کد خبر: ۱۱۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 16
شفا آنلاین>سلامت>مطالعه جدیدی نشان می‌دهد مصرف ریتالین، داروی رایج درمان اختلال بیش فعالی، ممکن است خطر نامنظمی ضربان قلب را افزایش دهد.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران برای این مطالعه، از اطلاعات پزشکی ۱۱۴۶۴۷ کودک اهل کره جنوبی با حداکثر سن ۱۷ سال که مبتلا به اختلال بیش‌فعالی بودند و ریتالین مصرف می‌کردند، استفاده نمودند. بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، ۱۲۲۴ نفر از این کودکان برای نخستین بار دچار مشکلات قلبی عروقی شدند.

در مجموع ۸۴۶ کودک مبتلا به اختلال ضربان قلب، ۳۹۵ نفر دچار فشار خون بالا، ۵۷ تن دچار حمله‌های قلبی، ۶۷ نفر سکته مغزی و ۴۴ کودک مبتلا به نارسایی قلبی شدند. احتمال ابتلا به مشکلات ضربان قلب در کودکانی که ریتالین استفاده می‌کردند در قیاس با آنهایی که ریتالین نمی‌خوردند، نزدیک به ۶۱ درصد بیشتر بود. این کودکان در طول سه روز اول درمان بیشتر در معرض خطر اختلال ضربان قلب قرار داشتند؛ اما این افزایش احتمال خطر پس از مصرف دارو برای بیش از ۵۶ روز از بین رفت. ولی به گفته نیکول پرات، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه استرالیای جنوبی، والدین نباید داروهای کودک خود را بر اساس یافته‌های این بررسی تغییر دهند. اکثر بچه‌های تحت درمان دچار مشکلات قلبی نشدند.

در میانگین تعداد کودکان، خطر بروز مشکلات جدی قلبی-عروقی بسیار اندک بود (سه نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال). اما به گفته وی، با وجود این یافته‌ها پزشکان باید به هنگام تجویز این دارو دقت داشته باشند. طبق یافته‌های این مطالعه، کودکان دارای مشکلات مادرزادی قلبی سه برابر سایر کودکان تحت تاثیر این داروها در زمینه افزایش مشکلات ضربان قلب بودند. کودکان تحت درمان دارویی باید از لحاظ فشارخون و ضربان قلب تحت نظر باشند تا خطر احتمالی این مشکل کاهش یابد.
Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: