کد خبر: ۱۱۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۵ - 2016July 18
شفا آنلاین>اجتماعی>بیش ازدوهفته ازمرگ عباس کیارستمی در بیمارستان مونتسوریس فرانسه می‌گذرد. اما پرونده پزشکی این هنرمند همچنان در ایران باز است و به چالشی جدی بین جامعه هنرمندان و پزشکان تبدیل شده است
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  اخبار و واکنش‌های هر دو قشر که از طبقه اجتماعی بالایی در جامعه برخوردار هستند به دور از شان و اخلاق است. از اواخر هفته گذشته کمپین خبری، مبنی بر تجمع عصر جمعه مقابل بیمارستان جم که محل بستری و عمل شدن عباس کیارستمی بود در صفحات رسمی هنرمندان منتشر شد. البته این خبر از جانب کمپین پیگیری پرونده پزشکی کیارستمی رد شد.

 اما با این وجود از ظهر روز جمعه چندین ماشین نیروی انتظامی مقابل بیمارستان جم قرار داشتند و علیرغم مخالفت کمپین پیگیری پرونده پزشکی عباس کیارستمی، گروهی از هنرمندان مثل رضا درمیشیان، حامد بهداد، شهرام مکری، محمد اطبایی، محمدرضا دل پاک و نوید محمد‌زاده در اعتراض به نحوه درمان عباس کیارستمی مقابل بیمارستان تجمع کردند.

       البته نیروی انتظامی از تجمع کنندگان می‌خواست متفرق می‌شوند و هنرمندان را به پارک مقابل بیمارستان هدایت می‌کرد. کارکنان و مسئولان بیمارستان جم هیچ واکنشی به این تجمع نداشتند و فقط از شیشه‌های بیمارستان نظاره‌گر بودند. در این تجمع که همراه با سکوت برگزار شد، بیش از صد نفرحضور داشتند، در ادامه ماجرا شاهد انتشارعکس‌های ازحسن عباسی دهبکری متخصص ارتوپد بیمارستان جم بودیم، در حالی که پلاکاردهای در دست داشت و شعارهای مختلفی در توجیه رفتارپزشکان و در برخورد با واکنش‌های جامعه هنری داشت. البته خیلی زود تعداد عکس‌های جعلی که منتسب به ایشان در فضای مجازی زیاد شد. تا جایی که تمیز قائل شدن بین عکس‌های درست و نادرست واقعا سخت شد. در برخی از این تصاویر کلمات توهین آمیزی نسبت به داریوش مهرجویی بیان شده بود که واکنش‌های تند اهالی هنر را در پی داشت.

       علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی از پاسخ به سوالی در مورد این واکنش‌ها خودداری می‌کند. باید دید مسئولان و جامعه پزشکی چه واکنشی در مقابل دارند. در ادامه کشمکش‌های و نامه نگاری‌های میان بهمن کیارستمی (فرزند عباس کیارستمی) با مسئولان او در نامه‌ای خطاب به سیدجواد میراسماعیلی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «عمیقا از خواندن نامه شما خوشحال شدم. فارغ از محتوای یادداشت شما، این اولین بار است که از آغاز روند درمان در اسفندماه، توسط یک مقام مسئول در حوزه بهداشت و درمان مورد خطاب قرار گرفته‌ام و لازم دیده شده توضیحاتی به بنده ارائه شود، حتی در باب ناسپاسی‌ام. خدا می‌داند تعداد کلماتی که در طول این مدت در توضیح بیماری پدرم از تیم پزشکی شنیدم از تعداد کلمات نامه شما کمتر است. هر چند آخرین جمله یادداشت شما را تقریبا هر روز از تیم پزشکان نیز شنیدم.

صبوری کنید و از قضاوت‌های عجولانه و غیر کارشناسی بپرهیزید. دیگر هیچ عجله‌ای در کار نیست. هرچقدر که بخواهید فرصت دارید تا کارشناسی کنید. می‌خواهید ادامه بررسی را به بعد از تعطیلات تابستان موکول کنیم؟ یا بعد از تعطیلات نوروز سال آینده؟ واقعا دیگر فرق چندانی نمی‌کند. ما جز صبر دیگر کاری نداریم.

       نوشته‌اید بیش از سی بار معاون درمان دانشگاه را مامور رسیدگی و بررسی درمان آن استاد کردید. با نظام پزشکی کشورآشنایی چندانی ندارم اما در نظام‌های کارآمد معمولا یک بار ماموریت داده می‌شود و نه سی بار.همانطور که یک بار عیادت وزیر می توانست راه گشا باشد (و بود) و شش عیادت بعدی نبود. همانطور که این بیماری یک عمل جراحی نیاز داشت و نه چهارعمل.

       در پایان مجبورم سوالی غیرکارشناسی کنم که البته شما نیز می‌توانید به سبک پزشکان محترم بیمارستان جم تند تند از پله‌ها پایین بروید و برای توضیح به همراه مزاحم و سمج بیمار وقت نداشته باشید. آن روزها بارها پرسیدم اگر تمام گرفتاری ما به خاطر نقص حالب است چرا اصلا از شر یک کلیه خلاص نمی‌شویم که باز پاسخ همان لبخند آشنا و نگاه متفرعن بود و آن جمله آشنا که صبوری کنید و از قضاوت‌های عجولانه و غیرکارشناسی بپرهیزید.» حسن هاشمی وزیر بهداشت در واکنش‌ به مطالب بهمن کیارستمی گفت: «حرف‌هایی دارم که پس از رسیدگی به پرونده کیارستمی می‌گویم.» به گزارش ایسنا، حسن هاشمی به مردم اطمینان داد که در این پرونده براساس عدالت، حق و حقانیت پیگیری می‌شود و حقانیت فدای مصلحت نمی‌شود.

       مهناز افشار هم در توئیتی نوشت: «با احترام به پزشکان متعهد، درک بغض و درد آقای مهرجویی و ما برای از دست دادان عزیزانمان سخت نیست.» واکنش ترانه علیدوستی اما، تندتر از این و همراه با اتهام وارد ساختن به سازمان نظام پزشکی بود: «مساله امروز اشتباه سهوی یا عمدی یک پزشک نیست بلکه حمایت علنی و بی شرمانه نظام پزشکی از این خطاست.»

       واکنش رضا داودنژاد اما کاملا متفاوت بود: «من مریضی بودم که به خاطر قصور پزشکی بیمار شدم و به خاطر علم و شرافت چند پزشک،چندین بار دوباره زنده شدم.»

       این بازیگر سینما که طی چند سال اخیر در پی پیوند کبد و عوارض ناشی از آن چندین‌بار در بیمارستان بستری شده است با بیان این مطلب به ایسنا گفت: «ما پزشکانی داریم که بی‌ادعا دارند به جان انسان‌ها کمک می‌کنند اما حرکتی دیروز اتفاق افتاد که من پیش از اینکه ناراحت شوم به خاطر توهینی که به استادی چون مهرجویی شد که داغدار رفیق 50 ساله‌اش است، متاسف و ناراحت شدم که این حرکت در شان جامعه پزشکی نبود.» داودنژاد ادامه داد: «من از جمله بیمارانی هستم که نسبت عاطفی شدیدی با پزشکان شیرازم دارم و همیشه پس از طی شدن مراحل درمان هم با آنها در ارتباط بوده و هستم چون معنای واقعی پزشکی را آنجا فهمیدم که چگونه یک پزشک با بیمارش رابطه برقرار می‌کند و خانواده او را با حوصله در جریان روند درمان قرار می‌دهد.»

       بازیگر «مصائب شیرین» دوباره تاکید کرد: «من مریضی بودم که هم قصور پزشکی بر من اتفاق افتاد و هم پزشکان شریفی جان مرا نجات دادند؛ چه در بیمارستان دولتی تهران طالقانی و چه در بیمارستان نمازی شیراز.» باید دید در ادامه این پرونده جنجالی، چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد و آیا آتش اختلاف میان جامعه هنرمندان و پزشکان فروکش می‌کند یا نه؟

تشکیل کمیسیون رسیدگی به پرونده کیارستمی
       سپید: جلسه‌ای با دعوت علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی و با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی،بهمن کیارستمی ،محمد بزرگ نیا رییس کانون کارگردانان، محمود فتاحی دادستان انتظامی نظام پزشکی، پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و نماینده وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در پیگیری معالجات مرحوم عباس کیارستمی، ناصری مشاور فرهنگی سازمان نظام پزشکی ، شجاعی پزشک مورد اعتماد مرحوم کیارستمی دیروز 26 تیر در محل سازمان نظام پزشکی تشکیل شد.
در این جلسه شرحی از اقدامات انجام شده در کارگروه تخصصی و دادسرای نظام پزشکی ارائه شد.

       بهمن کیارستمی و دکتر شجاعی جزئیات مراحل درمان و پرسش‌ها و ابهامات را مطرح کردند و قرار شد در کمیته منتخبین 30 نفره که امروز 27 تیر ماه تشکیل می‌شود، مراتب مورد بررسی دقیق‌تر گیرد.

       علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی ازعزم جدی سازمان نظام پزشکی و وزرای بهداشت بر‌اطلاع رسانی دقیق و بررسی کارشناسانه موضوع خبر داد.

       نشست دوم هیات بررسی چهارشنبه هفته آینده با حضور بهمن کیارستمی، احمد شجاعی و رئیس سازمان سینمایی برگزار خواهد شد.

       همچنین مقرر شد روابط عمومی سازمان سینمایی تا اعلام نهایی نتیجه اطلاع رسانی را بر عهده داشته باشد. »
برچسب ها: عدالت ، احساسات ، کیارستمی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: