کد خبر: ۱۱۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 24
شفا آنلاین>سلامت> استفاده از گروهی از داروهای مشهور که به‌طور معمول برای کاهش دادن اسید معده به کار می‌رود منجر به افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های کلیوی مزمن می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین،  این نتایج تحقیقات دانشگاه پزشکی جان هاپکینز در بالتیمور است که در JAMA به چاپ رسیده است.

       نویسنده این مقاله تاکید می‌نماید که ارتباطی را بین داروهای مهارکننده پمپ پروتون و بیماری‌های مزمن کلیوی کشف کرده است که با این حال باعث ایجاد بیماری مزمن کلیوی به طور مستقیم نمی‌شوند وهنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص لازم است.

       محققان می‌گویند که مطالعات پیشین آنها ارتباط بین داروهای PPIS را با فرمی از التهاب کلیه نشان می‌دهد که نفریت بینابینی حاد نام دارد.

       داروهای PPIs به طور وسیعی برای مهار ترشح اسید معده در جهان به کار می‌روند. آن‌ها برای مهار علایم ترشح بیش از حد اسید معده وبیماری رفلاکس معده (GRED) کاربرد دارند. آن‌ها همچنین برای درمان زخم معده و زخم‌های پپتیک یا برای درمان صدمات ایجاد شده به قسمت انتهای مری که از اسید معده و رفلاکس آسیب دیده است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. داروهای مهارکننده پمپ پروتونی از طریق کاهش دادن میزان اسید معده و تاثیر بر سلول‌های دیواره مخاط معده عمل می‌کنند. عملکرد پمپ پروتونی همانند آنتی اسیدها نیست زیرا آنتی‌اسیدها کار خود را از طریق خنثی کردن اسید معده انجام می‌دهند. انواع مختلفی از داروهای مهارکننده پمپ پروتون وجود دارد که می‌توان از میان آنها به امپرازول با نام تجاری PRILOSEC و ازومپرازول با نام تجاری NEXIUM ولنزوپرازول با نام تجاری PREVACID اشاره کرد که عوارض جانبی هر یک از آنها متفاوت است.

       آقای دبورا گراد و اسکوفن فلد از دانشگاه UC در رابطه با این داروها چنین می‌گویند: «همواره به تعداد زیادی از افراد بدون هیچ دلیل واضحی درحالی که علایمی مانند سوزش قلب یا سوزش سر دل ندارند داروهای مهارکننده پمپ پروتون تجویز می‌شود.»

       با این حال آنالیزهای بیشتر نشان دهنده این است که مصرف این داروها با افزایش ریسک بیماری‌های کلیوی همراه است. برطبق اظهارنظر این افراد ارتباطی بین مصرف این داروها و بیماری‌های مزمن کلیوی وجود دارد که می‌تواند پیامد مهمی را برای سلامت عمومی جامعه با توجه به استفاده گسترده آن داشته باشد. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۵ میلیون امریکایی از داروهای مهارکننده پمپ پروتون با مبلغ 10 میلیارد دلار استفاده کرده‌اند.

       مطالعات نشان می‌دهند که بیش از ۷۰ درصد از مصرف کنندگان از این دارو بدون نسخه و بدون تجویز پزشک از این داروها استفاده کرده‌اند وبیش از 25 درصد از این افراد نیز به استفاده طولانی مدت از این دارو روی آورده‌اند که می‌توانستند مصرف آن را با توجه به عوارض جانبی که دارد زودتر قطع نمایند.

       در سال ۲۰۱۰ نیز از بیمارستان سئول کره جنوبی مقاله‌ای با عنوان مصرف داروهای مهارکننده پمپ پروتون و نوع دیگری از دارو به نام آنتاگونیست‌های گیرنده هیستامین ۲ که برای رفلاکس معده تجویز می‌شود می‌تواند به افزایش ریسک بیماری ذات الریه نیز منجر شود در مجله انجمن پزشکی کانادایی به چاپ رسید ودر این سایت عنوان شد.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
0
0
بسیار خوب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: