کد خبر: ۱۱۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۵ - 2016June 22
شفا آنلاین>سلامت>آزمون دستیاری یا همان آزمون ورود پزشکان عمومی به دوره تخصص ،امسال هم به خاطر اعتراض به تاثیر سوابق تحصیلی حاشیه ساز شده است، عده ای از داوطلبان به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند اما وزارت بهداشت می‌گوید، مصوبه قانونی است و اجرا می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،آزمون دستیاری یکی از آزمون های ورودی مهم در نظام آموزشی کشور و به خصوص در نظام آموزش پزشکی است زیرا در آن پزشکان عمومی وارد دوره تخصص پزشکی می شوند و معلوم است که فاصله سطح زندگی، درآمد و جایگاه اجتماعی این افراد دستخوش دگرگونی مهمی می شود بنابراین رقابت نفس گیر این آزمون هر از گاهی با حاشیه هایش خبرساز می شود.
چهل و سومین دوره آزمون دستیاری صبح روز نهم اردیبهشت سال 95 برگزار شد، حدود 13 هزار نفر برای شرکت در این آزمون ثبت نام کرده بودند که در عمل حدود 12 هزار نفر در جلسه آزمون شرکت کردند،‌6900 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و اسامی 3300 نفر قبول شدگان نهایی این آزمون نیز شهریور اعلام می‌شود.
تاثیر مثبت معدل و نمره آزمون پیش کارورزی (پره انترنی)، امسال در دفترچه ثبت نام آزمون دستیاری قید شده بود اما پس از برگزاری این آزمون تعدادی از داوطلبان به تاثیر سوابق تحصیلی اعتراض کردند، وکیل گرفتند و نامه شکایت خود را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دیوان محاسبات کشور ارسال کردند.
معترضان معتقدند، تصمیم گیری درباره تاثیر معدل در آزمون دستیاری نیازمند مصوبه مجلس است و خواستار لغو تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون امسال هستند.
سجاد وکیلی، وکیل داوطلبان معترض آزمون دستیاری می‌گوید: داوطلبان شرکت کننده در آزمون دستیاری به تاثیر معدل دوره پزشکی به میزان پنج درصد و نمره آزمون پیش کارورزی به میزان 10درصد در آزمون دستیاری اعتراض دارند.
وی اضافه می‌کند: دلیل معترضان این است که در زمانی که دانشجو بودند و آزمون پش کاروزی می‌دادند این مصوبه وجود نداشته و این مصوبه بعدا در شورای آموزش پزشکی و تخصصی مصوب شده و اکنون نیز امکان جبران ندارند و در واقع تاثیر این سوابق تحصیلی مخالف اصل عطف به ما سبق قوانین است.
وکیلی ادامه می‌دهد: در واقع داوطلبان معترض که تعداد آنها بیش از دو هزار نفر است، معتقدند، این مصوبه به حقوق آنها خلل وارد کرده است، به همین علت دادخواست این معترضان را شنبه 29 خرداد ماه امسال به دیوان عدالت اداری تقدیم کردیم.
وی می گوید: در این دادخواست هم دستور موقت برای جلوگیری از اعمال تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون دستیاری امسال را خواسته‌ایم و هم ابطال کامل مصوبه را درخواست کرده‌ایم.
وکیل داوطلبان معترض آزمون دستیاری اضافه می‌کند: البته موضوع تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون‌ها بحث جدیدی نیست و در ماه های گذشته مجلس هم درگیر این مسئله بوده است، درقانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال 1392 و در قانون پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی نیز بوده است.
وی می افزاید: این بحثی است که همیشه رسیدگی به آن در شأن مجلس شورای اسلامی بوده است و اما در مورد آزمون دستیاری این بار به علت خلاء قانونی شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت وارد شده و معترضان معتقد هستند که در این مورد نیز مجلس باید تصمیم گیر باشد.
وی اضافه می‌کند: چون این مصوبه حق و تکلیف ایجاد می‌کند، به نفع یک عده و به ضرر یک عده دیگر است، رسیدگی به آن در شأن اختصاصی مجلس شورای اسلامی است، نظر داوطلبان این است که مرجع اداری(وزارت بهداشت) صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد.
وکیلی می‌گوید: در مصوبه شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیز صرفا به تاثیر معدل اشاره شده ولی بعد سازمان سنجش آموزش پزشکی بعدا در دفترچه آزمون با تفسیری که انجام داده، به «تاثیر مثبت» سوابق تحصیلی اشاره کرده که این مسئله نیز جای سوال و ابهام و از نظر حقوقی اشکال دارد، چرا در مصوبه شورای آموزش پزشکی به تاثیر مثبت اشاره نشده است.
وی ادامه می‌دهد:‌ آزمون دستیاری یک آزمون رقابتی است و این طور نیست که تاثیر مثبت سوابق تحصیلی فقط یک عده را منتفع کند زیرا عملا به معنی متضرر شدن رقیب دیگر است که در دوران تحصیل به اهمیت نمره در آزمون دستیاری آگاهی نداشته و اکنون رقیب دیگر با توجه به سوابق تحصیلی بهتر از او جلو می افتد و می‌تواند در رشته بهتری پذیرفته شود.
وکیلی می‌گوید: به هر حال شکایت داوطلبان معترض این آزمون که تاکنون تعدادشان به حدود 2311 نفر از داوطلبان رسیده است به دیوان عدالت اداری واصل شده و منتظر تعیین زمان رسیدگی به این شکایت هستیم.
وی اضافه می کند:‌ انتظار ما این است که حداقل دستور توقف موقت این مصوبه صادر شود.
وکیلی گفت: یک نامه هم به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم نوشته‌ایم و از نمایندگان مجلس خواسته‌ایم که در این مورد کمک کنند، حداقل خواسته این است که این مصوبه در مورد داوطلبانی که در سنوات گذشته تحصیل کرده‌اند و هیچ اطلاعی از اهمیت نمره دوره دانشجویی پزشکی و نمره آزمون پیش کارورزی در آزمون دستیاری نداشتند، اعمال نشود.
وی می‌گوید: آزمون پیش کارورزی یک آزمون با نمره حد نصابی است و گرفتن حداکثر نمره در آن اهمیتی نداشته است و اینکه امروز گفته شود کسانی که در آزمون دستیاری نمره بالاتری آورده‌اند امتیاز بالاتری دارند و این نمره 10درصد در قبولی آنها موثر است، عادلانه نیست.
محمد حسین پور کاظمی،رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره می‌گوید: تاثیر معدل و سوابق تحصیلی پزشکان در آزمون دستیاری قطعی است و تغییر نخواهد کرد و اکنون شاهد این هستیم داوطلبانی که نمره پایین داشته‌اند و امید زیادی به قبولی ندارند، ‌اعتراض کرده‌اند.
وی درباره اعتراض برخی داوطلبان آزمون دستیاری امسال توضیح می‌دهد: تاثیر معدل دوره پزشکی عمومی و نمره آزمون پیش کارورزی در آزمون دستیاری مصوبه سال 93 شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت است که بالاترین نهاد تصمیم گیرنده درباره این آزمون است.
پورکاظمی معتقد است:‌ به طور کلی تاثیر معدل و سوابق تخصیلی سال هاست که در کنکور سراسری با 25 درصد اعمال می‌شود و علت این تاثیر نیز این است که چون آموزش عالی رایگان است و افراد به صورت مجازی با پول بیت المال در دانشگاه های دولتی درس می خوانند، وظیفه داریم بهترین‌ها و قوی‌ترین را انتخاب کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
پورکاظمی می‌افزاید: در مورد کنکور سراسری نیز تصمیم گیری درباره دخالت معدل در آزمون سراسری در وزارت علوم انجام شده و علت اینکه مجلس وارد این قضیه شده نیز این بود که در جند سال متوالی در وزارت علوم درصدهای مختلفی بین 50 یا 70 درصد درباره تاثیر سوابق تحصیلی اعلام کردند و در یک سال نیز معدل را تاثیر ندادند. اما وزارت بهداشت چنین تغییراتی را نداشت.
وی می‌گوید:‌ به همین علت و به خاطر تصمیم گیری های متعدد و تغییرات مکرر، مجلس وارد شد تا جلوی تغییرات مکرر در روند تاثیر معدل در کنکور سراسری وزارت علوم را بگیرند و گرنه اصل تاثیر معدل در کنکور نیز مصوبه قانونی است و مطابق آن باید معدل سه سال تحصیلی دبیرستان در کنکور موثر باشد.
رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت می‌افزاید: در گذشته فقط نمره امتحان نهایی سال آخر دبیرستان در کنکور موثر بود اما در قانون جدید در مجلس مصوب شد که معدل سه سال تحصیلی دوران دبیرستان در کنکور سراسری تاثیر داشته باشد تا افرادی باهوش‌تر و درسخوان‌تر وارد دانشگاه شوند.
پورکاظمی می‌گوید: در مورد آزمون دستیاری که پزشکان عمومی وارد دوره تخصص می‌شوند نیز همین طور است و بلکه اهمیت بیشتری دارد زیرا همه تمایل دارند نزد پزشکی بروند که در دوره تحصیل نمرات بالایی داشته است و اگر مردم بدانند یک پزشک متخصص با نمرات ضعیف مثلا 12قبول شده است‌،‌کمتر تمایل دارند برای درمان نزد او بروند و اگر بدانند یک پزشک با معدل 19 قبول شده است، نزد او می‌روند.
پورکاظمی ادامه می‌دهد:‌ تاثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد به میزان 20 درصد نیز سالهاست که هم در وزارت علوم و هم وزارت بهداشت اجرا می‌شود و اصل تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها یک اصل ارزشمند و پذیرفته شده است.
وی می‌گوید:‌ در آزمون دکترا نیز سال‌هاست،‌ 50 درصد نمره از سوابق تحصیلی،‌مقاله و کارهای علمی داوطلبان به دست می‌آید.
پورکاظمی می افزاید:‌ اگر فردی بخواهد در یک دانشگاه معتبر خارجی نیز تحصیل کند، به معدل،‌سوابق تحصیلی و اطلاعات او در مصاحبه توجه می‌کنند نه اینکه بر اساس یک آزمون تستی با 200 سوال او را پذیرش کنند.
وی اضافه می کند:‌ تاثیر معدل در آزمون دستیاری که در سال 93 تصویب شد، حتی در آزمون سال 94 نیز اعمال نشد تا داوطلبان فرصت کافی برای تطبیق خود با شرایط جدید داشته باشند و اگر معدل آنها پایین است بیشتر درس بخوانند.
پورکاظمی می‌افزاید: در آزمون دستیاری امسال قطعا معدل دوره پزشکی با 5 درصد و نمره آزمون پیش کارورزی (پره انترنتی) با 10درصد در صورت تاثیر مثبت اعمال می‌شود، ‌اکثر داوطلبانی که نمره بالایی کسب کرده‌اند نیز اعتراضی ندارند و فقط کسانی که نمره لازم را اخذ نکرده‌اند و می‌دانند قبول نمی‌شوند، جوسازی می‌کنند و اعتراض داشته‌اند.
وی می‌گوید: تصمیم وزارت بهداشت برای تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری قانونی است و باعث می‌شود، افراد توانمندتری وارد دوره تخصص پزشکی شوند و کیفیت دوره دستیاری بالاتر برود.
پور کاظمی اضافه می‌کند: اگر هر نهادی از جمله کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یا دیوان عدالت اداری در این زمینه از نماینده وزارت بهداشت برای پاسخگویی دعوت کند،‌حاضر می‌شویم و ادله علمی و قانونی لازم را ارائه می‌کنیم.
وی می‌افزاید:‌ در ثبت نام آزمون دستیاری نیز اعلام شده که داوطلبان خودشان به صورت خود اظهاری معدل دوره پزشکی عمومی و نمره آزمون پیش کارورزی را اعلام کنند، برخی از این معترضان به دروغ نمره 20 درج کردند و اگر هم قبول شوند، از دانشگاه اخراج می شوند، زیرا حتی اگر اشتباه کرده باشند، نیز بعدا فرصت ویرایش و اصلاح را داشتند.
رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی می‌گوید: معدل اکثر داوطلبان آزمون دستیاری نیز در حد متوسط بین نمرات 15 تا 17 است و در عمل در قبولی اکثریت داوطلبان تاثیر ندارد.
وی می‌افزاید: مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برای شفافیت در آزمون کارنامه تمام داوطلبان و همچنین کلید سوالات را منتشر کرده است و خود داوطلبان می توانند، نمراتشان را حساب کنند.
پورکاظمی تاکید می کند: مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی شامل معدل دوره پزشکی و نمره آزمون پیش کارورزی در آزمون دستیاری امسال قطعی است و حتما اجرا می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: