کد خبر: ۱۱۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر فزونی تولید علم در سال 2015 نسبت به 2014 میلادی در جایگاه سوم جهان قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین،محمد جواد دهقانی، یکشنبه در گزارشی به استاندار فارس در بازدید از این مرکز منطقه ای افزود: در حالی که تولید علم در جهان بر مبنای تعداد مقاله های نمایه شده در ISI در سال 2015 نسبت به سال قبل سیر نزولی و کاهش چهار دهم (0.4) درصدی دارد، تولید علم در ایران در این مدت افزایش 7.9 (هفت ممیز نه دهم) درصد داشته است.
وی اظهار کرد: تعداد مقاله های نمایه شده در ISI در جهان در سال 2014 افزون بر دو میلیون و 380 هزار مقاله بوده است که این تعداد با کاهش چهار دهم درصدی به حدود دو میلیون و 300 هزار مقاله در سال 2015 رسیده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: این در حالی است که تعداد مقاله های علمی نمایه شده در ISI متعلق به ایران که در سال 2014 میلادی افزون بر 31 هزار و 800 مقاله بود به 34 هزار و 300 مقاله در سال 2015 افزایش یافته است که بیانگر افزایش هفت و نه دهم درصدی است.
دهقانی اظهار کرد: کشورهای روسیه با 12.5 درصد، استرالیا با 8.7 درصد و ایران با 7.9 درصد فزونی تولید علم در صدر فهرست کشورهای جهان با بیشترین افزایش علمی در سال 2015 نسبت به 2014 قرار داشتند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: این مقایسه آماری نشان می دهد که سیر تولید علم در کشورهای فرانسه، آلمان و آمریکا در این مدت نزولی و منفی بوده است.
دهقانی ادامه داد: از 14 هزار مقاله پراستناد علمی جهان در سال 2015 میلادی 227 مقاله پراستناد متعلق به پژوهشگران ایرانی است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در مجلات چارک اول یعنی محل انتشار مقاله های علمی بالاتر از 25 درصد استناد، تعداد مقاله های انتشار یافته از کشورمان در سال 2010 حدود سه هزار مقاله بود که در سال 2015 این رقم به شش هزار و 800 مقاله رسیده یعنی بیش از دو برابر شده است.
دهقانی افزود: در سال 2011 حدود 17 درصد تولیدات علمی ایران با مشارکت بین المللی تهیه شد که این رقم در سال 2014 به 22 درصد رسید و نشان دهنده پنج درصد افزایش و تقویت دیپلماسی علمی است.
وی اظهار کرد: رتبه بین المللی علم ایران از نظر اثرگذاری در سال های 2011 تا 2013 در جایگاه بیست و چهارم جهان بود که این رتبه در سال 2014 دو پله ارتقا یافته است و جایگاه کشورمان به بیست و دوم رسیده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: هم اینک ایران از نظر تعداد مقاله های علمی در منطقه خاورمیانه رتبه نخست و در دنیا، رتبه شانزدهم را در اختیار دارد.
سنگ بنای مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری سال 1369در تفاهم نامه ای بین وزارت آموزش عالی وقت و فرهنگستان علوم جهان سوم نهاده شد و فعالیت آن با عنوان کتابخانه مرکز اطلاع رسانی علوم با مصوبه هیات وزیران در شهر شیراز آغاز شد.
در سال 1387 این کتابخانه به مرکز پژوهشی ارتقا یافت و ماموریت هایی همچون ایجاد نظام مبادله الکترونیک اطلاعات بین محققان ایرانی و منطقه ای در همه حوزه های علوم و فناوری، ساماندهی دانش مکتوب داخلی، برقراری ارتباط علمی با سازمان های بین المللی همچون سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو)، سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) و کنفرانس اسلامی، انتشار نشریات علمی، پژوهش در حوزه کتب و فناوری را دنبال کرده است.
این مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری علاوه بر ایجاد زیرساخت های ارائه خدمات به پژوهشگران دانشگاهی و غیردانشگاهی کشور، از طریق پایگاه اینترنتی http://ricest.ac.ir به بازدیدکنندگان به صورت اینترنتی خدمات ارائه می کند.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در ساختمان این مرکز مستقر است. این پایگاه استنادی پس از پایگاه های موسسه اطلاعات علمی (ISI) و اسکوپوس، سومین نظام استنادی جهان است که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با تفاهم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (کنفرانس اسلامی سابق) شکل گرفته و به محققان منطقه، جهان اسلام و دیگر نقاط جهان خدمات علمی ارائه می کند.
برچسب ها: تولید علم ، کاهش ، مقاله
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: