کد خبر: ۱۱۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 11
شفا آنلاین>سلامت>وقتی‌که دارویی را مصرف می‌کنید، انتظار دارید که داروی موثر و سالمی باشد و به این موضوع اهمیت نمی‌دهید که آیا وزن شما در کارایی این دارو تاثیر دارد یا خیر اما حقیقت این است که اگر از مشکل چاقی رنج می‌برید یا دارای اضافه‌وزن هستید، مصرف دوز استاندارد بعضی از داروها هیچ تاثیری روی شما نخواهد داشت.
به گزارش شفا آنلاین،  در ژورنال آمریکایی Preventive Medicine گزارشی به چاپ رسید که براساس آن انتظار می‌رود که تا سال 2030 نیمی از مردم آمریکا مبتلابه مشکل چاقی شوند. افزایش تعداد افراد مبتلا به چاقی اهمیت تجویز داروها را برای افراد مبتلابه چاقی دوچندان می‌کند.

       دکتر دیوبد بردن، داروشناس و رئیس بخش دارویی و دانشیار دارودرمانی در دانشکده پزشکی دانشگاه دولتی اورگان می‌گوید که داروها زمانی تاثیر مثبت خود را نشان می‌دهند که در قسمت‌های مختلف بدن به تراکم یا غلظت مناسبی برسند. او می‌گوید: «در بیمارانی که از اضافه‌وزن رنج می‌برند، این امکان وجود دارد که داروها مطلوب‌ترین سطح تاثیر خود را برجای نگذارند، چون توده بدنی زیاد اجازه اشباع شدن به داروها را نمی‌دهد.» علاوه بر این، تغییراتی که در اثر چاقی در بدن رخ می‌دهند می‌توانند به حدی داروها را تحت‌تاثیر قرار دهند که فورا تجزیه یا از بدن ما حذف شوند.

       دکتر بردن می‌گوید: «همین تغییرات ناشی از چاقی باعث می‌شوند که دوز مصرفی استاندارد یک دارو هیچ تاثیری برای یک فرد چاق نداشته باشد.»

داروهایی که در افراد چاق عملکرد خوبی ندارند
       اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما 25 یا بالای 25 باشد، نشان‌دهنده این است که اضافه‌وزن دارید، درحالی‌که اگر شاخص توده بدنی شما 30 یا بالاتر باشد به مشکل چاقی مبتلا هستید. دکتر کن فوجیوکا، متخصص غدد درون‌ریز در کلینیک اسکریپس شهر سن دیگو می‌گوید: «داروهایی همچون انسولین، جایگزین تستوسترون و داروهای مربوط به بعضی از بیماری‌های کبدی هیچ تاثیری در افراد مبتلا به چاقی ندارند.» علاوه بر این، داروهای دیگری نیز وجود دارند که هیچ تاثیری برای افراد چاق ندارند. این داروها شامل موارد زیر است:
       1. آنتی‌بیوتیک‌ها: دکتر بردن و یکی از همکارانش در ژورنال فارماکوتراپی یک بازبینی را منتشر کردند که براساس نتایج آن دوز استاندارد بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها برای افراد چاق ناکافی است و هیچ تاثیری روی آنها ندارد. او می‌گوید: «ما به دنبال داده‌های بیشتری هستیم تا دریابیم که دوز مناسب آنتی‌بیوتیک‌ها برای تمام بیماران چقدر است، مخصوصا اکنون که باکتری‌ها در حال مقاوم شدن به آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.» او اضافه می‌کند که دوز استاندارد آنتی‌بیوتیک‌ها برای افراد چاق مبتلا به عفونت‌های شدید کافی نیست. افزایش آگاهی در این زمینه باعث شده است که به‌منظور پیشگیری از عفونت در افراد چاق جراحی کرده تغییراتی در دوز مصرفی آنتی‌بیوتیک‌ها اعمال شود.

       2. داروهای افزایش قدرت باروری: در سال 2014 در ژورنال آندوکرینولوژی بالینی و متابولیسم تحقیقی منتشر شد که براساس نتایج آن داروی آنتاگونیست هورمون ترشح‌کننده گنادوتروفین (GnRH)، داروی مخصوص کاشت تخمک‌ها در لقاح مصنوعی، به‌سرعت از بدن زن چاق محو و پاک می‌شود. در صورت وقوع چنین اتفاقی این خطر وجود دارد که پیش از امکان جمع‌آوری تخمک‌ها مغز این پیام را به تخمدان‌ها بفرستد که تخمک‌هایی را آزاد کنند.

       دکتر نانت سانتور، استاد و رئیس بخش غدد تناسلی و ناباروری در دانشگاه کلرادو و یکی از این محققان می‌گوید که احتمالا به همین دلیل است که میزان عدم موفقیت لقاح مصنوعی (IVF) در زنان چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی بالاتر است. وزارت خدمات سلامتی و انسانی آمریکا گزارش می‌دهد که چاقی با سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در ارتباط است. زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک غالبا به‌طور منظم تخمک نمی‌گذارند. کلومید یا سروفون یکی از داروهای مرسوم برای تحریک تخمک‌گذاری است که براساس نتایج یکی از تحقیقات چاپ‌شده در ژورنالCurrenPharmaceutica- Desig- گاهی از اوقات هیچ کارایی درزنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک ندارد. جامعه پزشکی تولیدمثلی آمریکا می‌گوید که زنان چاق می‌توانند با کاهش وزن خود میزان تاثیر این دارو را بیشتر کنند و درنتیجه باردار شوند.

       3. قرص‌های ضدبارداری: دکتر گانش چرالا، محقق داروشناسی ارشد مرکز پزشکی CONRAD در واشنگتن دی سی می‌گوید که مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی یک روش موثر برای عدم بارداری است، اما مصرف این قرص‌ها نمی‌تواند یک روش قابل‌اعتماد برای جلوگیری از بارداری در زنان چاق باشد. دکتر چرالا در سال 2014 در ژورنال ExperReview of Clinica- Pharmacology تحقیقی را به چاپ رساند که براساس نتایج آن زنان چاق در مقایسه با زنان دارای وزن طبیعی به 2 برابر زمان نیاز دارند تا قرص‌های ضدبارداری تاثیر مطلوب خود را بگذارند و در این فاصله این امکان وجود دارد که یک زن چاق به‌طور ناخواسته باردار شود.

       4. قرص صبح روز بعد: در ژورنال Contraceptio- تحقیقی منتشر شد که براساس نتایج آن روش پیشگیری اضطراری از بارداری معروف به قرص صبح روز بعد می‌تواند چند روز پس از رابطه نیز از بارداری جلوگیری کند، اما این قرص‌ها چنین تاثیری را در زنان چاق و زنان دارای اضافه‌وزن ندارند. نتایج این تحقیق نشان داد که احتمال باردارشدن این زنان چاق در مقایسه با زنان دارای وزن طبیعی 3 برابر بیشتر است. یک روش جایگزین قابل‌اعتماد برای زنان چاق استفاده از آی‌یودی مسی T شکل است. 5 روز پس‌ازآنکه این آی یو دی کار گذاشته شد، میزان بارداری تا 99 درصد کاهش می‌یابد.

داروهایی که می‌توانند باعث اضافه‌وزن شوند
       از سویی دیگر، بعضی از داروها در چاق شدن فرد سهیم هستند. دکتر فوجیوکا می‌گوید که داروهایی همچون داروهای ضدافسردگی و انواع مشخصی از داروهای روانپزشکی باعث اضافه‌وزن می‌شوند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این داروها کارایی کمتری در افراد چاق دارند. در تحقیقات دارویی گذشته معمولا افراد چاق در نظر گرفته نمی‌شدند اما دکتر فوجیوکا می‌گوید که این نگرش اکنون در حال تغییر است، چون اکنون بسیاری از مردم از اضافه‌وزن رنج می‌برند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: