کد خبر: ۱۱۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۵ - 2016June 24
شفا آنلاین>اجتماعی>فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان این روزها با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو است. حالا این بار نوبت مدارس پیش دبستانی است.
به گزارش شفا آنلاین،آن‌طور که خبر رسیده برخی مدارس پیش دبستانی از خانواده‌ها طلب شهریه 12 میلیون  تومان کرده‌اند. این موضوع را البته رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش هم تأیید کرد. اما او بار دیگر موضوع آموزش زبان انگلیسی و برنامه‌های فوق‌العاده را پیش کشید و پرداخت این هزینه‌ها را تخلف اعلام کرد.

«مرضیه گرد» نسبت به آموزش زبان‌های خارجی از سنین کم و از پیش دبستانی واکنش نشان داد و اعلام کرد که آموزش زبان خارجی و فوق برنامه‌ها هیچ گاه مورد موافقت آموزش و پرورش نیست و ممنوع است. او در این باره گفت: «متأسفانه طبق گزارشات رسیده متوجه شدیم تعدادی از پیش دبستانی‌ها برای تبلیغات بیشتر اقدام به آموزش زبان انگلیسی می‌کنند، عمدتاً این مراکز پیش دبستانی متعلق به آموزش و پرورش نیست و از آموزش و پرورش هیچ گونه مجوزی نگرفته‌اند. آموزش پیش دبستانی باید طبق یک برنامه مشخص باشد و حالا شورای آموزش و پرورش به آموزش زبان انگلیسی در مدارس مجوز نداده است.

 همکاران ما طبق برنامه ای که برای دوره پیش دبستانی نوشته‌اند از مدیران مدارس خواسته‌اند که بیشتر روی زبان و ادبیات فارسی کودکان کار کنند. بویژه دانش‌آموزان ما در مناطق دو زبانه مثل کردستان و آذربایجان مشکل ادبیات فارسی دارند.»وی از یکپارچه شدن آموزش ابتدایی خبر داد و گفت: «معاونت ابتدایی موضوع یکپارچه کردن آموزش دبستانی‌ها را در دستور کار خود قرار داده است و اگر در این برنامه آموزش زبان انگلیسی هم باشد ما ممنوعیتی در مدارس نخواهیم داشت.»


گرد با تأکید بر اینکه، با برخی از پیش دبستانی‌ها که اقدام به آموزش زبان‌های خارجی کرده‌اند برخورد کرده‌ایم اظهار داشت: «بسیاری از مدارس با مطرح کردن آموزش زبان انگلیسی شهریه‌های بالایی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که چند مدرسه شهریه 10 تا 12 میلیون تومان دریافت کرده‌اند که ما با این مدارس برخورد کرده‌ایم.»


وی می‌افزاید: «ما مشکلی با آموزش زبان انگلیسی حتی از دوره پیش دبستانی نداریم اما چون خودمان برنامه‌ریزی این کار را نداریم و مدارس غیردولتی از این موضوع استفاده می‌کنند و به این بهانه شهریه گزافی از خانواده‌ها طلب می‌کنند با آموزش زبان در دوره پیش دبستانی غیردولتی مخالفت کردیم. من شخصاً با آموزش زبان موافقم و خانواده‌ها می‌توانند از خدمات آموزشگاه‌های آزاد استفاده کنند.»
کارشناسان درباره آموزش زبان چه می‌گویند؟
با این همه برخی از کارشناسان آموزشی این موضوع را رد کردند و معتقدند آموزش و پرورش به جای آنکه برنامه‌ریزی درسی در زمینه آموزش زبان انگلیسی داشته باشد موضوع را به طور کلی حذف کرده است.
ابوالفضل جلیلوند کارشناس آموزشی در این باره می‌گوید: «براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، دوره پیش دبستانی از سن چهار سالگی شروع و تا پایان پنج سالگی به اتمام می‌رسد که البته شرکت در آن به دلیل نبود امکانات در همه مناطق الزامی نیست. با این همه سن طلایی کودک برای فرا گرفتن آموزش زبان انگلیسی همان دوران 5 سالگی به بعد است ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. متأسفانه حالا از آموزش و پرورش خبر رسیده که مدارس حق تدریس زبان را ندارند. مسئولان آموزش و پرورش به جای آنکه برنامه آموزشی مدون برای یادگیری زبان در سنین کودکی داشته باشند به طور کلی این موضوع را نادیده گرفته‌اند. این به نفع دانش‌آموزان نیست.»

وی تأکید کرد: «دانش‌آموزان فقط با الفبای زبان آشنا می‌شوند این‌طور نیست که در دوره پیش دبستانی به طور جدیدی ما قواعد زبان را به کودک آموزش دهیم. به نظر می‌رسد که مسئولان باید در این باره چاره اندیشی کنند.»

«مهدی بهلولی» آموزگار و فعال صنفی حوزه آموزش و پرورش هم دراین زمینه با جلیلوند هم نظر است.علاوه بر آن گناه حذف آموزش زبان انگلیسی در دوره پیش دبستانی را به پای دولت دهم و وزارت حمیدرضا حاجی بابایی می‌داند و می‌گوید: یک نکته مهم در آموزش زبان انگلیسی یا زبان دوم، سال آغاز این آموزش است. در اسفند سال 87 کمیته تخصصی محتوای آموزشی و پرورشی برنامه درسی ملی آموزش و پرورش، یکی از سندهای پیش‌نویس برنامه درسی ملی را منتشر کرد. در بخش مربوط به آموزش زبان دوم چنین آمده بود: «از آنجا که یادگیری زبان دوم به دلیل یکسویه شدن مغز که حدود 10 تا 12 سالگی رخ می‌دهد توأم با مشکلاتی خواهد شد به همین دلیل جا دارد تا حد امکان سن و دوره تحصیلی آموزش زبان را پایین آورد.

آموزش زبان خارجی می‌تواند در بخش دروس اختیاری از مرحله دوم ابتدایی آغاز شود. بدیهی است که آموزش در این دوره، محدود به یادگیری آواهای زبان و تعدادی از واژگان پایه خواهد شد. این آموزش با استفاده از اشعار آهنگین و بازی‌های آموزشی زبان صورت می‌پذیرد و هرچند در آن آموزش، چهار مهارت زبانی مد نظر قرار می‌گیرد بیشترین تأکید بر مهارت‌های شنیداری و گفتاری است. آموزش زبان خارجی از آغاز دوره متوسطه، الزامی خواهد بود.» اما متأسفانه 4 سال بعد و در دوران ریاست حاجی بابایی بر وزارتخانه آموزش و پرورش، که نسخه نهایی برنامه درسی ملی در اسفند 91 اعلام شد بخش نخست بند بالا که مربوط به آموزش اختیاری زبان دوم در دوره دوم ابتدایی بود، سراسر حذف و نوشته شد: «آموزش زبان‌های خارجی از ابتدای دوره متوسطه اول آغاز می‌شود.»ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: