کد خبر: ۱۱۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 13
شفا آنلاین>سلامت>دانشیار بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بررسی ها نشان می دهد که 85 درصد سرطان ها از محیط و فعالیت های انسانی نشات می گیرد
به گزارش شفا آنلاین، سعید متصدی روز چهارشنبه در نشست تخصصی مواد سرطان زای پیرامون ما افزود: عواملی که امروزه از فعالیت های انسانی در محیط زیست منتشر می شود، سبب بروز بیماری های گوناگون به ویژه سرطان می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در این میان عوامل شیمیایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، به طور کلی آلاینده های هوا سرطان زا هستند که در این میان یک سری جزو آلاینده های خطرناک هستند.
وی با بیان این که اکنون حدود 30 آلاینده خطرناک مانند جیوه، نیکل و بنزن در مناطق شهری وجود دارند، ادامه داد: مهمترین آنها بنزن است که سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی برای کاهش غلظت آن انجام داده و آن را به حد استاندارد رسانده است، میزان حد مجاز سالانه غلظت بنزن 5ppb است که اکنون میزان آن در کلان شهرها به استاندارد نزدیک شده است و تمام اینها به کیفیت سوخت برمی گردد و با اضافه کردن افزودنی ها به سوخت این اتفاق می افتد.
متصدی به بنزین پتروشیمی اشاره کرد و گفت این بنزین ترکیبی از آروماتیک و بنزن است که در عمل خوب می سوزد اما سرطان زا است، سازمان محیط زیست از اواسط سال 92 حذف بنزین پتروشیمی را آغاز و اوایل سال 93 آن را از چرخه تولید و مصرف خارج کرد.
وی افزود: اما با این وجود در برخی مناطق شاهد بالا بودن میزان بنزن هستیم که به بخارات بنزین برمی گردد و تا پایان سال 95 نیز این مشکل برطرف می شود.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در محیط زیست برای پیشگیری از هر گونه بیماری اقدام کنیم، باید روی کاهش انتشار آلاینده ها از منبع حرکت کنیم از این رو یکی از برنامه های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت منابع آلاینده از منبع است.
متصدی ادامه داد: علاوه بر ترکیبات احتراقی یک سری آالاینده ها مانند آزبست وجود دارد که سرطان زا هستند ازبست در لنت ترمز و برخی از قطعات خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که در گذشته دور افرادی که با آن به تناسب شغل خود ارتباط مستقیم داشتند، بیمار می شدند. اما امروزه همه مردم با آن درگیر هستند بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست مصوبه ممنوعیت استفاده از آزبست را تهیه کرده است و با متخلفان برخورد می شود.
برچسب ها: سرطان ، زیست ، بنزن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: