کد خبر: ۱۱۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 19
شفا آنلاین>اجتماعی>> در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان اعلام پرداخت‌های میلیاردی در وزارتخانه متولی سلامت توسط نادر قاضی‌پور در مجلس دهم و بعد، انتشار فیش‌های حقوقی منتسب به چند پزشک با ارقام نجومی در خبرگزاری فارس، کام مردم را تلخ کرد.
  به گزارش شفا آنلاین،    حسن هاشمی که معتقد بود این رفتارها از لج‌بازی نشات می‌گیرد، پنج‌شنبه شب در محفل انس با قرآن جامعه پزشکی، خواستار آتش‌بس برخی سیاسیون شد. وی با بیان اینکه تصور بنده این بود که ماه مبارک رمضان، ماه آرامش است، گفت: «امیدوار بودم که برخی سیاسیون ما، این ماه را به عنوان یک فرصت تلقی ‌کنند و آتش‌بس ‌دهند.»

 هاشمی به حدی از این اتفاق ناراحت بود که حساب روزهای هفته را هم از دست داده بود و در سخنرانی خود، 2 مرتبه از اینکه حضار عصر جمعه خود را به حضور در محفل انس با قرآن اختصاص دادند، تشکر کرد. وزیر بهداشت درخصوص فیش‌های حقوقی جنجالی، حاضر به مصاحبه با روزنامه سپید در پایان برنامه نشد و با ذکر این جمله که «برای روزنامه سپید متاسفم» جلسه را ترک کرد.

       روابط عمومی وزارت بهداشت هم این‌بار به جای تنظیم جوابیه و ارسال آن به دفتر روزنامه سپید، سنت‌شکنی کرد و نشست خبری سخنگوی وزارتخانه را که هر هفته در روزهای دوشنبه برگزار می‌شد، به صورت فوق‌العاده در روز پنج‌شنبه برگزار کرد. زارع‌نژاد که به برخورد گازانبری با رسانه‌های منتقد شهره است، این‌بار از در تعامل وارد شد و با بیان اینکه ما همیشه از همکاری و حمایت رسانه‌ها بهره‌مند بودیم، گفت: «مشی وزارت بهداشت، شخص وزیر، سخنگوی وزارتخانه و بنده، شکایت از رسانه و خبرنگار نیست و هیچ‌وقت نبوده است.» وی در پاسخ به سوال  علت شکایت از خبرنگار منتشرکننده اسناد حقوقی را یک اشتباه خواند و تصریح کرد: «گروه حقوقی ما به اشتباه از خبرنگار و خبرگزاری شکایت کرده است که بلافاصله بعد از این اشتباه، روال را اصلاح کردیم.»

ماجرا چه بود؟
       جنجال اصلی بر سر چند برگه سند است که خبرگزاری فارس از آنها به‌عنوان فیش حقوقی یاد کرده و در یکی از آنها مبلغ دریافتی 700 میلیون تومانی برای یک مسئول و در دیگری 2 کارانه 276 میلیون تومانی و 312 میلیون تومانی در 2 ماه پیاپی برای یک متخصص زنان و زایمان، خودنمایی می‌کند. حالا ایرج حریرچی به نشست خبری آمده تا در مورد این اسناد توضیحاتی را ارائه دهد. وی از همان ابتدا بر سر خبرنگاران منت گذاشت و سخن خود را با این جمله آغاز کرد که برگزاری این نشست به این معنا نیست که هر کس هر حرفی زد، ما خود را ملزم به پاسخگویی بدانیم. کمااینکه در مورد مسائل صنفی هم زمانی که دیدیم اعتراض‌ها از یک حد بیشتر شد، پاسخ‌گویی را کنار گذاشتیم.

       سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: «در مورد انتشار این اسناد نیز، جریان ابتدا از پرداخت‌های چند ده میلیون تومانی آغاز شد. عده‌ای که قصد مطرح کردن خود را داشتند، وقتی دیدند به لحاظ رسانه‌ای ارضا نمی‌شوند، این ارقام را به چند صد میلیون تومان ارتقا دادند. سپس رقم را به یک میلیارد و دو میلیارد تومان رساندند، تا جایی که ما احتمال دادیم شاید ریال و تومان را اشتباه کرده‌اند.» وی از همان ابتدا واژه فیش حقوقی را جعلی خواند و این برگه‌ها را یک پرینت دریافتی نامید که می‌توانند حتی دریافتی‌های چند سال یک شخص را به صورت یکجا نشان دهند. حریرچی از این ناراحت بود که حرکت‌های اخیر در زمینه افشاگری دستمزدهای نجومی، در مورد مدیران بانک‌ها و بیمه‌ها بوده و معلوم نیست که چرا این نهضت به سمت پزشکان سوق داده شده است.

 وی فیش‌ حقوقی 700 میلیون تومانی برای یک پزشک را دروغ خواند و این مبلغ را درآمد کل بیمارستان عنوان کرد و با بیان اینکه این فرد یک فوق تخصص پیوند کلیه است که در 6 ماه، 1047 عمل انجام داده است، گفت: «این فیش حقوقی از سیستم آذرخش دریافت شده است. به این صورت که یک کارمند به این سامانه مراجعه می‌کند و با ذکر اسم و کدملی حساب دریافتی خود را می‌بیند. متاسفانه به شکلی وانمود شده که این فیش مربوط به یک ماه است و حتی به دروغ ذکر شده که این فرد مسئول بوده است.»

       حریرچی با بیان اینکه حقوق یک ماه این پزشک 50 میلیون و 900 هزار تومان، حقوق ماه دوم 65 میلیون و 200 هزار تومان، حقوق ماه سوم 41 میلیون تومان و حقوق ماه چهارم وی، 31 میلیون تومان بوده است، تصریح کرد: «اینها افرادی هستند که به دلیل اجبار تا این اندازه کار می‌کنند و خود آنها مایلند که فشار کاری آنها نصف شود. این فرد با تعرفه حداقل و کاملا قانونی و در 2 بیمارستان فعالیت کرده است. بنده با افتخار دست این پزشک را که باعث شده مردم محروم منطقه، در صف درمان نمانند و بدون نیاز به مراجعه به بخش خصوصی درمان شوند، به‌عنوان قائم مقام وزیر بهداشت می‌بوسم.»

حلال‌تر از شیر مادر
       وی همچنین در مورد سند بعدی می‌گوید که در یکی از شهرستان‌های واقع در نقطه صفر مرزی ایران یک متخصص زنان و زایمان وجود دارد که به تنهایی و در شبانه‌روز قریب به 15 زایمان طبیعی و سزارین انجام می‌دهد. به همین دلیل حقوق ماهیانه او بالای 100 میلیون تومان است، اما در این اسناد مجموع رقم دریافتی وی در 6 ماه، در قالب یک فیش یک ماهه منتشر شده است. حریرچی با بیان اینکه این رقم دریافتی، از شیر مادر برای او حلال‌تر است، گفت: «اگر این دسته از افراد نباشند، مادران و کودکان زیادی در مناطق محروم از بین می‌روند.

 البته خود این متخصص درخواست انتقال تعداد بیشتری پزشک به این شهرستان را کرده، اما این کار فعلا برای وزارت بهداشت مقدور نیست.» وی افزود: «مورد دیگر نیز مربوط به یک پزشک جراح کبد است که در حوزه پیوند کبد فعالیت می‌کند و همه می‌دانیم که موضوع پرداختی در حوزه پیوند عضو یک مبحث جداست و در این حوزه معمولا کل هزینه و حق‌الزحمه تیم پیوند به حساب رئیس تیم پیوند واریز می‌شود که بین اعضای تیم تقسیم شود و مبلغ پرداختی کارانه یک پزشک نیست.» سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در این زمینه از برخورد مناسب سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تشکر می‌کنیم، تصریح کرد: «دادستانی و دیوان محاسبات تاکید کردند که پرداخت‌ها کاملا قانونی بوده است اما ممکن است سقف آنها غیرمتعارف باشد که راه‌حل آن نیز قانون است.»

سقف کارانه، 80 میلیون تومان
       وی با بیان اینکه سقف کارانه پرداختی به پزشکان در اکثر قریب به اتقاق دانشگاه‌های علوم پزشکی ماهیانه 80 میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: «تمام پرداختی‌ها در وزارت بهداشت قانونی است، حقوق و مزایای کارکنان وزارت بهداشت مانند همه کارکنان دولت پرداخت می‌شود و پرداخت کارانه پزشکان نیز بر اساس قانون بیمه همگانی از سال 74 یعنی 21 سال پیش در کشور اجرا می‌شود.» حریرچی افزود: «بر اساس این قانون بخشی از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها برمبنای تعرفه دولتی که با تعرفه واقعی و قیمت تمام شده فاصله دارد به پزشکان پرداخت می‌شود. میزان کارانه پزشکان متخصص نیز در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر 80 میلیون تومان است.» وی با بیان اینکه ممکن است موارد استثنایی بالای 100 میلیون تومانی نیز در کارانه‌ها وجود داشته باشد، اضافه کرد: «پزشکان متخصص یا فوق تخصص بسیار معدودی هستند که ایثارگرانه در مناطق محروم و جاهایی که 2000 کیلومتر با تهران فاصله دارند، به صورت 24 ساعته به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.» حریرچی توضیح داد: «با این حال حدود 50 درصد درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها که از محل تعرفه و خدمات پزشکان به دست می‌آید، به پزشکان تعلق نمی‌گیرد و خرج امور دیگری مانند هتلینگ و اداره بیمارستان یا کارانه سایر پرسنل می شود.»

       سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه این وزارت‌خانه برای تامین کادر متخصص در 8 رشته شامل جراحی مغز و اعصاب، جراحی عمومی، بیهوشی، زنان و زایمان، ارتوپدی و گوش و حلق و بینی با کمبود بسیار شدید مواجه است، تصریح کرد: «تا زمانی که پزشک متخصص کافی در این رشته‌ها تربیت نشود، مجبوریم با پرداخت بیشتر این پزشکان را در مناطق محروم نگه داریم تا خدمت‌رسانی به مردم مختل نشود، در غیر این صورت تعداد زیادی از بیماران جان خود را از دست می‌دهند.» وی با تاکیدبر اینکه هر کس در کشور درآمد قانونی دارد، حلال است، خاطرنشان کرد: «باید از برخی سیاسیون گله داشت، زیرا در گذشته و قبل از اجرای طرح تحول سلامت، سالیانه بین 7 تا 10 هزار میلیارد تومان به صورت غیرقانونی (زیرمیزی) از مردم دریافت می‌شد، اما اکنون با اصلاح تعرفه‌ها، این مبالغ غیرقانونی در حد صفر رسیده است.» وی افزود: «کارشناسان سازمان جهانی بهداشت معتقدند این مبلغ غیرقانونی معادل 2 تا 3 میلیارد دلار است با همکاری جامعه پزشکی، جبران شده است و این یک اقدام تحسین برانگیز برای وزارت بهداشت ایران است و اکنون بازار 10 هزار میلیارد تومانی دریافتی‌های غیرمتعارف از بین رفته است.»

فیش حقوقی مسئولان وزارت بهداشت چقدر است؟
       فضای منفی ایجاد شده در افکار عمومی به دنبال انتشار فیش‌های حقوقی نجومی برخی پزشکان، روزنامه سپید را بر آن داشت تا به منظور جلوگیری از شایعات بعدی، میزان کل رقم دریافتی برخی مسئولان وزارتخانه طی یک ماه را جویا شود. سخنگوی وزارت بهداشت از پاسخ روشن به این سوال خودداری کرد و با بیان اینکه نباید تصور کنید که این سوال خیلی افتخارآمیز است، گفت: «هیچ‌جای دنیا مگر در برخی کشورهای خاص، یک خبرنگار در رابطه با مبلغ دریافتی یک مسئول سوال نمی‌پرسد.»

       حریرچی با اشاره به اینکه رقم دریافتی ما به عنوان پاک‌دست‌ترین افرادی که ادعای آن را داریم، باید از کسی که به ما پرداخت می‌کند، پرسیده شود، گفت: «وزیر بهداشت، معاونین وی و اکثر روسای دانشگاه‌ها کمتر از یک دهم فعالیتی که می‌کنند و زحمتی که می‌کشند، معادل کار دولتی خود، دریافتی دارند.»

       محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت حتی حاضر به اظهار نظر در مورد مبلغ دریافتی ماهیانه خود نیز نشد و گفت: «توضیحات دکتر حریرچی در مورد دریافتی معاونین وزیر قانع کننده بود و بنده حرفی در این خصوص ندارم.» علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که ادعا می‌کند در زمان وزارت، تنها از محل حقوق دانشگاه امرار معاش می‌کرده و خارج از این هیچ‌گونه دریافتی نداشته است. وی  با تاکیدبر اینکه در سال‌های قبل از وزارت که دانشگاه بودم، تنها حقوق دانشیاری دریافت می‌کردم، ادامه می‌دهد: «این حقوق در اوایل انقلاب معادل ماهیانه 9 هزار تومان بود. در ادامه که به درجه استادی رسیدم، همان حقوق استادی را دریافت می‌کردم. همچنین از آنجاکه تمام زمان بنده در وزارتخانه صرف می‌شد و در بیمارستان‌ها فعالیتی نداشتم، هیچ کارانه‌ای هم دریافت نمی‌کردم.»

       ناصر سیم‌فروش یکی از پیشکسوتان نظام سلامت ایران است که جارو جنجال‌ها درخصوص دریافتی‌های نجومی برخی پزشکان را خارج از حوصله خود می‌داند. وی در گفت‌وگو با سپید حاضر به اظهار نظر در مورد این موضوع نشد و گفت: «ترجیح می‌دهم اگر سوالی در مورد مسائل علمی و ... دارید، به آن پاسخ دهم.»

       علی‌اکبر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در پاسخ درخصوص جنجال‌های اخیر می‌گوید: «مصاحبه بی مصاحبه.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: