کد خبر: ۱۱۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفا آنلاین>سلامت>عفونت‌های گوش صرفا دردناک نیستند، بلکه برای درمان کامل آن‌ها به یک یا دو هفته نیاز است. برای بسیاری از کودک‌ها و بزرگسال‌های مبتلابه عفونت‌های گوش رویکرد منتظر باش و ببین (wait-and-see approach) ـ یعنی بدون آنتی‌بیوتیک‌هاـ توصیه می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،این رویکرد مطرح‌شده بر اساس رهنمون‌هایی است که در ماه فوریه 2016 در ژورنال Otolaryngology_ Head and Neck Surgery به چاپ رسید. علاوه بر این، درمان‌های طبیعی نیز در تسکین عفونت‌های گوش موثر هستند.

       دکتر متیو بوش، متخصص گوش، حلق و بینی و استادیار گوش، حلق و بینی در مرکز سلامتی دانشگاه کنتاکی آمریکا می‌گوید: «هیچ داده علمی وجود ندارد که نشان‌دهنده تاثیر مثبت درمان‌های طبیعی برای عفونت‌های گوش باشد، اما این درمان‌های طبیعی می‌توانند تسکین‌دهنده باشند و تاثیر یک دارونما را داشته باشند.» خبر خوب در مورد این درمان‌های طبیعی این است که هیچ خطری ندارند، بنابراین ارزش امتحان کردن را دارند. به همین دلیل در ادامه به مرسوم‌ترین درمان‌های طبیعی برای عفونت‌های گوش اشاره می‌کنیم.

«بامب کردن» گوش
       دهان خود را ببندید و سوراخ‌های بینی خود را نگه‌دارید و سعی کنید که نفس را از بینی خود بیرون دهید. (مانور والسالوا) در این حالت باید یک صدای کوچک بامب بشنوید یا احساس کنید، همان‌طور که در هواپیما یا روی کوه به دلیل تغیر ارتفاع این احساس را در گوش خود می‌کنید. دکتر رز می‌گوید که توانایی بدن در ایجاد احساس بامب در گوش برای سلامتی گوش‌ها مفید است و یک امر حیاتی برای خلبان‌ها و غواص‌ها محسوب می‌شود. چنین عملی باعث درد گوش نمی‌شود، اما اگر در گوش خود احساس درد کردید، بعد از امتحان کردن چند راه‌حل دیگر و کارا نبودن آن‌ها دوباره همین عمل را تکرار کنید.

کمپرس مرطوب
       برای درست کردن یک کمپرس گرم ابتدا حوله را درون آب گرم فروببرید و سپس آن را چنگ بزنید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس حوله را به‌صورت یک مستطیل درآورید و روی گوش خود نگه‌دارید. گرما و رطوبت می‌تواند به برطرف شدن گرفتگی گوش شما کمک کند. اگر تب دارید، می‌توانید برای درست کردن کمپرس سرد از آب سرد استفاده کنید.

بخار
       بخار نیز می‌تواند ‌مانند رطوبت گرما در باز کردن گرفتگی گوش موثر باشد. برای استفاده از این درمان طبیعی می‌توانید یک حمام یا دوش پر از بخار بگیرید یا بخار یک ظرف آب جوش را استشمام کنید. برای استفاده از بخار یک ظرف آب جوش باید حوله‌ای را روی سر خود قرار دهید تا بخار به اطراف پراکنده نشود.

قرقره کردن با آب‌نمک
       گاهی درد گوش با درد گلو مرتبط است و به همین دلیل با قرقره کردن آب‌نمک گرم می‌توان به تسکین علائم مربوط به درد گوش کمک کرد. یک قاشق چای‌خوری نمک را با ۲۲۰ سی‌سی آب گرم مخلوط و سپس آن را قرقره کنید.

سرکه و الکل مالشی
       اگر دچار عارضه «گوش شناگران» (عفونت گوش خارجی معمولا به علت ماندن آب در گوش پس از شنا)‌ هستید، این محلول می‌تواند به تسکین درد گوش شما کمک کند. محلولی را فراهم آورید که نیمی از آن سرکه و نیم دیگر آن الکل مالشی (الکل دناتوره و معطر که برای ماساژ استفاده می‌شود) است. سپس با استفاده از یک قطره‌چکان این محلول را در مجرای گوش خود بریزید؛ اما اگر در پرده گوشتان سوراخ است یا اگر این محلول باعث احساس ناراحتی در گوش شما می‌شود، از استفاده از این محلول خودداری کنید؛ همچنین اگر پس از خارج شدن از استخر از این محلول استفاده کنید، می‌توانید از دچارشدن به عارضه گوش شناگران پیشگیری کنید.

       داروهای مسکن بی‌نسخه هم می‌تواند به تخفیف گوش‌درد کمک کند. اگر مبتلابه آلرژی هستید از عوامل ایجادکننده گرفتگی گوش دوری‌کنید، چون ممکن است که باعث عفونت‌های گوش شوند.

       اگرچه اغلب موارد عفونت‌های گوش و درد گوش غالبا با گذشت زمان و با مراقبت معمول بهتر می‌شوند، اما برخی موارد عفونت گوش نیازمند درمان‌های جدی‌تری هستند. اگر در مدت یک یا دو روز تمام این درمان‌های طبیعی را امتحان کردید و همچنان از درد گوش رنج می‌برید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. ازآنجایی‌که علاوه بر عفونت گوش بیماری‌های دیگری نیز باعث درد گوش می‌شوند، شاید نیاز باشد که به پزشک مراجعه کنید و علت درد گوش خود را مشخص کنید.

       گاهی از اوقات با عوارض خطرناک ناشی از عفونت‌های گوش مواجه می‌شوم. اگر درد گوش شما همراه با ضعف صورت، تب بالا، حمله صرع یا ترشح خون از گوش است یا اگر کودک شما مبتلابه درد گوش شد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

       تکرار عفونت‌های گوش می‌تواند خطر از دست دادن شنوایی و مشکلات کلامی را برای کودکان افزایش دهد، بنابراین توصیه می‌شود که در صورت بازگشت درد یا عفونت گوش کودک خود فورا او را نزد پزشک ببرید. درمان‌های طبیعی مطرح‌شده صرفا به تسکین درد گوش کمک می‌کنند و به‌هیچ‌وجه تنها راه برای درمان عفونت‌های درد گوش نیستند.
EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: