کد خبر: ۱۱۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 24
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه های کشور ، 2 برابر شد و اکنون سالیانه حدود 12 هزار دانشجو در 181 دانشکده پرستاری پذیرش می شود.

 به گزارش شفا آنلاین، محمد میرزابیگی گفت: با وجود اینکه ظرفیت دانشگاه ها در جذب دانشجوی پرستاری از دو سال قبل، 2 برابر شده است اما هم اکنون بالغ بر 140 هزار پرستار کم داریم.
وی خاطرنشان کرد: برای جبران این کمبود ظرفیت های دانشکده های پرستاری 2 برابر شد که طی یکسال و نیم آینده نتایج آن بیرون می آید.
وی افزود: همچنین شورای گسترش وزارت بهداشت اخیرا مصوبه ای را مبنی بر تعریف دوره های مهارتی و حرفه ای در حوزه پرستاری با پایه کارشناسی گذراند که چهار تا پنج دوره آن آماده است و دوره های دیگر را هم می توان بر حسب نیاز به این دوره های مهارتی افزود و برای این منظور نیازی نیست که حتما در وزارتخانه و ستاد تصمیم گیری شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به روش جدید اعتباربخشی بیمارستان ها ادامه داد: در روش جدید اعتباربخشی خدمات «کیس متد» (مراقبتهای پرستاری خاص برای یک بیمار) پرستاری نیز ابلاغ شده است که بی شک این روش، بیمار و پرستار را در قبال هم پاسخگو می کند.
میرزابیگی اظهار کرد: با توجه به کمبود نیرو، انتظار نیست که از همان ابتدای کار، آخرین نسخه کیس متد اجرا شود و این طرح به مرور زمان و رفع کمبود پرستار به مرحله اجرا در می آید.
وی با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان ها خاطر نشان کرد: البته در راستای رفع مشکل کمبود نیرو، کم کار نشده است و افزایش 2 برابری ظرفیت دانشکده ها، ساماندهی مراقبت های اولیه، بکارگیری 16 هزار نیرو در جریان طرح تحول سلامت، مجوز بکارگیری 17 هزار نیروی پیمانی از جمله این اقدامات است اما به هر حال اگر دولت از تمام ظرفیت خود هم استفاده کند، جبران کمبود 140 هزار نفری امکان پذیر نیست.
وی همچنین با اشاره به مزایای اجرای طرح نوین اعتباربخشی بیمارستان ها، هدف از اجرای این طرح را در بیمارستان های کشور ایجاد محیطی امن و کیفی برای بیماران برشمرد.
وی گفت: ایمنی بیمار در هم تنیدگی خاصی با اعتباربخشی بیمارستان ها دارد و تلاش همه مسئولان وزارت بهداشت باید این باشد که محیطی امن و کیفی را برای بیماران ایجاد کنیم.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: اعتباربخشی بیمارستان ها قدرتی هوشمند برای استفاده به موقع از قدرت نرم، سخت و آموزش به مدیر می دهد تا بتواند زیر مجموعه خودش را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند و در این میان یکی از گسترده ترین و بیشترین کسانی که روسای بیمارستان ها با آنها در تعامل و ارتباطند مدیران پرستاری هستند.
وی خطاب به روسای بیمارستان ها افزود: در 24 ساعتی که بیمارستان اداره می شود، این مدیران پرستاری از سطح مترون ها تا سوپروایزرها هستند که در ادامه کار روسای بیمارستان ها درگیر انجام کارهای مدیریتی هستند.اجرای دستورات رئیس بیمارستان و رئیس دانشگاه ها را دنبال می کنند و بدون شک تمام این تلاش ها در این جهت است که بتوان گامی بیشتر و بهتر برای ارائه خدمت به بیماران برداشت.
میرزابیگی با اشاره به وجود 9 هزار مدیر پرستاری در سیستم دولتی گفت: این 9 هزار مدیر پرستاری از سطح مدیر پرستاری دانشگاه تا سرپرستاران بخش را شامل می شود و اگر جمع مدیران غیر دولتی پرستاری را نیز به آن اضافه کنیم حدود 13 تا 14 هزار تن را در بر می گیرد و لازم است اقداماتی صورت گیرد تا در اعتباربخشی بیمارستان ها از این ابزارهای فراوان مدیریتی، نتیجه محسوس و ملموس حاصل شود.

** طرح اعتباربخشی به ضد خود تبدیل شده بود
وی تاکید کرد: اگر اعتباربخشی به روال سابق ادامه می یافت امکان تحقق محیطی امن و کیفی برای بیماران وجود نداشت زیرا وضعیت به شکلی شده بود که طرح اعتباربخشی به ضد خود تبدیل شده بود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته در جریان اعتباربخشی به قدری کاغذبازی ثبت سنجه ها زیاد بود که پرستار به جای حضور بر بالین بیمار دائما در استیشن نشسته بود و سرش روی کاغذها بود. بیمار از خدمت محروم شده بود و با مشاهده این وضعیت با این تصور که پرستار به جای رسیدگی به او به امور شخصی خود مشغول است، احساس توهین می کرد.
وی افزود: از همه بدتر آنکه خود پرستاران نیز از این وضعیت ابراز نارضایتی داشتند و بسیار از ایجاد تغییرات در این وضعیت استقبال می کردند. حل این مساله برای پرستاران به یک آرزو بدل شده بود و امروز با تلاش های صورت گرفته در وزارت بهداشت این کاغذبازی ها به میزان زیادی کاهش یافت.

**گروه پرستاری در سه رده تعریف شد
وی افزود: گروه پرستاری را نباید منحصر به پرستاران دانشگاهی بدانیم؛ با نظر صاحبنظران پرستاری، دانشگاه ها و مکاتبات بسیار با مجامع علمی، خدمات پرستاری را سطح بندی کردیم و بر این اساس مقرر شد در سطح مراقبت های اولیه یک رده تحت عنوان کمک پرستار یکساله داشته باشیم و دیگر رده های سه ماهه و چهار ماهه وجود نداشته باشند.

**ورود 10 هزار کمک پرستار به بیمارستان ها
معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: پیش از این سه رده کمک بهیار، بهیار و کاردان پیش از رده پرستار کارشناس وجود داشت اما منطقی این است که نه آن قدر لایه های مختلف پیش از پرستار وجود داشته باشد که کارها به هم محول شود نه اینکه همه چیز از پرستار کارشناس شروع شود و همه خدمات را از پرستار کارشناس بخواهیم که او بخشی از کار را انجام ندهد یا با کراهت انجام دهد یا همراه بیمار مجبور به انجام آن شود.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف در شورای برنامه ریزی وزارت بهداشت تصمیم گیری شد که تعداد 10 هزار کمک پرستار آموزش داده شوند و به سیستم وارد شوند که این اتفاق به زودی انجام خواهد شد و باید کمک کنیم که در مرحله آموزش این نیروها، کیفی تربیت شوند.

** ساماندهی نیروهای شرکتی در وزارت بهداشت
میرزابیگی ادامه داد: یکی از روش های جذب نیرو بهره گیری از روش استخدام شرکتی است که خوشبختانه این بحث نیز ساماندهی شده است و دو راهکار نیز برای این منظور از طرف وزارت بهداشت تبیین شده است که تعریف حق و حقوق نیروهای شرکتی مبنی بر اینکه نباید تفاوتی با نیروهای استخدامی داشته باشند از آن جمله است.
وی اضافه کرد: همچنین لازم است با شرکت هایی که از اجرای دقیق و درست بخشنامه های وزارت بهداشت عدول می کنند، برخورد شود و موسسه ای نیز در زیر مجموعه وزارت بهداشت به منظور جذب نیروهای شرکتی تشکیل شده است که در صورت عدم تمکین شرکت های متخلف بیمارستان ها می توانند با آنها لغو قرارداد و با این موسسه قرار داد امضا کنند و از این طریق بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را تأمین کنند.
وی تاکید کرد: نباید در بیمارستان ها این گونه باشد که صرفا منتظر دادن سهمیه های استخدامی برای جذب نیرو و تأمین نیروی مورد نیاز خود باشند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت در عین حال گفت که نباید از نظر دور داشت که حجم بکارگیری نیروی پرستاری در دولت فعلی در قیاس با دوره های گذشته کم سابقه و حتی بی سابقه بوده است.

**بالینی سازی پرستاری ابلاغ شد
وی با تأکید بر اهمیت آموزش بالینی پرستاری گفت: اخیرا بالینی سازی پرستاری به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد. با وجود اینکه رشته پرستاری یک رشته کاملا بالینی است اما به دلیل اینکه آموزش پرستاری در دانشکده ها متمرکز بود،دانش آموختگان این رشته خیلی تئوریک تربیت می شدند و بالینی بار نمی آمدند.
وی گفت: با آیین نامه جدید مبنی بر بالینی سازی آموزش پرستاری که حاصل نظرات کارشناسی 50 دانشکده پرستاری و تمام صاحبنظران پرستاری است، امید است فضایی فراهم شود که دانشجویان پرستاری از امکانات بالینی بیشتری بهره مند شوند.
میرزابیگی ادامه داد: بر این اساس اگر بیمارستان هایی واجد شرایط باشند، دانشکده ها در آنجا شعبه می زنند و در جاهایی که این امکان وجود ندارد نیز روش آموزش پرستاری در حال حاضر به گونه ای شده است که دانشجویان در سال آخر آموزش پرستاری به طور کامل کارورزی دارند و بی شک این، کمک می کند که پرستار بالینی تر تربیت شود و این امر به ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر به بیماران منجر می شود.

**پروتکل تحویل شیفت پرستاری ابلاغ شد
وی تصریح کرد: تعدادی از شاخص های پرستاری در ایمنی و اعتباربخشی با همدیگر کاملاً در هم تنیده هستند به عنوان مثال ممکن است برخی امور بسیار ساده به نظر برسند اما در عین حال بسیار مهم است، مثلا برای تحویل شیفت(نوبت کاری)، هیچ پروتکلی نداشتیم و هر چند در 99 درصد موارد پرستاران مقید و متعهد به اصول هستند اما این امکان و احتمال وجود داشت که در مواردی هر چند اندک پیش از حضور پرستار شیفت بعدی، یک پرستار ترک شیفت کند و بر اساس پروتکل رفتار نشود.
میرزابیگی گفت: هم اکنون برای تحویل شیفت پروتکل ابلاغ شده است و در قانون ارتقای بهره وری هم داریم که یک ساعت برای تحویل شیفت گذاشته شده است و باید طبق قواعد این امر صورت گیرد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین در مورد گزارش نویسی های پرستاری نیز شاهد این بودیم که مثلاً سوپروایزرها، شب ها، گزارش هایی را در دفاتر دستی و کاملا سنتی می نویسند و اصلا مشخص نیست که چقدر از این گزارش ها استفاده می شود یا نمی شود اما اکنون به این گزارش نویسی ها فرمت داده شده است و یکسان سازی می شود.
وی از جهت دهی به نوع پروتکل های مراقبتی و روش های مراقبتی و فرمت های مراقبتی خبر داد و گفت: انتظار است که این سیاست های اتخاذ شده به خوبی اجرایی و عملیاتی شود و نتایج آن را در سیستم و ارتقا کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران شاهد باشیم.
برچسب ها: دانشگاه ، پرستاری ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: