کد خبر: ۱۱۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 11
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه پیشنهاد وزیر بهداشت برای انتقال همه رشته‌‌های مرتبط با سلامت از وزارت علوم به بهداشت، استدلال علمی و حقوقی ندارد، گفت: با تشکیل شورای گسترش مشترک می‌توان همه دغدغه‌ها را برطرف کرد.

به گزارش شفا آنلاین،عباسعلی الهیاری در ارتباط با موضوع پیشنهاد انتقال رشته‌های مربوط به سلامت از جمله سلامت روان از وزارت علوم به وزارت بهداشت اظهار داشت: هنوز در این زمینه این پیشنهاد محقق نشده است و تنها آقای وزیر بهداشت یک تقاضا داشته که این تقاضا طبیعی است، ولی مشکل جایی بروز می‌کند که اقدامات کارشناسی در این رابطه انجام نگرفته باشد.

وی با بیان اینکه ما در نظام روانشناسی بر روی این موضوع حرف داریم و مخالف انتقال رشته‌های مربوط به سلامت روان از وزارت علوم به وزارت بهداشت هستیم، گفت: این موضوع توسط وزیر بهداشت به رئیس جمهور اعلام شد که تمامی رشته‌های مرتبط با سلامت روان در وزارت بهداشت متمرکز شوند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: زمانی که این دستور به اطلاع ما رسید طی یک نامه خدمت رئیس جمهور مخالفت و اعتراض خود را اعلام کردیم و رونوشت نامه را نیز به دفتر مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم.

الهیاری بیان داشت: در ارتباط با پیشنهاد وزیر بهداشت باید توجه داشت که در واقع یک سیاست در حال تغییر است در حالی که سیاست با دستور تغییر نمی‌کند و باید مراحل حقوقی و قانونی مربوط به خود را داشته باشد. به طور مثال در ماده 99 قانون برنامه ذکر شده که اسم وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم تحقیقات و فناوری تبدیل شود.

وی گفت:‌در آن ماده تأکید شده که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مأموریت تربیت برخی از رشته‌ها حالا در این زمینه نیز اگر بخواهیم برخی از رشته‌ها را تحت پوشش وزارت بهداشت قرار دهیم باید بر اساس قانون تغییر سیاست صورت گیرد و این موضوع با قانون مربوطه نیز سازگار باشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه اصل این موضوع باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست‌گذار مسائل علمی و فرهنگی کشور مورد بحث قرار گیرد،‌گفت: ما در این ارتباط موضع‌گیری کرده و دلایل مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم که خوشبختانه وزارت علوم نیز با هرگونه انتقال رشته‌ها به وزارت بهداشت مخالفت کرد.

الهیاری دلیل مخالفت وزارت علوم را نبود زمینه‌های اجرایی رشته‌های مربوطه عنوان کرد و گفت:‌با راهکارهایی همچون تشکیل شورای گسترش مشترک برای حوزه‌های بین رشته‌ ای می‌توان اقدامات مؤثر را انجام داد به طوریکه نمایندگانی از هر دو دستگاه وزارت بهداشت و وزارت علوم در این شورا حضور یابند و بر اساس مصوبات آن دانشجویان از امکانات هر دو وزارتخانه به خوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر پیشنهاد وزیر بهداشت در مورد انتقال رشته‌های مربوط به سلامت روان به این وزارتخانه منتفی شده است،‌ افزود: دانشگاه آزاد و پیام نور نیز از این پیشنهاد اعتراض داشته‌اند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی در پاسخ به اینکه دانشجویان در حال تحصیل در حال حاضر دچار نگرانی شده‌اند و تصمیم قطعی در این زمینه چه زمانی مشخص می‌شود،‌ گفت: به طور کلی این موضوع منتفی شده و در حال حاضر این مسئله در یک مسیر بررسی نظرهای تخصصی قرار گرفته است.

الهیاری اضافه کرد: وزیر بهداشت اشاره کرده که فیلد بالینی دانشجویان به صورتی که اکنون در وزارت علوم تحصیل می‌کنند ضعیف بوده و چاره آن انتقال رشته‌ها به وزارت علوم است که در ارتباط با این موضوع نیز می‌توان چاره‌اندیشی کرد.

وی اضافه کرد: برخی از دانشجویان می‌گویند در صورتی که زیرمجموعه وزارت علوم باشند برای دوره‌های کارآموزی باید هزینه کنند؛ که اگر در شورای گسترش دو وزارتخانه این موضوع مورد بررسی قرار گیرد دانشجویان زیرمجموعه وزارت علوم می‌توانند از امکانات بیمارستان‌ها استفاده کرده و دانشجویان وزارت بهداشت نیز رایگان از خدمات وزارت علوم همچون موضوع تعرفه‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد:‌به طور کلی دغدغه‌ها در این زمینه در حدی نیست که متولی رشته و یا جای رشته‌ها را عوض کنیم نگرانی‌ها در این زمینه بیجا است و ما استدلال‌های حقوقی و علمی محکمی داریم که این جابه‌جایی اشکال دارد.

الهیاری خاطر نشان کرد: رشته روانشناسی زمانی که از زیر نگاه پزشکی جدا و مستقل شد و هویت مستقل یافت، بسیار توانست رشد یابد و جابه‌جایی این رشته تحت نظر وزارت بهداشت سبب بروز مشکلات برای این حوزه خواهد شد.

برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، کارشناسی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: