کد خبر: ۱۱۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۵ - 2016June 21
شفا آنلاین>اجتماعی> در حالی که ریزگردها روی 8 استان غربی کشور همچنان سایه افکنده 3 وزیر کابینه و 2 تن از معاونین رئیس جمهوری به همراه 5 استاندار برای بررسی و چاره اندیشی پیرامون وضعیت ریزگردها و آتش سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع کشور روز گذشته نشستی اضطراری در وزارت کشور تشکیل دادند.
به گزارش  شفا آنلاین، این نشست صبح دیروز در حالی برگزار شد که سازمان هواشناسی پیشتر پیش‌بینی کرده بود بتدریج از عصر روز شنبه شاهد کاهش ریزگردها خواهیم بود اما استان های کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان و بوشهر روز گذشته را نیز  زیر ابر سیاه غبارهای عربی سپری کردند به نحوی که هوای اهواز روز گذشته نیز به دلیل پایداری نسبی ریزگردهای ریز دانه و کوچکتر از 5/2میکرون همچنان در وضعیت خطرناک قرار داشت.

در همین حال نشست اضطراری وزرای دولت با حضور وزرای دفاع، کشور، جهاد کشاورزی، معصومه ابتکار و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز نمایندگانی از وزارت بهداشت و درمان و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و هلال احمر و 5 استاندار خوزستان، فارس، ایلام، لرستان و کرمانشاه تشکیل شد.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره تصمیمات این نشست اضطراری گفت: بیشتر ریزگردها در روزهای اخیر منشأ خارجی داشته و از بیابان‌های عراق و سوریه و عربستان بلند شده و به ایران آمده و خوشبختانه در ماههای اخیر پیگیری‌های دیپلماسی خوبی از سوی ایران با مجامع بین‌المللی صورت گرفته و آنها نیز ضرورت مقابله با این موضوع را پذیرفته‌اند اما وجود جنگ و ناامنی در عراق و سوریه موجب شده تا بحث ریزگردها و بیابان زدایی اولویت این کشورها نباشد به همین دلیل تصمیم بر این شد که با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همراهی سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها تلاش شود.

 این مقام تأکید کرد: ساخت سدهای بزرگ  روی دجله و فرات از سوی کشور ترکیه و خشک شدن تالاب‌های عراق در کنار عواملی همچون خشکسالی و تغییر اقلیم موجب شده تا امروز شاهد تشدید بحران در منطقه باشیم.

نجار در پاسخ به اینکه چه راهکارهای اجرایی با توجه به شرایط حاکم بر کشورهای همسایه برای مقابله با ریزگردها اتخاذ شده گفت: باید تلاش کنیم که مجامع بین‌المللی، این کشورها را متقاعد کنند به هر جهت الان اقدامات خوبی به صورت مقطعی انجام شده و هشدارهایی هم که در داخل داده می‌شود مؤثر بوده و مردم نیز باید بیشتر رعایت کنند و تا جایی که امکان دارد کمتر در معرض گرد و غبار قرار بگیرند و وزارت امور خارجه نیز پیگیر موضوع خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران همچنین درباره کنترل کانون‌های تولید ریزگرد داخلی افزود: دولت اهتمام جدی برای حل معضل ریزگردها و کنترل کانون‌های تولید گرد و غبار داخلی دارد. با شناسایی کانون‌های داخلی گرد و غبار اقداماتی برای تثبیت شن، کاشت نهال و اجرای طرح‌های مختلف «ترسیب کربن» بویژه در خوزستان صورت گرفته و در دست انجام است.

 او همچنین در پاسخ به اینکه چرا از بودجه 113 میلیاردی ستاد مدیریت بحران برای مقابله با بیابانزایی در خوزستان تنها 18 میلیارد تومان در سال گذشته تخصیص یافت گفت: مهار کانون‌های داخلی نیز کار سختی است اما امیدواریم با گشایش‌هایی که در کار دولت حاصل شده بتوانیم اینها را مهار کنیم ولی متأسفانه به دلیل محدودیت‌های اعتباری در سال گذشته نتوانستیم همه بودجه را تخصیص دهیم.

نجار همچنین درباره راهکارهای اتخاذ شده برای مقابله با حریق جنگل‌ها نیز گفت: متولی حفظ جنگل‌ها، سازمان جنگل‌ها و مراتع و متولی حفظ مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست است و هر دو سازمان جنگلبان و محیط بان دارند که بخوبی دارند کار می‌کنند و حتی در این راه به شهادت هم می‌رسند ولی با توجه به اهمیت حفظ انفال و جنگل‌ها، ما نیز وظیفه داریم نگذاریم حتی یک درخت هم از بین برود لذا با توجه به مأموریتی که دولت به ما محول کرده قرار شد از ظرفیت نیروهای مسلح و بالگردها هم  برای اطفای حریق جنگل‌ها استفاده کنیم.

این مقام درباره علت عدم پشتیبانی بموقع بالگردهـــا از آتش سوزی اخیر جنگل های پاسارگاد خاطرنشان کرد: برای این منظور تفاهمنامه‌ای بین ما و وزارت دفاع سال گذشته منعقد شد که نقصان داشت و امسال آن نقیصه‌ها را برطرف کردیم و قرار شده در 14 استان کشور که امکانات پروازی و هوانیروز وجود دارد از ظرفیت بالگردها برای اطفای حریق استفاده شود که خوشبختانه امسال این امر نسبت به سال گذشته سریعتر و بهتر شده و امیدواریم این روند بهتر هم شود.

 او خاطرنشان کرد: خوشبختانه خود مردم نیز همکاری خوبی در اطفای حریق داشتند و جای تشکر دارد اما انتظار داریم شهروندان گرامی در مواقع حضور در طبیعت دقت لازم را داشته باشند و چنانچه آتشی روشن می‌کنند و یا اگر برای شکار با مجوز، تیری در محیط شلیک می‌کنند و آتشی ایجاد می‌شود مسئولانه نسبت به اطفای آن اقدام کنند تاآتش گسترش نیابد.

گفتنی است در یک ماه گذشته با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم شامل حوضچه‌های شماره 2 و 3 هورالعظیم که یکی از کانون‌های تولید ریزگرد داخلی در خوزستان است آبگیری شده است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: