کد خبر: ۱۱۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵ - 2016June 23
شفا آنلاین>اجتماعی> فاصله گرفتن از هیچ کشوری برای اقتصاد ایران خوب نیست. برای رشد و توسعه باید با تمامی کشورها مذاکره کرد.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    کشور چین سال‌ها به دلیل دوری ایران از اروپا و تحریم‌های اعمال‌شده بازار ایران را در اختیار گرفت و این مهم برای اقتصاد ایران بسیار زیان‌بار بوده و هست. برخی از کارشناسان معتقدند که اگر این روند حضور همچنان ادامه یابد شاهد ورشکستگی واحدهای تولیدی و تجاری ایران خواهیم بود چراکه مدت‌ها پیش یکی از مقامات اعلام کرد که شاهد نفس‌های آخر بخش صنعت در ایران هستیم.

 اقتصاد ایران در کما به سر می‌برد، قیمت کالاها و مایحتاج عمومی مردم نسبت به یک دهه گذشته روند صعودی پیدا کرده است. حرف‌های امیدبخش دولت یازدهم به اتمام رسیده است. کالاهای چینی و بی‌کیفیت بیشتر از قبل در بازار دیده می‌شود و دولتمردان ایران پس از گذشت 3 سال از مشکلات و چالش‌ها سخن به زبان می‌آورند.

       در بازار تهران و شهرک‌های صنعتی این استان روند فروش، تولید و فعالیت به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است. محمدعلی تولیدکننده قطعات ماشین‌آلات صنعتی است. او ۲۰ سالی است که وارد این حرفه شده ولی در گفتگو با «سپید» به‌صراحت می‌گوید که در سه سال گذشته میزان تولیدش ۵۰ درصد کاهش یافته و او بخش عمده‌ای از سرمایه‌اش را کم کرده است. این تولیدکننده قطعات در ادامه صحبت‌هایش به حضور کالاهای چینی اشاره می‌کند و می‌گوید: «از ابتدای دولت نهم تا به امروز دروازه‌های کشور به روی کالاهای کشور چین باز شده است و دلیل این اقدام را هیچ‌کس نمی‌داند اما در هر صورت دولت گذشته علت اصلی وضعیت کنونی محسوب می‌شود.» شهریار یکی دیگر از تولیدکنندگان است که به دلیل وجود کالاهای چینی، قوانین دست و پاگیر، نبود دستگاهی برای حمایت و … تولید خود را کاهش داده است. وی خود در این زمینه می‌گوید: «در مقطعی از زمان به دلیل مشکلات مالی ۸۰ درصد کارگران را به مرخص اجباری و بدون حقوق می‌فرستیم چرا که بر اساس محاسبات مالی توان پرداخت حقوق آنان را در نداریم.» این فعال صنفی ادامه می‌دهد: «درصورتی که مشکلات همچنان ادامه پیدا کند و دولت توان حل آن را نداشته باشد کارخانه را تعطیل و سرمایه خود را در بخش‌های دیگر استفاده خواهم کرد.»

       حاج عبدالله یکی دیگر از فعالان تولیدکننده و عرضه‌کننده تجهیزات صنعتی است و ۶۹ سال سن دارد. در بازار تهران حجره او یکی از حجره‌های قدیمی محسوب می‌شود از او درباره مشکلات موجود در حرفه و صنعتش پرسیدیم. او در جواب گفت: «کارخانه‌ای که روزگاری با ۱۰۰ درصد توان به تولید مشغول بود و ۳۰۰ پرسنل داشت اینک با ۲۰ تا ۳۰ درصد توان تولید می‌کند و تعداد پرسنل آن به ۵۰ نفر رسیده است؛ خب این یعنی رسیدن به آخر خط و فکر می‌کنم در صورتی که ادامه داشته باشد من و فرزندانم راهی دیگر برای ادامه زندگی در پیش بگیریم.» او می‌گوید: «صحبت‌های دولتمردان در ابتدا برای برخی از همکاران شیرین بود اما حال که از نبود منابع سخن می‌گویند بخش عمده‌ای از فعالان صنفی با ناامیدی چشم به آینده دوخته‌اند و می‌پرسند آیا این 16 هزار میلیارد قرار است چگونه تخصیص داده شود؟»

       سید عباس هم همین مشکلات را دارد، او نیز همانند حاج عبدالله پیر تولیدکنندگان به شمار می‌آید با ۷۵ سال سن. از او درباره مشکلات صنعت و حرفه‌اش پرسیدیم و در پاسخ می‌گوید: «به دلیل تصمیمات دولت گذشته و عدم‌حمایت آنان، دو کارخانه را در منطقه ورامین تعطیل کرده است و اینک تنها یک کارخانه با ظرفیت محدود را اداره می‌کند. حال که دولت جدید هم بر سرکار آمده است به دلیل مشکلات بین‌المللی و چالش‌های اقتصادی نتوانسته گرهی از مشکلات ما باز کند البته می‌دانیم که باید به دولتی‌های کنونی زمان بدهیم.»

        وی ادامه می‌دهد: «اگر دولت بتواند واردات کالاهای چینی را محدود کند و کمی از سیاست‌های حمایتی که در گذشته شکل گرفت بکاهد به طور یقین ما می‌توانیم برای حضور پررنگ‌تر و فعالیت جانی دوباره بگیریم چراکه سیاست‌های دولت گذشته صنعت و اقتصاد ایران را زمین‌گیر کرد.» پس از شنیدن صحبت‌های فعالان صنفی به سراغ یکی از کارشناسان اقتصادی رفتیم تا از زبان وی آخرین وضعیت اقتصادی ایران را بررسی کنیم. منصور کمال نیا، مدرس دانشگاه است و در دفتر کارش کتاب‌های بسیاری مشاهده می‌شود؛ کتاب‌هایی که عموماً مرتبط با بخش اقتصادی است. او به «سپید» می‌گوید: «چالش‌های کنونی تماماً مرتبط با تحریم‌های اعمال‌شده نیست بلکه بخشی از آن به سوء مدیریت در تمامی بخش‌های کشور بازمی‌گردد.» وی ادامه می‌دهد: «البته این درست است که تحریم‌ها موجب که اقتصاد ایران در شرایط ویژه قرار گیرد اما چرا دولتمردان وقت که خود مسبب به وجود آمدن تحریم‌ها شدند اقداماتی در راستای مقابله و پیشگیری انجام ندادند، درحالی‌که احمدی‌نژاد و یارانش به‌خوبی می‌دانستند تحریم‌های تصویب‌شده برای اقتصاد ایران بسیار مشکل‌آفرین خواهد بود.» این مدرس دانشگاه تصریح کرد: «بر اساس دیدارهایی که با برخی از صاحبان صنایع که عمدتاً از دوستان هستند داشتم شاهد صحبت‌های آنان در خصوص نبود امکانات و اعلام وضعیت قرمز در بخش صنعت بوده‌ام که این برای کشور بسیار نگران‌کننده است؛ البته دولت کنونی در حال تلاش برای حل مشکلات است و قرار است 16 هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط به واحدها پرداخت کند که بنده فکر می‌کنم این اقدام تا حدودی گره‌گشای چالش‌های امروز است.» به گفته کمال نیا، فاصله گرفتن از هیچ کشوری برای اقتصاد ایران خوب نیست.

برای رشد و توسعه باید با تمامی کشورها مذاکره کرد. طی هشت سال چین به دلیل دوری ایران از اروپا و تحریم‌های اعمال‌شده بازار ایران را در اختیار گرفت و این مهم برای اقتصاد ایران بسیار زیان‌بار بود.» این مدرس دانشگاه روابط با چند کشور را که در دوره دولت گذشته شکل گرفت را اشتباه می‌داند و می‌گوید: «در دولت‌های نهم و دهم اشتباهات بسیاری صورت گرفت و تاوان آن را ایران داد، ملت ایران. در دو دولت گذشته رئیس‌جمهور به سراغ رهبران کشورهایی رفت که خود نیازمند کمک بودند و هیچ منابع مالی برای رفع بحران‌های خود در اختیار نداشتند حال چرا رئیس دولت اشتیاق فراوانی به همکاری با آنان داشت جای سوال و تامل دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: