صادق نیت افزود: استفاده از صندلیهای نامناسب در پروازهای طولانی مدت میتواند باعث تشدید بیماریهای اسکلتی عضلانی نظیر تشدید مشکلات خطرناک عروق اندام تحتانی از جمله ترومبوز وریدی شود و افراد مستعد را در معرض آسیبهای جدی قرار دهد.
وی گفت: طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری صندلیهای هواپیما مطابق استاندارد اروپا (CS25) است و اجرای مانور تخلیه اضطراری مسافرین مطابق زمان استاندارد است اما اینکه چقدر ایمنی، آسایش و راحتی مسافران خطوط هوایی تامین میشود جای بحث دارد و پیشنهاد میشود، ابعاد صندلی و چیدمان صندلی کابین مسافران هواپیماها با توجه به استاندارد ابعاد بدن ایرانیان بازطراحی و اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: در این کارگروه مشترک تخصصی مقرر شد، بر اساس نتایج اندازه گیریهای به عمل آمده در ابعاد صندلی هواپیماهای کشور و مقایسه آن با استانداردهای جهانی راهکارهای اجرایی جهت بهبود وضع موجود ارائه شود.
به گزارش وزارت بهداشت، کارگروه مشترک تخصصی به منظور ارائه راهکارهای اجرایی در راستای اعمال الزامات ارگونومیکی بر صندلی هواپیماهای کشور و افزایش آسایش و راحتی حال مسافرین هوایی تشکیل شد که در این نشست نماینده معاونت استاندارد پرواز، کارشناس فنی دفتر اداره کل صلاحیت پرواز و هواپیمایی، اداره استاندارد، اعضای هیئت علمی و متخصصین ارگونومی به منظور تشکیل کمیته فنی مشترک حضور داشتند.