کد خبر: ۱۱۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>اجتماعی> داوطلبان علوم آزمایشگاهی بیست و نهمین آزمون کارشناسی ارشد نسبت به نمرات خود معترض شدند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید،مرکز سنجش آموزش پزشکی نیز با تایید «وقوع اشتباه در محاسبه نمرات داوطلبان»، از اتمام محاسبه رتبه صحیح داوطلبان علوم آزمایشگاهی خبر داد.

اشتباه منحصر به یک رشته نیست
       در پی انتشار نتایج بیست و نهمین آزمون ارشد گروه علوم پزشکی، جمعی از داوطلبان علوم آزمایشگاهی با مشاهده نمرات هر درس، نسبت به نتایج آن معترض شدند. بعد از اعتراض داوطلبان نسبت به نتایج که به تجمع مقابل مرکز سنجش آموزش پزشکی هم کشیده شد، دلیل بروز این اشتباه پیدا شد. پورکاظمی در توضیح این دلیل به سپید گفت: «در آزمون ارشد 56 رشته امتحانی وجود داشت و در 55 رشته هیچ مسئله‌ای وجود نداشته است. تنها درمحاسبه درصد رشته علوم آزمایشگاهی آن هم یک دفترچه این اشتباه رخ داده است.»

       وی ادامه داد: «سوالات دفترچه ب، به اشتباه با کلید دفترچه آ، محاسبه شده است که خدا را شکر این ایراد هم برطرف شد.»

       این درحالیست که داوطلبان آزمون ارشد از بروز اشتباه در محاسبه درصد دروس در رشته‌های دیگری مثل دفترچه آ علوم آزمایشگاهی، پرستاری و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و انگل شناسی هم خبر داده‌اند.

       یکی از داوطلبان کرمانشاهی دراین خصوص به سپید گفت: «مشکلاتی که در محاسبه دفترچه ب علوم آزمایشگاهی بود، برطرف شده اما یک ایراد مهم این است که جواب دو سوال آخر دفترچه ب علوم آزمایشگاهی در کلید این دفترچه اشتباه مشخص شده درحالیکه جواب این سوال در دفترچه آ، به درستی مشخص شده است.»

       وی افزود: «سوال دهم درس شیمی واکنش یک فلز گروه دوم به هالوژن است و غیرممکن است که طراح جواب این سوال را نداند. اما دو سال است که در کلید منتشر شده جواب این سوال اشتباه است.»

       او با اشاره به اینکه جواب مشخص شده در سوال 1 و 10 هر دو دفترچه علوم آزمایشگاهی اشتباه است، درخواست کرد که کلید سوالات از سوی یک کارشناس شیمی بررسی شود.

       این داوطلب درمورد پاسخ مسئولان وزارت بهداشت مبنی براینکه یک دفترچه آ علوم آزمایشگاهی با کلید دیگری تصحیح شده، اظهار کرد: «یکی از چالش‌های شایع بین داوطلبان این است که درصد اعلام شده برای برخی دروس، نسبت به آنچه طبق کلید محاسبه می‌کنند، کمتر است. این مورد در دروسی نظیر ژنتیک و زبان دیده می شود.» یکی از داوطلبان از اصفهان نیز گفت: «زمانی که چند کارنامه را باهم مقایسه کردیم، متوجه این نکته شدیم که برخی از داوطلبان با تراز بهتر، رتبه کمتری نسبت به کارنامه دیگر کسب کرده‌اند.»

       وی توضیح داد: «برای مثال تراز من در رشته بیوشیمی 62 و رتبه من 67 است اما یکی از دوستان ما که ترازش در رشته بیوشیمی 65 شده، رتبه‌اش 110 شده است.»

رتبه‌های صحیح اعلام شد
       در پی این تغییرات، معاون آموزشی وزارت بهداشت از تمدید مهلت انتخاب رشته تا 15تیرماه خبر داد. باقر لاریجانی طی نامه‌ای، دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور را موظف به برگزاری کمیته‌ای جهت بررسی مجدد نتایج و کارنامه‌های علمی شرکت‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پزشکی سال 1395 کرد.

       یک روز بعد محمدحسین پورکاظمی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت به‌سپید گفت: «محاسبه رتبه صحیح داوطلبان آزمون ارشد تمام شده است» وی همچنین از بررسی مجدد کارنامه تمام رشته‌ها خبر داد و افزود: «اگر داوطلبی با رتبه اشتباه انتخاب رشته کرده باشد ما رتبه صحیح را ملاک پذیرش او می‌گیریم. دانشجویان برای اینکه از صحت نمره‌های خود مطمئن شوند می‌توانند نمره‌های اعلام‌شده را بررسی کنند.»

       اشتباه در محاسبه نمرات آزمون ارشد علوم پزشکی درحالی رخ داد که اعتراض دانشجویان و داوطلبان رشته‌های مختلف نسبت به وزارت بهداشت بیشتر شده. دانشجویان و متخصصان تغذیه هم اواخر هفته گذشته مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند تا نگرانی‌هایشان را رودررو به مسئولان بگویند.

       گلایه‌هایی که برخی از آن مربوط به معاونت آموزشی است. قوانینی نظیر پذیرش پزشکان دیگر رشته‌ها با معدل بالای 14 و بدون کنکور در مقاطع بالاتر رشته تغذیه، واگذاری تدوین کوریکولوم آموزشی رشته تغذیه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بودجه ای بالغ بر یک میلیارد تومان، حذف امکان صدور پروانه مطب برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی تغذیه و انتقال آن به فارغ التحصیلان مقطع ارشد و...

فرصتی مغتنم برای طرح مطالبات با مسئولان
       در این میان با افزایش حضور مسئولان دولتی در شبکه‌های اجتماعی و سابقه حضور فعال وزیر بهداشت در این زمینه، باعث شده تا معترضان برای طرح موضوع از این امکان هم استفاده کنند. باتوجه به اینکه برخی گزینه‌ها نظیر ارسال پیام خصوصی تنها برای صاحب حساب کاربری قابل رویت است اما با نگاهی به نظراتی که ذیل پست‌های وزیر بهداشت که به مناسبت‌های مختلف گذاشته شده و آخرین آن هم مربوط به شهادت حضرت علی (ع) است، تعداد زیادی کامنت می‌بینیم که اعتراضاتی که شرح آن رفت، مربوط می‌شود. کامنت‌هایی که با درج هشتگ‌هایی مربوط به عنوان اعتراض یا موضوع مورد مطالبه، گاهی تنها به ابراز امیدواری نسبت به حل موضوع بسنده می‌کند اما اغلب کامنت‌ها لحن دیگری دارد.

       مرکز سنجش پزشکی زمان انتخاب رشته را تا 15 تیرماه تمدید کرده تا داوطلبان فرصت کافی داشته باشند. دراین میان اما رویکرد معاونت آموزشی وزارت بهداشت نسبت به پاسخگویی به موضوعات نیز قابل تامل است. سوال‌های پی‌درپی دانشجویان نیز اینطور نشان می‌دهد که نه تنها پاسخ کامل به سوالات داده نمی‌شود بلکه اعتماد دانشجویان به پاسخ‌ها و اظهارنظر مسئولان دچار تهدیدهایی شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: