کد خبر: ۱۱۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۵ - 2016June 22
شفا آنلاین>سلامت> طی روزهای اخیر یک اتفاق در بدنه وزارت بهداشت در حوزه پرستاری افتاده که ادعاهای گوناگونی در مورد آن مطرح می‌شود.
 گفته می‌شود شیوه جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها که در حال ابلاغ است، با تغییر و کاهش ثبت سنجه‌های مرتبط با مراقبت‌های پرستاری همراه است. همچنین یکی از ادعاها این است که با این اتفاق، کیفیت مراقبت‌های پرستاری افزایش پیدا می‌کند.

درواقع گفته می‌شود، پرستاران با این ابلاغ جدید، شاهد کاهش شدید سنجه‌هایی خواهند بود که تا زمان حاضر مجبور به ثبت آنها بودند. ضمن اینکه از این پس، ارتقای کیفی مراقبت‌های بالینی از بیماران در اولویت قرار می‌گیرد.

 همچنین بیان می‌شود که با این اقدام سنجه‌های اعتبار بخشی در حوزه مراقبت‌های پرستاری به شدت کاهش می‌یابد و پرستاران در روزهای آینده و بعد از ابلاغ این شیوه‌نامه می‌توانند به جای ثبت سنجه‌های اعتباربخشی در ایستگاه پرستاری، بیشتر وقت خود را در بالین و در خدمت بیماران باشند. اما مسئله اصلی اینجاست که اگر مسئولان به دنبال افزایش کیفیت ارائه خدمات پرستاران هستند، نیازی به پیش‌بینی این ‌همه فرمول‌های وقت‌گیر نیست. چراکه جامعه پرستاری در این شرایط، بیشتر از همه‌ چیز به توجه نیاز دارد. توجهی توام با احترام و ایجاد حس اطمینان.

       متاسفانه این سنجه‌ها تا الان بیشتر موجب رکود کاری و ایجاد تنش میان همکاران شده است. به طوری که با افزایش شکاف پرداختی بین رده‌های مختلف پرستاری از جمله پرستاران با مسئول بخش، سوپروایزرها و مدیران پرستاری بیمارستان، بیشتر نوعی حس ناامیدی را القا کرده است. اگر در قالب روحیه کار تیمی، به پرستاران توجه شود، آنها به مراتب بیشتر از اینکه این سنجه‌های اعتباربخشی بتواند جواب دهد، قادر خواهند بود کیفیت ارائه خدمات خود را افزایش دهند.

       پرواضح است که سنجه‌های اعتباربخشی به اهرمی تبدیل شده است که اگر احیانا پرستاری حق خود را مطالبه کرد، از لایه‌های مختلف مدیریت پرستاری به نوعی تحت‌فشار قرار گرفته و نتواند حقوق خود را مطالبه کند. این روند باعث تاسف است. در صورتی که جا داشت، اگر این چنین اهرمی در اختیار مدیران پرستاری است، از آن به نوعی استفاده کنند که در میزان پرداختی‌های آنها نیز تاثیر گذار باشد و این پرداختی‌ها با ارزیابی و نظر تیم صورت گیرد. کمااینکه تا امروز هیچ‌گونه نظرخواهی و ارزیابی برای پرداخت از سوی لایه‌های مختلف مدیریتی صورت نگرفته و این به نوعی اجحاف محسوب می‌شود.

       در این میان به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای حل مشکلات پرستاران این است که مدیران پرستاری طی یک همکاری و تفاهم میان دانشگاه و هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری استان‌ها و شهرستان‌ها، از بین پرستاران انتخاب شوند. قطعا اگر این اتفاق بیفتد شایسته‌ترین‌ها، منظم‌ترین‌ها، مردمی‌ترین‌ها و منصف‌ترین‌ها از بین کادر پرستاری انتخاب می‌شوند و طبیعتا بیشترین همکاری را در راستای ارائه خدمت به بیماران و تامین سلامت جامعه به عهده خواهند داشت.سپید
علی محمد آدابی
رئیس کل سازمان نظام پرستاری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: