیم.

چگونگی تاثیر بدهی در ایجاد پریشانی احساسی
       بدهی می‌تواند باعث احساس ناتوانی، نومیدی و عزت‌نفس پایین در شما شود و به گفته دکتر نادین کاسلو، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده طب دانشگاه اموری در شهر آتلانتا ایالت جورجیا همه این موارد از علائم و عوامل خطرزای افسردگی هستند. نویسندگان گزارش مطرح‌شده در بالا اتفاق‌نظر دارند که بدهی وام، بدهی کارت اعتباری، بدهی وام دانشجویی، بدهی پزشکی و از دست دادن شغل می‌توانند در ابتلا به افسردگی سهیم باشند. علاوه بر این، این نویسندگان اضافه می‌کنند که این بدهی‌ها حتی می‌توانند باعث تجربه خشم و اضطراب در فرد شوند. عوامل دیگری همچون تنها نان‌آور خانه بودن، مسن بودن و نداشتن پس‌انداز کافی برای دوران بازنشستگی و بدهی‌های با بهره‌های بالا نیز ظاهر خطر افسردگی را افزایش می‌دهند.

زمانی که افسردگی منجر به بدهی می‌شود
       فهم این مطلب که استرس ناشی از بدهی چگونه باعث ایجاد افسردگی یا تشدید افسردگی می‌شود آسان است و برای اکثر افراد قابل‌درک است، اما احتمال می‌رود که نفهمید که چگونه افسردگی نیز می‌تواند منجر به مشکلات مالی شود. دکتر کاسلو می‌گوید که علائم افسردگی می‌توانند باعث افزایش بدهی بعضی از افراد شوند. او می‌گوید: «شخص مبتلابه افسردگی ممکن است رفتارهایی را بروز دهد که می‌توانند او را به‌سوی بحران بدهی سوق دهند.»

       دکتر کاسلو هشدار می‌دهد: «بعضی از افراد سعی می‌کنند که از طریق خرید اجباری یا ناخواسته احساس‌های افسردگی خود را تسکین دهند. مشکل افسردگی غالبا با رفتارهای اعتیادآور و مخربی در ارتباط است که می‌توانند منجر به بدهی زیادی شوند. این نوع از بدهی می‌تواند باعث نومیدی شدید و حتی خودکشی شود.»

       در سال 2013 در ژورنال آمریکایی Addictio- تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن می‌توان گفت که خریدهای اجباری که باعث بدهی می‌شود در حقیقت با افسردگی، اضطراب و دیگر اختلال‌های خلق‌وخو در ارتباط است. محققان این تحقیق خاطرنشان می‌کنند که علاوه بر درمان افسردگی شرکت در گروه‌های حمایتی که از راه‌کارهای رفتاری شناختی استفاده می‌کنند نیز در کنترل خرید اجباری موثر هستند.

پیدا کردن کمکی برای بدهی و افسردگی
       دکتر کاسلو می‌گوید که اگر می‌خواهید از عهده بدهی و افسردگی خود برآیید، باید هم به بدهی و هم به افسردگی خود بپردازید. کمک‌های مختلفی برای مقابله با افسردگی و بدهی وجود دارند. دکتر کاسلو اضافه می‌کند: «اگر شخصی احساس گرفتاری، نومیدی و ناتوانی می‌کند، احتمالا برای درمان افسردگی خود و خارج شدن از مشکل بدهی نیاز به کمک دارد.» افسردگی یک اختلال قابل‌درمان است. اولین گام در درمان افسردگی این است که افسردگی خود را قبول کنید و برای کمک به پزشک خود مراجعه کنید. وقتی‌که افسردگی شما تشخیص داده شد، پزشک شما شیوه‌های درمانی متفاوتی را پیشنهاد می‌کند که شامل گفتگو درمانی، داروها و گروه‌های حمایتی است.

       دکتر کاسلو می‌گوید که بعضی از موسسه‌ها و مرکزهای مشاوره نیز می‌توانند در درمان عادت‌های خرید اجباری شما موثر باشند. برای مثال، در آمریکا سازمانی به نام Debtors Anonymous (بدهکارهای ناشناس) وجود دارد که به بهبود رفتارهای خرید اجباری کمک می‌کند. این سازمان جلساتی را در کل کشور تشکیل می‌دهد و افراد می‌توانند در این جلسه‌ها تجارب بدهی وسواسی و مدیریت بدهی خود را با دیگران تقسیم کنند. این سازمان جلسه‌های آنلاینی را نیز در اینترنت برگزار می‌کند.

برای حل مشکل بدهی به این توصیه‌ها توجه کنید:
       1. همواره بودجه مالی خود را در نظر داشته باشید و بر اساس آن خرید کنید.
       2. به‌جای آنکه از دست طلب کارها فرار کنید با آن‌ها تماس برقرار کنید.
       3. به هنگام سروکله زدن با طلب کارها حق خود را نیز در نظر داشته باشید.
       4. برای یادگیری راهکار مقابله‌ای بهتر به یک مرکز مشاوره دارای تخصص در امور بدهی مراجعه کنید.
       5. با استفاده از قوانین مربوط به ورشکستگی سعی کنید که از خود در برابر طلب کارها محافظت کنید.
       6. راه‌کارهایی را یاد بگیرید که در بهبود و بازگرداندن اعتبار سابق شما موثر هستند.
       7. مراقب کلاه‌برداری‌هایی باشید که به شما وعده حل مشکل بدهی‌تان را می‌دهند.
EveryDay Health

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: