کد خبر: ۱۱۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 16
شفا آنلاین>سلامت>معاون پژوهشی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در حال حاضر فعالیت های ایران در فرایندسازی تکنولوژی سبز در بخش های مختلف صنعت به منظور رفع معضلات زیست محیطی از انسجام لازم برخوردار نیست.

  به گزارش شفا آنلاین، تاکنون در راستای توجه به طراحی فرایندهای مهندسی شیمی در توسعه پایدار و شناسایی راهکارها و تعریف فرایندهایی در راستای کاهش هرچه بیشتر پسماند و پساب های صنعتی و بازیافت این مواد به منظور کاهش و جلوگیری هرچه بیشتر از آلودگی های زیست محیطی تعدادی همایش و کنفرانس در ایران برگزار شده است.
مهمترین این کنفرانس ها 'مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار' است که آبان ماه سال گذشته (1394) به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری شرکت ملی پتروشیمی ایران برگزار شد.
موضوعاتی همچون نحوه بازیافت از پسماند و پساب، لزوم احداث پارک های اکوصنعتی در ایران (همزیستی صنعتی)، خط مشی های محیط زیستی محصول محور به خصوص در صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی و ترویج فرهنگ و دانش مهندسی سبز در صنعت و دانشگاه و ارتباط آنها به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس بود.
معاون پژوهشی دانشکده شیمی دانشگاه امیرکبیر که دبیری نخستین کنفرانس مهندسی تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار را برعهده داشت، درخصوص چرایی برگزاری این کنفرانس با تاکید بر اینکه نقش و جایگاه مهندسی شیمی در سبز شدن صنایع بسیار اثرگذار و مهم است، گفت: شعار دانشگاه امیرکبیر پییشتازی در توسعه پایدار است.
نرگس فلاح ادامه داد: امیرکبیر نخستین دانشگاهی است که دفتر توسعه پایدار و پژوهشکده انرژی را با دیدگاه تکنولوژی سبز تاسیس کرده است و دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه نیز قدیمی ترین دانشکده در ایران است که می تواند یکی از متولیان اصلی این موضوع باشد.
وی با تاکید بر اینکه، بحث های شیمی و تکنولوژی سبز در بسیاری از کشورها از جمله آلمان، آمریکا، کانادا، چین و سوئد از پیشرفت های محسوسی برخوردار بوده است، گفت: این در حالی است که هنوز در کشور ما که با انواع و اقسام مخاطرات زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند، این تکنولوژی ناشناخته است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در حال حاضر تنها به تعریف برخی فرایندها، تدوین اهداف و تشکیل یکی دو کمیته در این زمینه بسنده شده است.
وی با بیان اینکه، بسیاری از مشکلات و فجایع زیست محیطی در کشور حاصل شکل گیری فرایندهای نادرست در صنعت است، گفت: این دانشکده های شیمی بودند که در ابتدا این فرایندها را معرفی و صنعت نیز از آنها استفاده کرد؛ بنابراین دانشگاه هایی که این روش های نامناسب در صنعت را پایه گذاری کرده اند، باید آن را اصلاح کنند.
فلاح با اذعان به اینکه، فعالیت های ایران در حوزه تکنولوژی سبز از انسجام لازم برخوردار نیست، بر ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه برای رفع معضلات زیست محیطی کشور تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در حال کاهش مصرف سوخت است و به نوعی در راستای سبز شدن و کاهش مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانه ای تلاش می کند اما فعالیت های این سازمان با سایر دستگاه ها هماهنگ، جهت دار و سازماندهی شده نیست، مانند یک انجمن که چند زیرشاخه دارد و هر کدام کاری می کنند اما منسجم عمل نمی کنند.
وی از برگزاری دومین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار در آبان ماه امسال خبر داد و گفت: قرار است این کنفرانس به صورت سالیانه برگزار و یک دبیرخانه دائمی داشته باشد.
فلاح دعوت از تعدادی از دانشمندان موفق ایرانی که در بخش شیمی سبز در خارج از کشور فعالیت می کنند، اهدای جایزه شیمی سبز، دایر کردن نمایشگاه معرفی محصولات سبز و ارائه مقالات را از جمله برنامه های اصلی این کنفرانس بین المللی عنوان کرد و افزود: امسال این کنفرانس با حمایت وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین وزارت نفت برگزار می شود.
معاون پژوهشی دانشکده شیمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه جامعه هدف ما بیشتر در این کنفرانس بخش صنعت به ویژه صنایع پتروشیمی است، گفت: به عنوان دانشکده مهندسی شیمی باید در این کنفرانس ها بتوانیم صنعت پتروشمی را در بهبود فرایند دفع پسماندها و پساب های صنعتی مضر برای محیط زیست قانع کنیم.
وی با تاکید بر اینکه، صنایع پتروشیمی بزرگترین و تاثیرگذارترین صنعت به دلیل بالا بودن میزان آلایندگی شناخته شده اند و پس از آن صنایع پایین دستی قرار دارند، برگزاری این کنفرانس ها را در تبیین هرچه بیشتر تکنولوژی سبز بسیار اثرگذار دانست.
برچسب ها: شیمی ، مهندسی ، کنفرانس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: