کد خبر: ۱۱۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۵ - 2016June 27
شفا آنلاین>اجتماعی> زنان معتاد در هنگام بارداری با عوارض بسیاری روبه‌رو می‌شوند. از سویی احتمال اختلالات بسته به موادی که مصرف می‌کنند در نوزادان این مادران وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    از اختلالات مادرزادی گرفته تا وابستگی جنین به مواد مخدر و همچنین عدم رشد مناسب داخل رحمی جنین. بنابراین عوارض متعددی جنینی را که مادر او به مواد مخدر اعتیاد دارد، تهدید می‌کند. عوارض اعتیاد مادر بر نوزاد می‌تواند متغیر باشد. این معضلی بسیار پیچیده و سخت برای جامعه و تیم پزشکی است که می‌خواهد این مادران را درمان کرده و تحت نظر داشته باشد.

 همیشه توصیه می‌شود زنانی که اعتیاد به مواد دارند به‌هیچ‌عنوان باردار نشوند تا زمانی که ترک اعتیاد صورت بگیرد. اما مسئله اینجا است که زنان معتاد معمولاً با حاملگی ناخواسته روبه‌رو هستند، بنابراین علاوه بر مشکلات جسمانی که دارند با مشکلات دیگر روحی، روانی و اجتماعی نیز روبه‌رو هستند و همین به بر پیچیدگی شرایط آنها می‌افزاید. از سوی دیگر لازم است که جامعه و تیم پزشکی این زنان را تحت حمایت شدید قرار دهند. این مادران نیازمند کمک و حمایت بسیاری هستند و باید از هر نوع مراقبت دوران بارداری برخوردار باشند. دراین‌بین اما یکی از مهم‌ترین مسائل اولیه این است که چنین مادرانی شناسایی شوند چون اکثر این مادران شناسایی نمی‌شوند و در وضعیت اورژانس بدی مراجعه می‌کنند.

هر نوع ماده مخدری نیز عوارض خاص خود را دارد و تاثیر آن مواد مختلف بر مادر و نوزاد یکسان نیست. در حال حاضر معمولاً زنان جوانی که مصرف‌کننده مواد هستند، بیشتر کریستال یا همان شیشه را مصرف می‌کنند اما در این زمینه کار آماری دقیقی انجام نشده است و بنابراین بر این اساس نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما شیشه عوارضی بسیار جدی دارد.

 مصرف شیشه موجب انقباض عروقی ناگهانی می‌شود و به همین دلیل می‌تواند موجب مرگ مادر و یا مرگ آنی جنین شود. از سویی مادرانی که شیشه مصرف می‌کنند این تصور برای آنها به وجود آمده است که به این ماده وابستگی پیدا نمی‌کنند و همین مسئله موجب می‌شود گاه میزان مصرف خود را بسیار بالا ببرند و دچار عوارض جدی و خطرناکی مانند انقباض عروقی ناگهانی و شدید شوند. این عارضه می‌تواند موجب مرگ مادر و از دست رفتن برخی از اندام‌ها و به‌ویژه از دست رفتن جنین شود. رشد داخل رحمی این نوزادان معمولاً مختل می‌شود و به همان ماده‌ای که مادر مصرف می‌کند وابسته هستند و اگر قبل از تولد شناسایی نشوند و اقدام مناسبی برای آنها صورت نگیرد، می‌تواند حتی پس از تولد موجب تشنج و مرگ آنها شود.

اعظم السادات موسوی
متخصص زنان و زایمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: