کد خبر: ۱۱۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۵ - 2016July 05
شفا آنلاین>اجتماعی> برخی کتاب‌‌ها زود، قدیمی می‌شوند اما درعین‌حال همچنان مفید هستند و هنوز ارزش آن را دارند که برای نگاهی موشکافانه به گذشته‌مان نظری به آن‌ها بیندازیم.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  به بیانی موجز و خلاصه هنوز آن‌ها برای خوانندگانشان مفید و کاربردی هستند. «جهان مسطح است» ازجمله همین کتاب‌هاست که باوجودآنکه 11 سال پیش نوشته‌شده است اما بسیاری از مطالبش برای ما عادی شده است. موضوع کلی کتاب درباره پیشرفت تکنولوژی در دنیای جدید است.

پیشرفت تکنولوژی به‌ویژه در حوزه‌های فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل و.... . به بیانی دیگر موضوع کتاب با شگفتی نویسنده از نتایج پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات کلید می‌خورد. نویسنده‌ای که آمریکایی‌تبار است. «توماس ال. فریدمن» روزنامه‌نگاری آمریکایی است که در سفرهایی که به هند و چین و... دارد دچار حیرت و شگفتی می‌شود و در مخیله‌اش نمی‌گنجد که تا چه حد جهان پیچیده شده است و نقاطی که بر روی نقشه جغرافیایی از یکدیگر دور هستند به مدد پیشرفت تکنولوژی به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

 نویسنده این کتاب مقدمه مباحث فصول اولیه خودش را با یادآوری ماجرای «کریستف کلمب» کلید می‌زند. جایی که وی با ذکر نقل‌قولی از «کریستف کلمب» یادآور می‌شود وقتی‌که «کلمب» به‌اشتباه به‌جای لنگر انداختن کشتی‌اش در هندوستان در خاک آمریکای فعلی کشتی را متوقف کرد، وقتی به‌پیش پادشاهش بازگشت گفت، به او اثبات‌شده که زمین گرد و کروی است. در چنین فضاسازی‌ای« فریدمن»، نگارنده کتاب «جهان مسطح است»

 تاکید می‌کند که جهان کروی نیست. «فریدمن» در خلال طرح بحث خود اعتراف می‌کند تعبیر مسطح بودن جهان را در خلال یکی از گفتگو‌هایش با یکی از شخصیت‌های داستان وام گرفته است. تعبیری که برای اولین بار وقتی به گوشش خورد چندان توجه‌اش را جلب نکرده اما وقتی همین تعبیر را با خود تکرار کرده به عمق معنای نهفته در تک‌تک واژگان آن پی برده است تا جایی که آن را به‌عنوان نام کتاب خود برگزیده است. نویسنده این کتاب می‌گوید این تعبیر را برای اولین بار از زبان مدیر شرکتی در هندوستان شنیده است.

جایی که به وی اثبات می‌شود علیرغم شکل کروی زمین در جغرافیا، تکنولوژی آن را مسطح کرده است. «توماس ال. فریدمن» در کتاب خود گزارش‌هایی از مراکزی ارائه می‌دهد که در آنجا خدماتی داده می‌شود که ظاهری آمریکایی دارد اما در حقیقت در هندوستان و چین تامین می‌شود. وی در گزارش‌های خود با ذکر جزئیاتی دقیق از مراکزی خبر می‌دهد که در آنجا به صورت تلفنی کارهایی که شرکت‌هایی آمریکایی باید انجام دهند در هند انجام می‌شود. «فریدمن» خبر می‌دهد که بسیاری از پشتیبانی‌های شرکت‌های کامپیوتری و خدمات کارت‌های اعتباری24 ساعته به‌واسطه خطوط سریع تلفن از هند پاسخ داده می‌شود.

 هندوهایی که برای آنکه بتوانند به این شغل دست یابند باید کلاس‌های زبانی به‌منظور نزدیک کردن هرچه بیشتر لهجه خود به بومیان آمریکا دایر کنند تا شهروندان آمریکا که نیمه‌شب دچار مشکل کامپیوتری می‌شوند با صحبت کردن با آن‌ها احساس راحتی کنند. در حقیقت کار ویژه این شرکت‌ها این است که به‌محض آنکه کسی با پشتیبانی شرکت تماس می‌گیرد تماس او به هند انتقال داده می‌شود و به‌جای آنکه کسی در نیویورک یا دیگر ایالات آمریکا پاسخ او را بدهد فرد دیگری در هند سوال وی را جواب می‌دهد. به همین سادگی تنها به‌واسطه حضور یک خط تلفن امن و سریع این کار انجام می‌شود.

       «فریدمن» نویسنده کتاب وقتی دچار حیرت می‌شود که متوجه می‌شود ترازنامه مالیاتی او نیز به‌جای آنکه در آمریکا تنظیم شود به هند فرستاده می‌شود و حسابداری کارهایش نیز در هند انجام می‌شود.

       فریدمن که شگفتی خود را از این اتفاق نمی‌تواند پنهان کند، گزارش می‌دهد که در خلال سفر خود به هندوستان متوجه می‌شود که شرکت‌های حسابداری آمریکایی اطلاعات مشتریان خود را به‌صورت کد شده به هندوستان می‌فرستند و حسابدارانی در هند عملیات مالی موردنیاز را بر روی صورتحسابشان اعمال می‌کنند و مجددا به آمریکا می‌فرستند. به عقیده «فریدمن» دو عامل در این مسئله سهم عمده‌ای داشته‌اند، یکی گسترش وسایل و راه‌های مبادله اطلاعات فوق‌سریع و دیگر ارزان بودن نیروهای انسانی برای چنین خدماتی در کشوری مانند هند در مقایسه با حقوقی که یک آمریکایی انتظار دارد. وی در خلال گزارش‌های خود این نکته را به‌وضوح بیان می‌کند که شاید با حقوقی که به یک نفر در آمریکا باید داد بشود ده‌ها کارمند در هند را به کار گرفت و به‌طور طبیعی شرکت‌های بزرگ مایل هستند کارشان را به شرکت‌ها و آدم‌های هندی بسپارند. ایده اصلی و محوری «فریدمن» در این کتاب، برپایه تحولاتی است که ناشی از توسعه ارتباطات رخ‌داده است.

 «فریدمن» حتی تحولی مانند فروریختن دیوار برلین را هم عامل و هم متاثر از توسعه ارتباطات می‌داند. در امتداد همین دیدگاه، «فریدمن» در فصل، 10 عامل را در مسطح شدن جهان برمی‌شمارد عواملی که شاید مرور آن‌ها در سال 2016 عجیب بنماید اما دیدگاه «فریدمن» هم غیرقابل‌باور به نظر نمی‌رسد هرچند ممکن است خواننده امروزی به‌اندازه وی از ظهور پست الکترونیکی و صفحات وب متعجب نشود و برای او این مسائل بدل به امری عادی و روزمره شده باشد ولی مرور تحولاتی ناشی از این ابداعات و پیشرفت‌ها می‌تواند برای مخاطب لذت‌بخش و مفید باشد.

این کتاب از شش فصل تشکیل‌شده است. عناوین فصول به موضوعاتی مانند «جهان چگونه مسطح شد؟»، «آمریکا و جهان مسطح»، «کشورهای درحال‌توسعه و جهان مسطح»، «شرکت‌ها و جهان مسطح»، «ژئوپولتیک و جهان مسطح»، «برآیند پندارورزی » که هریک از فصول از زیر عنوان‌های مختلفی نیز تشکیل‌شده است و هریک وجهی از روند جهانی‌شدن و تحولات عصر ما را بررسی می‌کنند. درنهایت می‌توان گفت مطالعه این کتاب به خواننده کمک خواهد کرد که بتواند به درکی از تحولات عصر حاضر تحولی که موجب شده است موانع پیش‌روی تجارت برداشته شود و دنیای بازرگانی و اقتصاد مسیر جدیدی را برابر خود ببیند.

 «فریدمن» نویسنده و روزنامه‌نگاری آمریکایی و متولد 1953 میلادی است وی به‌عنوان گزارشگر امور مالی و اقتصادی، متخصص در مسائل اوپک و اخبار حوزه نفت به مجله نیویورک‌تایمز پیوست و در آنجا به‌عنوان گزارشگر ارشد مشغول به فعالیت شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: