کد خبر: ۱۱۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۵ - 2016July 07
شفا آنلاین>سلامت>علی رغم تایین ضرب العجل سازمان بهداشت جهانی برای تولید واکسن تزریقی فلج اطفال و با وجود دانش تولید آن در ایران ، نبود حمایت های مالی سد راه تولیدو صادرات این واکسن شد .
به گزارش شفا آنلاین،طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی باید همه کشور های تولید کننده واکسن خوراکی فلج اطفال تا قبل از سال 2018 نوع تزریقی این واکسن را تولید کنند ، تولید کننده هایی که هم اکنون تعداد آنها بیش از 10 کشور نیست و ایران یکی از مهمترین تولیدکنندگان واکسن فلج اطفال خوراکی در این لیست دهگانه است . 

هم اکنون علی رغم تایین ضرب العجل  سازمان بهداشت جهانی برای راه اندازی خط تولید نوع تزریقی واکسن حیاتی فلج اطفال در کنار شکل خوراکی آن همچنان هیچ کشوری به تولید انبود دست نیافته در حالیکه خطر ابتلای جهانی به ویروس تیپ 2 فلج اطفال جهان را تهدید می کند ، موضوعی که مسئولان تولید واکسن خوراکی در کشورمان آن را به روشنی بیان می کنند.

خطر ابتلای جهانی به  ویروس تیپ دوم فلج اطفال جدی است
محمدی رئیس بخش تولید واکسن فلج اطفال موسسه سرم و واکسن سازی رازی واکسن های خوراکی فلج اطفال در سراسر جهان همگی حاوی 3 تیپ از ویروس زنده فلجی بودند که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی به علت بروز برخی خطرات احتمالی در مورد سرایت ویروس تیپ 2 زنده ، این تیپ از اردیبهشت ماه امسال از فرمول خوراکی واکسن فلج اطفال در ایران و 9 تولید کننده جهانی دیگرآن حذف شد و هم اکنون واکسن های خوراکی تولیدی فلج اطفال در ایران و جهان فاقد ویروس تیپ 2 که تهاجمی ترین نوع ویروس این فلج به شمار می رود است .

وی تاکید کرد: تا زمان دستیابی 10 کشور تولید کننده جهانی واکسن فلج اطفال خوراکی به دانش فنی و تکنولوژی تولید نوع تزریقی حاوی ویروس کشته تیپ 2 با قدر مقاومت قابل توجه در برابر سویه دوم بیماری فلج اطفال، مقرر شد که سازمان بهداشت جهانی آن دسته از کشورهایی که زودتر از بقیه موفق به تولید انبوه نوع تزریقی شده اند ، برای سایر تولید کنندگان نوع خوراکی تامین کند که حالا این برنامه تامین  با عدم پاسخگویی کشور تولید کننده واکسن تزریقی نسبت به نیاز جهانی با شکست مواجه شد و این سازمان دیگر قادر به تامین نیاز جهانی به نوع تزریقی آن نیست و با توجه به ریشه کن نشدن تیپ 2 بیماری فلج اطفال ، خطر ابتلای جهانی به آن تبدیل به بحرانی جدی شده و کشورهای تولید کننده باید هرچه زودتر دانش فنی و تکنولوزی تولید را به دست اورند. 

واکسن فلج اطفال تزریقی ایران آماده تولید انبوه است 
رئیس بخش تولید واکسن فلج اطفال خوراکی موسسه سرم و واکسن سازی رازی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون این موسسه دولتی به دانش فنی تولید واکسن فلج اطفال تزریقی دست یافته افزود: این در حالی است که نوع آزمایشگاهی آن نیز به علت کیفیت بالا و اثر گذاری قابل ملاحظه ، توانست تاییدیه های قطعی را برای تولید انبوه نیز به دست آورد ولی حداقل هزینه این تولید مقارن یکصد میلیارد تومان است که فعلا هیچ خبری از حمایت مسئولان و متولیان نظام سلامت مبنی بر تامین مالی و تولید انبوه این واکسن حیاتی نیست . 

محمدی تصریح کرد : همه امکانات و تکنولوژهای تولید واکسن تزریقی فلج اطفال حاوی ویروس کشته تیپ 2 در کنار ادامه تولید نوع خوراکی دوگانه حاوی ویروسهای زنده تیپ 1 و تیپ 3 در کشورمان موجود است که در صورت حمایت مالی مسئولان نظام سلامت ، قادر به تولید داخلی واکسن تزریقی فلج اطفال  باکیفیت تا ظرفیتی بالغ بر 20 میلیون دوز هستیم .

خطر بیماری فلج اطفال  در بیخ گوش ایران 
علی رغم مجاورت کشورمان در معرض همسایگانی همچون ، عراق ، سوریه و افغانستان که قطب اصلی 3 نوع از بیماری فلج اطفال در منطقه امرو هستند ، خوشبختانه طی 15 سال اخیر بواسطه تولید داخلی واکسن های با کیفیت فلج اطفال خوراکی ، تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در کشورمان گزارش نشده است و حالا با حذف ویروس تهاجمی تیپ 2 این واکسن از قطره های خوراکی آن ، آیا کشورمان در معرض ابتلا به این بیماری قرار نمی گیرد ؟ با توجه به این مهم تکلیف مقاومت در برابر ویروس تیپ 2 چه می شود؟ آن هم در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام کرد که دیگر قادر به تامین واکسن تزریقی برای سایر کشورها و همچنین ایران نیست. 

بیماری فلج اطفال ، تهفه همسایگان مهاجر به ایران 
حمید کهرام ، رئیس موسسه سرم و واکسن سازی رازی کشور در ادامه با اظهار تاسف و همدردی با همسایگان منطقه ای کشورمان که در گیر حملات تروریستی مداوم ، جنگ و بیماری اند ، اضهار داشت : هم اکنون به واسطه این مشکلات قطعا برنامه های واکسیناسیون کودکان نسبت به بیماری فلج اطفال به درستی صورت نمی گیرد و با توجه به مهاجرت ساکنین آن مناطق به ایران و تردد انها در کشورمان احتمال انتقال ویروس تیپ 2 فلج اطفال دور از انتظار نیست و درصورتیکه کودکی مبتلا باشد حتی واکسن نیز آنطور که باید نمیتواند از پس بیماری وی برآید و درشرایطی که هیچ گونه حمایت مالی برای تولید انبوه واکسن تزریقی فلج اطفال نشده است ، خطر ابتلا به تیپ 2 همچنان در کمین است . 

به گفته برخی از سرمایه گذاران ، سرمایه گذاری و حمایت صد میلیارد تومانی برای تولید انبوه و البته داخلی واکسن باکیفیت فلج اطفال در کشورمان صرفه اقتصادی ندارد ، اما با توجه دست یابی کشورمان به دانش فنی و وجود بستر مناسب تولید ، آیا افزایش میزان تولیدات و تامین جهانی این واکسن توسط کشورمان ، بهترین گزینه برای بازگشت سرمایه اولیه و ارتقاء اقتصاد سلامت کشومان نیست ؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: