بزرگ نیا ادامه داد: در نشستهای مختلف با مدیران مراکز پذیرایی و رستورانهای استان، علاوه بر توجیه آنان برای ارائه غذاهای محلی، در خصوص در آمدزایی از محل فروش این نوع غذاها هم آگاهی های لازم داده شد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران استقبال گردشگران از غذاهای محلی را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: رستورانی در یکی از محورهای استان با تهیه و فروش 'کئی پلا' (چلو کدو) به همراه تخم مرغ و 'نازخاتون' موفق شد درآمدش را در مدت کوتاهی چند برابر کند.
وی با اظهار اینکه هم اکنون در صنعت رستوران داری مازندران به غذاهای سنتی و محلی بیتوجهی میشود، گفت: این در حالیست که در استان همسایه ما، گیلان، این موضوع به صورت جدی مورد توجه است و درآمدزایی خوبی هم دارد.
بزرگ نیا بی توجهی به غذاهای محلی برای معرفی آداب و سنن مازندران را ضعف فرهنگی توصیف کرد و افزود: مازندران دارای سنت غذایی بسیار غنی است و سفرههای سنتی مازندران دارای انواع دسر، پیش غذا، غذا و نوشیدنیهایی است که علاوه بر خوشمزگی، خواص خوبی هم دارند.
وی گفت: به همراه برگزاری جشنواره غذا که با داوری غذاهای توسط هیات داوران متشکل از خبرگان رشته آشپزی کشور و استانهای قزوین، مازندران، گیلان و گلستان همراه است، برنامههای شاد فرهنگی نیز برگزار میشود.
گفتنی است، جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری توسط معاونت گردشگری و با محوریت غذاهای محلی، برگزاری مسابقه آشپزی، انتخاب واحدهای پذیرایی و محل های عرضه غذای برتر، نمایشگاه آیینی غذا، نشستهای علمی درباره خوراک، نمایشگاه صنایع دستی مورد استفاده در تهیه غذا برگزار میشود.