کد خبر: ۱۱۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفا آنلاین>سلامت> حدود 43 سال پیش اولین بار در کشور آمریکا یک کودک با استفاده از این سلول‌‌ها تحت درمان قرار گرفت که هنوز زنده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  ابتدا در سرطان‌‌های خون که غیر قابل درمان بود از این سلول‌‌ها استفاده کردند. بعد از آن به بیماری‌‌های دیگر هم بسط پیدا کرد در کشور ما نیز در سال 1369 در بیمارستان شریعتی این کار برای اولین بار انجام گرفت.

 این سلول‌‌ها در خصوص سرطان استخوان و سرطان‌‌های خون که نسبت به درمان مقاوم شده بودند مورد استفاده قرار گرفتند. در گذشته بیماران برای این کار به خارج از کشور فرستاده می‌شدند که بسیار پرهزینه بود. اما امروزه حدود 90 درصد از پزشکان فوق تخصص در این مرکز آموزش دیده‌اند و توانایی این کار را دارند. تیمی که در این مرکز کار می‌کند، مجرب و هماهنگ هستند و حتی دارای ارتباطات بین المللی هستند که بتوانند به روزباشند. تمامی کارهایی که در این خصوص در دنیا انجام می‌شود همگی در این مرکز در بیمارستان شریعتی انجام می‌شود. با این جمعیت، کشور ما حداقل نیاز به هزار و پانصد پیوند سلول‌‌های بنیادی در سال دارد.

 این مرکز به بیمارستان‌‌های دیگری مانند بیمارستان طالقانی ، بیمارستان امام ، شرکت نفت، و بیمارستان‌هایش در شهر کرمان ، شیراز ، شمال نیز آموزش داده و کار پیوند در آن مراکز انجام می‌شود. البته با وجود این مراکز ما نیاز به کمک داریم که بتوانیم تعداد این پیوندها را در سال افزایش دهیم. اگر یک مرکز برای این کار شروع به فعالیت می‌کند، باید با تمام امکانات به آن بپردازد بعدا مراکز دیگری دایر می‌شو. در غیر این صورت مقرون به صرفه نیست.


این پیوند چگونه انجام می‌شود و این سلول‌‌ها چگونه از بدن گرفته می‌شود ؟
       درمان برخی از بیماری‌‌ها با سلول‌‌های بنیادی در تمام دنیا تائید شده است. من عضو انجمن پیوند مغز استخوان آسیا ، اروپا و آمریکا هستم. در کنفرانسی که در اسفند ماه در ایران برگزار می‌شود نیز خبرهای خوشی خواهیم داشت. بیماری‌‌هایی که تائید شده عبارتند از: سرطان‌‌های خون ، بیماری‌‌های لنف ، سرطان مغز استخوان، تالاسمی، کم خونی‌‌هایی که اگر پیوند نشود کشنده است، بیمارانی که دارای اختلالات ایمنی هستند ، سرطان‌‌های مزمنی که به درمان جواب نمی‌دهند و... درخصوص تالاسمی ما تا به‌حال پانصد پیوند انجام داده‌ایم که دومین کشور در دنیا در این خصوص هستیم. در مورد حدود 60 نوع بیماری در این مرکز پیوند انجام می‌شود. یکسری بیماری‌‌ها هستند که باید از لحاظ آماری ، کمیته اخلاق هم تائید کند. در این کمیته یک قاضی ، یک حاکم شرع و افراد دیگری که در خصوص این رشته و بیماری‌‌ها اطلاعات دارند عضو هستند.

وقتی ما می‌خواهیم یک پیوند انجام دهیم ، این کمیته باید آن را تائید کند. این پیوند برای اولین یا دومین بار انجام گرفته باشد تفاوتی ندارد. حتما باید در این کمیته مورد تایید قرار گیرد. بعد از تائید این کمیته باید به بیمار نیز این آگاهی را داد که این تنها راه برای درمان است و راه دیگری وجود ندارد. در صورتی که این فرد تمایل داشته باشد این کار انجام می‌گیرد. اینکه هرکسی بخواهد با استفاده از سلول‌‌های بنیادی بیماری را درمان کند قابل قبول نبوده وبسیار خطرناک است. گاهی در ماهواره‌‌ها گفته می‌شود که این سلول‌ها مانند قرص به افراد داده می‌شود. این سلول‌‌ها از این طریق وارد بدن شده و به هرنقطه ای که بدن مشکل دارد رفته وآن را درمان می‌کند. این حرف‌ها به هیچ وجه درست نیست. در هیچ‌کدام از کمیته‌‌های بین المللی این مسئله تائید نشده است.


مردم باید بدانند که این تبلیغات از لحاظ علمی قابل قبول نیست. اگر کسی طرحی دارد باید به کمیته‌‌های بین المللی مراجعه کرده و کمیته پیوند دنیا آن را تایید کند. ما به سه طریق می‌توانیم از افراد سلول بگیریم : یک راه استفاده از مغز استخوان است. به این صورت که فرد دهنده باید به اتاق عمل رفته و بیهوش ‌شود. سپس دو نفر از دو طرف استخوان لگن هر بار دوسی سی خون از این فرد می‌گیرند. حدود نیم تا یک کیلو سلول به این طریق از فرد می‌گیرند. به ازای هر کیلو وزن بدن فرد گیرنده 200 میلیون سلول نیاز است. البته بستگی به این دارد که این پیوند از خواهر و برادر فرد باشد یا از خود او باشد. اگر پیوند از خود فرد انجام گیرد، بین 500 هزار تا 2 میلیون سلول کافی است. برای گرفتن سلول از خود فرد ، باید بیماری او درمان شده باشد یا حداقل 90 درصد از بیماری از بین رفته باشد. بعد از درمان این فرد به اتاق عمل رفته یا کنار دستگاه قرار می‌گیرد و این سلول‌‌ها گرفته می‌شود. بعد از اینکه فرد شیمی درمانی شد، به اتاقی که از قبل آماده شده و فوق تخصص و نرس های متخصص در آن اتاق هستند قرارمی گیرد. بعد از آن این سلول‌‌هایی که از خود او، از خواهر و برادر یا خویشاوندان نزدیک گرفته شده به او تزریق می‌شود.


در هر صورت باید آنتی ژن سطح سلولی دهنده و گیرنده با هم هماهنگی داشته باشد یا ممکن است گاهی اوقات به صورت چهار ششم با هم هماهنگی داشته باشند. چون الان بانک سلولی ما زیاد قوی نیست و باید از خارج از کشور کمک بگیریم. بنابراین می‌توانیم از سلول‌‌های غیر خویشاوند که همگن یا متجانس هستند وقبلا آزمایش شده استفاده کنیم. راه دیگر گرفتن سلول‌‌های بنیادی این است که فرد در کنار دستگاه می‌خوابد و می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد. برای فرد دهنده هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.




برچسب ها: قدمت ، مغز استخوان ، جهان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
سلام میشه بگیدفردپیوندمغزواستخوان چندسال عمرمیکند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: