کد خبر: ۱۱۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفا آنلاین>سلامت> یکی از نیازهای اساسی بشر امنیت است که وظیفه اصلی و ذاتی هر حکومت تامین این مهم است. از بین بردن تهدیدها یا به حداقل رساندن آنها، لازمه پیدایش امنیت محسوب می‌شود، اما کافی نیست.
   امنیت یک عامل عینی است که باید وجود آن احساس شود. اهمیت ایجاد و حفظ امنیت باعث شده است که بایدها و نبایدهای مختلفی دراین‌باره در مجموعه قوانین کشور ما پیش‌بینی شود. حاکمیت ملی همواره مهم‌ترین ارزش برای ملت‌ها است. به‌طورکلی در جهان امروز امنیت شریان حیاتی توسعه به شمار می‌آید؛ چراکه ادامه و استمرار برنامه‌های توسعه در هر کشور در گرو امنیت پایدار آن کشور است تا آرامش و اطمینان و فقدان ترس در جامعه پدیدار شود و کشور ضمن خطر زدایی ناشی از القای هرگونه تهدید و آسیب و در غایت امنیت فراگیر اجتماعی به توسعه دست پیدا کند. پس به‌طورکلی امنیت به‌عنوان یک پشتوانه و سرمایه ملی در معیت اطلاعات به‌عنوان مهم‌ترین عناصر حفظ منافع و مصالح یک کشور در مقام اعمال حاکمیت نقش بسزایی را در تحکیم مشروعیت یک نظام سیاسی ایفا می‌کند.

       در دیباچه قانون اساسی و اصول 9، 152، 153 و 176 قانون مزبور موضوع امنیت به‌صورت دقیق مورد توجه قرارگرفته است. به‌علاوه به دلیل اهمیت امنیت، این مفهوم در حوزه جزایی هم مورد حمایت قاطع قانون‌گذار واقع‌شده است.

       با اندکی تامل در مقدمه فوق با توجه به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون‌گذار محترم در طی حمایت از امنیت ملی کشور وارد حوزه جرم‌انگاری برخی از اقدامات شده است.

       نظام سلامت کشور، وظیفه تامین‌کننده امنیت و تندرستی جامعه را بر عهده دارد و شالوده این نظام برمبنای اعتماد عمومی بر این حوزه است. این حوزه متشکل از درمانگران طبی و روانی است که بهداشت تن و روح را پوشش می‌دهند.

       اعضای جامعه هم بر مبنای این مهم جان و روح خود را در اختیار افرادی واجد صلاحیت قرار می‌دهند که به‌منظور کاهش آلام و دردهای ایشان، اقدامات علمی و فنی منطبق‌بر موازین علمی، فنی و شرعی را به‌کار گیرند.

       انجام این اقدامات در چارچوب قانون و به انگیزه افزایش امنیت آحاد جامعه صورت می‌پذیرد. ازآنجاکه اعتماد عمومی برگرفته از قداست و رعایت برخی شئون اخلاقی در حرف طبی و امور وابسته به آن ایجاد می‌شود، تامین‌کنندگان این اعتماد به‌عنوان سربازان لشکر تامین امنیت سلامت محسوب می‌شوند. چنانچه فرد یا افرادی اقدامی کنند که این اقدام سبب از بین رفتن این اعتماد عمومی شود، به‌نوعی تک‌تک اعضای جامعه را موردحمله قرارداده است و هنجارهای جامعه را مخدوش می‌کند.

       امنیت سلامت، یکی از مواردی است که حاکمیت و دولت‌ها وظیفه ایجاد آن را در بین افراد ملت دارند و حاکمیت و دولت‌ها به‌طور خاص این مهم را موردنظر دارند.

       در روزهای اخیر افرادی با هویت‌هایی معلوم و نامعلوم و در فضای حقیقی و مجازی با استفاده از فضای غبارآلود و احساسی ناشی از فوت احدی از نامداران عرصه سینمایی کشور، حمله‌ای جانانه به قشر خدوم نظام سلامت کرده‌اند که این امر مصداق بارز خدشه به اعتماد عمومی است.

       بی‌شک افکار عمومی، چنانچه با شائبه خطای پزشکی وارد مراکز درمانی شوند، توقعی خدا گونه از نظام سلامت خواهند داشت و هیچ توجهی به ماهیت بیماری نخواهند داشت. از سویی با ترویج خشونت که توسط این کمپین‌ها علیه خانواده سلامت کشور شیوع پیدا می‌کند، زمینه ناامنی گسترده‌ای در جامعه ایجاد می‌شود که سبب کاهش توسعه کشور و مخل آرایش و آرامش عمومی ملی است و مرگ روزبه‌روز بیماران عزیزی را شاهد خواهیم بود که متاثر از اشاعه این افکار و مقاصد سوء در بین جامعه خواهد بود.

       در برخی از مطالب و عناوین مندرج در برخی رسانه‌ها با نسبت دادن عمل خلاف حقیقت به شخص یا اشخاصی اعم از حقیقی یا حقوقی و به‌قصد وارد کردن ضرر به ایشان رواج پیدا کرد.

       در فضای غبارآلود و احساسی ناشی از فوت هنرمند نامی کشور گروهی از خواص فرهنگی ناخواسته و بدون سوءنیت وارد حوزه‌ای شدند که لازم است از جامعه و شهروندان که قربانی این‌گونه اقدامات هستند، عذرخواهی کنند.

       اظهارات غیرتخصصی و غیرعلمی و منبعث از احساسات برخی از خواص فرهنگی بدون توجه به عواقب و نتایج آن سبب ورود هرگونه نظرات غیرکارشناسی دیگر شد.
حسن خلیفه‌ای
شهروند، کارشناس و مشاور حقوقی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: