کد خبر: ۱۱۵۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 14
شفا آنلاین>اجتماعی>تحقیقات جدید پرده از راز چرخش چشمان میگوی مانتیس برداشت و نشان داد که این سیستم برای ساخت سیستم بصری روباتیک با حداقل انرژی مصرفی، به ویژه در روبات های قابل استفاده در اعماق اقیانوس، الهام بخش است.

 به گزارش شفا آنلاین، محققان از مدت ها قبل می دانستند که میگوی مانتیس قادر به مشاهده نور قطبش یافته (پلاریزه است)؛ همچنین برقراری ارتباط این نوع میگو از طریق تغییر شیوه ای است که نور پلاریزه را منعکس می کنند.
نور پلاریزه به نوری گفته می شود که فقط در یک جهت ارتعاش دارد.
محققان دانشگاه بریستول به تازگی دریافتند که این موجودات برای دریافت بهترین وضوح نور پلاریزه، چشمان خود را به طرف بالا و پایین حرکت می دهند. این فرآیند سبب پدید آمدن خطی از گیرنده های نوری در چشم میگو می شود که با زاویه قطبش محرک هایی که به صورت خطی قطبیده شده اند، هم راستا می شود.
دید میگو با دید انسان کاملا متفاوت است. میگوها می توانند از 12 کانال مختلف رنگ استفاده کنند؛ در حالی که انسان تنها از سه کانال استفاده می کند. دلیل چرخش چشم میگو همواره برای محققان سوال بوده است تا اینکه مشخص شد دلیل این چرخش، مشاهده نور پلاریزه است.
محققان بر این باورند که این سیستم برای ساخت سیستم بصری روباتیک با حداقل انرژی مصرفی، به ویژه در روبات های قابل استفاده در اعماق آب، الهام بخش است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
برچسب ها: ارتباط ، میگو ، چشم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: