کد خبر: ۱۱۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۵ - 2016July 05
شفا آنلاین>سلامت>نائب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران درباره «صحت و سقم» استفاده از «کیت‌های آزمایشگاهی» تاریخ گذشته و دست دوم توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین، سید مهدی بوترابی - نائب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران با اشاره به اینکه در سالهای اخیر با مشکلات اقتصادی که در حوزه آزمایشگاه به دلیل تعرفه غیر واقعی و نرخ ارز و همچنین به دلیل عدم پرداخت بیمه‌ها بوجود آمده است باز آزمایشگاه‌ها با استواری زیادی به ارائه خدمت به مردم پرداختند بدون اینکه مسائل مالی را بر کیفیت ترجیح دهند، اظهار داشت: بنابراین آزمایشگاهی‌ها با کوشش زیادی در برآوردن الزامات استانداردهای مشخص شده از طرف وزارت بهداشت همت گماشتند.

بوترابی عنوان کرد: از نظر کیفیتی تمام آزمایشگاه‌ها سالی 3 بار تحت یک برنامه کنترل کیفی خارجی که توسط وزارت بهداشت هدایت می‌شود قرار می‌گیرند و مشخص می‌شود کیفیت‌شان در چه حدی است و اینها همه جزو الزامات تمدید پروانه‌های آزمایشگاه هم هست و همین مسئله باعث می‌شود آزمایشگاه‌ها از نظر کیفیتی از سطح مقبولی برخوردار باشند.

نائب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران بیان داشت: آزمایشگاه‌ها فقط بخشی از نظام تشخیص و درمان کشور هستند که تحت ممیزی‌هایی مستمر هر ساله توسط اداره آزمایشگاهی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند و آزمایشگاه‌ها به صورت داوطلبانه با استقرار این استانداردها موافقت کرده و این نشان دهنده توجه مدیران آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور به امر کیفیت است.

وی عنوان کرد: آزمایشگاه‌های کشورمان در سالهای گذشته با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه بودند اما در زمینه استفاده از فناوری‌های روز دنیا پیشرو و همگام با پیشرفت‌های جهانی در زمینه تشخیص آزمایشگاهی با استفاده از روش‌های نوین و برتر در آزمایشگاه خود علاوه بر افزایش کیفیت خدمات به استقرار و انجام آزمایش‌های مورد نیاز جامعه نیز اقدام کردند.

وی ادامه داد: تمام روش‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد همان تجهیزات و وسایلی هستند که در تمام آزمایشگاه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌پذیرد.

بوترابی عنوان کرد: وجود تجهیزات پیشرفته با برندهای جهانی در آزمایشگاه‌های کشور به حفظ و تداوم کیفیت خدمات کمک شایانی می‌کند و باعث دلگرمی و اطمینان مردم هم می‌شود به نحوی که مراجعه به برخی از آزمایشگاه‌های خاص را منتفی کرده و علاوه بر این اکثر آزمایشگاه‌ها در دوردست ترین نقاط کشور به همت مدیران خود از بهترین تجهیزات و فناوری برخوردارند که نیاز به مراجعه بیماران به شهرهای بزرگ را هم کاهش داده بنابراین این مسئله که آزمایشگاه‌ها از تجهیزات دست دوم و یا کیت‌های درجه دو و تاریخ گذشته استفاده می‌کنند کاملا غیر واقعی است و دلیل موجهی برای این قضیه هم وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه کیت‌های درجه دو یا تاریخ گذشته در بازار وجود ندارد زیرا آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کیتهای‌شان را از شرکت‌هایی که مجوز آنها از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه مرجع سلامت صادر می‌شوند خریداری می‌کنند و براساس بازدیدها و ممیزی‌هایی که در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود وجود چنین کیت‌هایی در آزمایشگاه‌ها غیر قانونی است و به هیچ وجه آزمایشگاه‌ها مجاز به استفاده از این کیت‌ها نیستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: