کد خبر: ۱۱۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۵ - 2016June 30
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: بر لزوم فرهنگسازی اهدای عضو از مرگ مغزی تاکید کرد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر امید قبادی در شورای فرهنگ عمومی استان، اظهار کرد: سالیانه چندین بیمار نیازمند اهدای عضو بر اثر عدم رضایت خانواده افراد مرگ مغزی برای اهدای عضو، جان خود را از دست می‌دهند.

وی در خصوص مرگ مغزی عنوان کرد: به محض ورود ضربه به سر، مغز شروع به تورم می‌کند، اما از آنجایی‌که مغز در کاسه‌ای سخت به نام جمجمه قرار دارد نمی‌تواند به اندازه کافی ورم کند، در نتیجه طی هشت دقیقه سلول‌های مغز شروع به ترکیدن می‌کنند.

قبادی با اشاره به اینکه در مرگ مغزی، مغز از شکاف‌هایی مانند بینی و گوش بیرون می‌زند، تصریح کرد: با کمک تست پزشکی که انجام می‌دهیم، می‌توانیم مرگ مغزی را تایید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از مرگ مغزی به کمک مراقبت‌های ارگانیک بیمارستان، تنها تا چند روز قلب بیمار می‌تپد و ارگان‌های حیاتی او زنده است و پس از آن دچار مرگ تمام اعضا می‌شود.

قبادی با بیان اینکه در سال ۸۴، فقط ۱۲۰ اهدا در طول سال داشتیم و آمار رضایت پنج درصد بود، تاکید کرد: با انجام امور فرهنگی و تبلیغاتی توانستیم در سال ۹۴ آمار رضایت را به ۷۰ درصد برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه در هر سه ساعت یک ایرانی بر اثر نیاز به ارگان‌های حیاتی فوت می‌کند، اعلام کرد: بهتر است به جای به خاک سپردن اندام‌های حیاتی و مهم بدن، آنها را در اختیار چشم‌انتظاران پیوند اعضا بگذاریم.

قبادی گفت: اهدای عضو بر مبنای سه پایه علم، فرهنگ و ساختار است که خوشبختانه از نظر ساختاری و علمی مشکلی نداریم.

وی نقطه ضعف اصلی جامعه در زمینه پیوند اعضای افراد مرگ مغزی به بیماران نیازمند را فرهنگ و فرهنگ‌سازی دانست و ادامه داد: می‌دانیم تصمیم برای رضایت اهدای اعضا بسیار حساس و دردناک است، اما باید آگاه باشیم که مرگ مغزی به معنای حیات نباتی است و احتمالی برای بازگشت بیمار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اهدای اعضا یک نوع ایثار است، اظهار کرد: همواره از خانواده‌های اهداکننده حمایت می‌کنیم و در مراسم کفن و دفن آنها حضور می‌یابیم و هزینه‌های آنها را می‌پذیریم.

قائم مقام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: پزشکان بسیار حاذق و نامی در کشور در زمینه پیوند اعضا وجود دارند که می‌توانند با انجام این پیوند جان هزاران بیمار چشم‌انتظار بهبودی را نجات دهند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در همدان متاسفانه ۱۰۸ عضو حیاتی بیماران مرگ مغزی دفن شده و ۹۰ بیمار نیازمند پیوند عضو فوت شده‌اند، تاکید کرد: این امر نشان از ضعف فرهنگ جامعه است که باید برای بهبود آن برنامه‌ریزی کرد.

قبادی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که پیوند تمام اعضا در آن انجام می‌شود، یادآور شد: ۹ قطب پیوند اعضا را در کشور درنظر گرفته‌ایم که همدان به عنوان قطب پیوند اعضای غرب کشور شناخته شده است.

وی گفت: فرهنگ‌سازی اهدای عضو تنها به یک نهاد یا علوم پزشکی مربوط نمی‌شود بلکه تمام دستگاه‌ها و نهادها باید تلاش کنند تا در تحقق آن سهیم شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: