کد خبر: ۱۱۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 20
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان بریتانیایی می‌گویند مدلی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند شیوع بیماری‌های مشترک دام و انسان (همچون ابولا و زیکا که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود) را بر اساس تغییرات آب‌وهوایی پیش‌بینی کند.
به گزارش شفا آنلاین،محققان این مدل را به عنوان «پیشرفت مهمی در درک گسترش بیماری‌های منتقله از حیوانات به انسان» توصیف می‌کنند و می‌گویند که این برنامه به دولتمردان کمک می‌کند برای شیوع بیماری‌ها آماده باشند و بتوانند در سیاست‌گذاری‌های خود نقش این عوامل را در نظر بگیرند. این مدل همچنین امکان مشاهده تاثیر تغییرات جهانی بر بسیاری از بیماری‌ها را نیز دارد.

       کیت جونز، استاد رهبری مطالعات ژنتیک، تکامل و محیط‌زیست دانشگاه لندن می‌گوید: «مدل ما می‌تواند با ارزیابی عواملی همچون بیماری‌های مشترک دام و انسان و نیاز به هرگونه مداخله یا تغییر در سیاست‌های دولت‌های ملی یا بین‌المللی و نتایج تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی، به یاری سیاست‌گذاران بیاید.» این مدل همچنین این توانایی را دارد که تاثیر نزدیک به ۶۰ تا ۷۵ درصد از بیماری‌های عفونی نوظهور، بیماری‌های به اصطلاح «منطقه‌ای» هستند که از حیوانات به انسان انتقال می‌یابند. خفاش‌ها به‌طور خاص، بسیاری از بیماری‌های منطقه‌ای را منتقل می‌کنند. ویروس‌های زیکا و ابولا که اکنون به‌خوبی شناخته‌شده‌اند، از طریق ابتلای حیوانات وحشی به انسان انتقال‌یافته‌اند. بسیاری دیگر از این بیماری‌ها ازجمله تب ریفت و تب لاسا در حال حاضر هزاران نفر را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند و با توجه به عوامل محیطی در حال تغییر رو به گسترش هستند.

       دیوید ردینگ، یکی دیگر از نویسندگان این برنامه گفت: «رویکرد ما توانسته است با استفاده از اطلاعات مرتبط با تغییرات در توزیع میزبانی و تغییرات محیطی، روش‌های گسترس بیماری‌ها را به‌خوبی پیش‌بینی کند. این روش همچنین به ما اجازه می‌دهد تا میزان تماس احتمالی افراد با بیماری‌های منتقله از حیوات و احتمال شیوع آن را محاسبه کنیم.» این گروه مدل جدید خود را با استفاده از تب لاسا، یک بیماری شایع در غرب آفریقا که به‌وسیله یک ویروس که از موش‌ها به انسان انتقال می‌یابند، به آزمایش گذاشته‌اند. لاسا، همانند ابولا می‌تواند موجب تب خون‌ریزی‌دهنده شود و به مرگ بیمار بینجامد.
Reuters



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: