کد خبر: ۱۱۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 19
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: سهم جوانان به عنوان سرمایه های اجتماعی و نیز بانوان در اهدای خون باید افزایش یابد.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر پور فتح الله افزود: سازمان جهانی بهداشت بر مشارکت جوانان برای اهدای خون تاکید ویژه دارد به دلیل اینکه بسیاری از جوامع به سوی سالمندی می روند و از طرفی هم مصرف خون افزایش می یابد به همین علت نقش ویژه جوانان برجسته تر می شود.
وی با اشاره به اینکه بیشتر اهداکنندگان وارد سن میانسالی شده اند، خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 52 درصد اهداکنندگان خون در کشور یعنی حدود 500 هزار تن ، اهداکننده مستمرند که حداقل در سال 2 بار خون اهدا می کنند.
پور فتح الله تصریح کرد: یک میلیون تن هم اهداکننده باسابقه داریم که مستمر مراجعه نمی کنند اما سابقه اهدای خون دارند و 24 درصد اهداکنندگان نیز اهداکننده باراولی به شمار می آیند.

**سهم ایران 2 درصد از خون های اهدایی در جهان است
مدیرعامل انتقال خون اضافه کرد: اهداکنندگان خون در کشور سال پیش 2میلیون و یکصد هزار واحد خون اهدا کردند؛ این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته 108 میلیون واحد خون در 167 کشور دنیا اهدا شد که سهم کشور ما 2 درصد از خون های اهدایی بود.‏
وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که چهار دهه از تصویب اولین قطعنامه سازمان جهانی بهداشت در خصوص سلامت خون می گذرد، هنوز دسترسی به خون سالم و استفاده منطقی از آن، چالشی عمده در بسیاری از کشورها محسوب می شود، آمار 27 واحد اهدای خون در یک هزار تن جمعیت کشور، نشان دهنده جایگاه مناسب اهدای خون ایران و شاخصی بسیار خوب در جهان برای انتقال خون کشور است.

**بانوان و اهدای خون
مدیر عامل انتقال خون با تاکید بر افزایش سهم زنان در اهدای خون و نهادینه شدن این فرهنگ در این قشر اظهار کرد: تلاش های زیادی در این خصوص انجام داده ایم .
وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون توسط بانوان در دوران هشت سال دفاع مقدس 12 درصد بود ،خاطر نشان کرد: میزان اهدای خون زنان در ایران بخصوص بعداز پایان هشت سال دفاع مقدس روند کاهشی پیدا کرد .
پور فتح الله ادامه داد : ترس از مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی،عدم رضایت همسر و مشکلات دسترسی آسان به مراکز اهدای خون از دلایل مشارکت کم بانوان برای اهدای خون است.
وی تصریح کرد: مشکلات دسترسی آسان بانوان به مراکز انتقال خون را رفع کرده ایم و برای مقابله با کم خونی در زنان، مکمل های غذایی و مصرف قرص های آهن را در دستور کار قرار داده ایم و امیدواریم با فرهنگ سازی و تغییر نگرش بتوانیم سهم بانوان که نیمی ازجامعه را تشکیل می دهند در اهدای خون افزایش یابد.
برچسب ها: سازمان ، جهانی ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: