کد خبر: ۱۱۲۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 16
شفا آنلاین>اجتماعی>داوطلبان چهل و سومین آزمون دستیاری نسبت به تاثیر سوابق تحصیلی آزمون پیش کارورزی و معدل پزشکی عمومی معترض شدند و با ارسال نامه‌ای به کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خواستار توقف این روند شدند. نامه‌ای که بیش از هزار و 500 امضا داشت.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   «نمی‌دانستیم» این مهم‌ترین استدلال داوطلبانی است که حتی تاثیر مثبت سوابق تحصیلی را نمی‌پذیرند. آنها می گویند وقتی آزمون پیش کارورزی را بدون اطلاع از سهم آن در نتیجه کنکور دستیاری دادیم و 7 سال بدون آنکه بدانیم معدل پزشکی عمومی در آزمون دستیاری محاسبه خواهد شد، تاثیرگذاری این سوابق در نتیجه آزمون دستیاری بی‌عدالتی است. آن هم در شرایطی که ظرفیت پذیرش در رشته‌های تخصصی بسیار کم است و برای پذیرش در رشته‌های پرطرفدار، متقاضیان زیادی وجود دارد.

به دنبال اذیت کردن داوطلبان نیستیم
       حیدرزاده، معاون قائم‌مقام وزیر در امور دانشگاه‌ها بر تاثیر مثبت سوابق تحصیلی تاکید دارد. او می‌گوید: «فردی که رتبه خوبی در آزمون پیش‌کارورزی کسب کرده و معدل نهایی پزشکی عمومی او بالاست، قطعا توانمندی خوبی ازنظر معلومات و اطلاعات ارائه‌شده این دوره را دارد، بنابراین ما اثر مثبت این نمره‌ها را بر رتبه نهایی آزمون او محاسبه می‌کنیم. اما تاثیر منفی این سوابق اعمال نمی‌کنیم.»

       وی در پاسخ به این سوال که تاثیر سوابق تحصیلی تا چه زمانی به همین شکل باقی می‌ماند، جواب می‌دهد: «ما تازه امسال اعلام کردیم که نمره پیش‌کارورزی و معدل پزشکی عمومی تاثیرگذار است اما برای سال‌های آینده هنوز تصمیم نگرفته‌ایم. احتمالا تا دوسال آینده شکل تاثیر رتبه آزمون پیش‌کارورزی در آزمون دستیاری و تا 7 سال آینده تاثیر معدل پزشکی عمومی تغییر نخواهد کرد.»

       حیدرزاده می‌گوید: «هدف ما اذیت کردن داوطلبان نیست بلکه هدف ما کمک به آنهاست. این اثر دوطرفه است و باید تمام ابعاد آن را دید. اگر دانشجویی که در تمام دوران تحصیل خود دانشجوی خوبی بوده،‌ روز امتحان به هر دلیلی بیمار شود و نتواند با تمرکز و تمام انرژی آزمون بدهد؛ تاثیر 15درصدی سوابق تحصیلی به این فرد کمک می‌کند که رتبه بهتری کسب کند.»

       به گفته حیدرزاده معدل‌ها در هر دانشگاه‌ به دلیل تفاوت  با هم فرق می‌کند؛ بنابراین نمی‌شود معدل تمام دانشگاه‌ها را بدون تغییر کنارهم گذاشت ، پس « ما با استفاده از روش‌های علمی و آماری، معدل‌ همه دانشجویان و آزمون پیش کارورزی کشوری را به صورت سالیانه و رتبه آزمون پیش کارورزی قطبی را در قالب 10 گروه آمایش سرزمینی تعدیل می‌کنیم.»

       وی ضمن اعلام این خبر که مهلت ارائه اطلاعات داوطلبان و ویرایش سوابق تحصیلی به اتمام رسیده، توضیح می‌دهد: «بعد از اتمام استعلام‌ها برای هر زیرگروه از 5 زیرگروه، متناسب با سهمیه انتخابی برای هر داوطلب رتبه‌ای محاسبه می‌کنیم و داوطلبان بعد از دریافت رتبه زیرگروه‌ها می‌توانند با استفاده از جدول ضرایب، آگاهانه انتخاب رشته کنند.»

       براساس اظهارات معاون قائم مقام وزیر در امور دانشگاه‌ها، معاونت آموزشی برای محاسبه تعدیل تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری، موضوع را با مرکز سنجش آموزش پزشکی مطرح کرده است.

       حسین پورکاظمی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی هم درهمین مورد توضیحاتی دارد. او با اشاره به اینکه هنوز سوابق تحصیلی محاسبه نشده است ورتبه اعلام‌شده، فقط رتبه کل آزمون است، می‌گوید: «برای تراز کردن معدل پزشکی عمومی، جامعه شرکت کنندگان هر دانشگاه را رصد کرده و میانگین رتبه آنها در آزمون‌ها را محاسبه می‌کنیم، علاوه براین میانگین معدل دانشجویان در هر دانشگاه را هم محاسبه می‌کنیم، اگر دانشجوی یک دانشگاه معدل خوبی نیاورده باشند اما رتبه خوبی در آزمون کسب کرده باشد؛ نشانگر آن است که در این دانشگاه به دانشجویان حساب‌شده نمره داده می‌شود؛ بنابراین با افزودن ضریب مختصری معدل دانشجویان دانشگاه مذکور را تعدیل می‌کنیم.»

       پورکاظمی درمورد تاثیرگذاری مثبت رتبه آزمون پیش کارورزی و معدل پزشکی عمومی هم اینطور می‌گوید: «یکبار رتبه پیش کارورزی را از صفر تا صد محاسبه می‌کنیم. پس از آن سهم 15درصدی که برای تاثیرگذاری بر رتبه آزمون دستیاری اختصاص داده شده، درمحاسبه رتبه آزمون دستیاری اگر این تاثیر مثبت باشد اعمال می‌شود اما اگر منفی باشد تاثیر را اعمال نمی‌کنیم.»

مبنای اعتراض، بی‌اطلاعی داوطلبان است
       سجاد حجازی وکیل دانشجویان معترض با اعلام این خبر که در حال تهیه شکوائیه برای تحویل آن به دیوان عدالت اداری هستیم،‌ به سپید می‌گوید: «مبنای اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری چند محور دارد؛ محور اول این است که این تصمیم شورای آموزش پزشکی و تخصصی در حالی گرفته شده که قبلا به داوطلبان اطلاع‌رسانی نشده بود. یکی از قواعد حقوقی این است که وقتی شما تکلیفی برای دیگران قائل هستی باید از قبل به آنها اعلام کنی تا درآینده بتوانی آنها را درمورد انجام ندادن آن تکلیف مورد عتاب قرار دهی، این درحالی‌است که سوابق این دانشجویان در حالی در رتبه آنها محاسبه می‌شود که در زمان شرکت در آزمون پیش کارورزی و در طول تحصیل در پزشکی عمومی از تاثیر رتبه و معدل خود بی‌اطلاع بودند.»

       حجازی جنبه‌های دیگر این اعتراض را اینطور توضیح می‌دهد: «محور دوم این اعتراض مربوط به ویژگی آزمون است. قانون سنجش و پذیرش دانشجو که مصوب سال 92 است، می‌گوید سابقه تحصیلی آزمون‌هایی که استاندارد، سراسری و نهایی ومطابق ضوابط شورای عالی آموزش برگزار شده‌اند می‌توان در آزمون محاسبه کرد. درحالیکه آزمون‌هایی که در دوران پزشکی عمومی برگزار می‌شدند در هر دانشگاه متفاوت بود از سوی دیگر رتبه آزمون پیش‌کارورزی هم به روش حد نصابی بوده و اگر دانشجویان حد نصاب را کسب می‌کردند می‌توانستند به مرحله بعد وارد شوند، بنابراین این آزمون‌ها فاقد خصایص لازم به عنوان یک آزمون استاندارد هستند.»

       به گفته وکیل داوطلبان معترض آزمون دستیاری، «اگر قانون را ملاک بگیریم تنها می‌توان نتایج آزمون‌هایی را در رتبه دستیاری موثر دانست که یکپارچه، سراسری و استاندارد برگزار شده باشند. در شرایطی که رفرنس‌ها و شیوه طرح سوالات متفاوت است، به نظر می‌رسد محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی بی‌عدالتی است.»

       وی درخصوص این استدلال مسئولان وزارت بهداشت که تاثیر رتبه پیش‌کارورزی و معدل پزشکی عمومی مثبت است، می‌گوید: «بهبود رتبه یک داوطلب، به ضرر فرد دیگر می‌شود. این اتفاق در شرایطی که رقابت شدید در پذیرش در رشته‌های پرطرفدار وجود دارد، به ضرر خیلی از دانشجویانی خواهد شد که مطلع نبودند سوابق تحصیلی‌شان در آزمون تاثیرگذار خواهد بود.» حجازی همچنین هشدار می‌دهد که تاثیر این‌چنینی سوابق تحصیلی در آزمون‌های سرنوشت‌ساز می تواند علاوه بر نمره‌گرایی در طول تحصیل، حواشی برگزاری آزمون دستیاری، نظیر لو رفتن سوالات را بیشتر کند.

حجازی می‌گوید هنوز نامه‌ای به وزارت بهداشت ارسال نشده و درحال انجام مذاکرات شفاهی هستند.

و این داستان ادامه دارد؟
       اقدامات قبلی وزارت بهداشت نظیر معرفی کتاب ملی دندانپزشکی به عنوان منبع آزمون دستیاری دندانپزشکی تنها چند ماه پیش از برگزاری آزمون یا برگزاری آزمون صلاحیت بالینی در بهمن‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد این اولین بار نیست که تغییرات آموزشی بدون کمترین اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

       عادت وزارت بهداشت و معاونت آموزشی در تغییر ضوابط و قوانین آموزشی بدون اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع، آن هم بدون درنظر گرفتن اصل حقوقی «عطف بما سبق» بار دیگر برای داوطلبان چهل و سومین آزمون دستیاری تکرار شد تا بار دیگر مشاهده شود که «اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع» جای خودش را به «غافلگیری» داده است. امری که این سوال را به دنبال دارد: حق دانشجو و داوطلب تا چه حد به رسمیت شناخته می‌شود؟


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
علیرضا
|
Denmark
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
از 2 سال پیش قرار بود که معدل و سابقه تحصیلی در نمره آزمون تخصص تراز بشه.
خب، امسال میخوان این کارو بکنن. یه شبه که نگفتن میخوایم تراز کنیم که همه استرسی شدید.
ضمنا همون 2 سال پیش که هنوز امتحان نداده بودید چرا اعتراض نکردید؟
الان که رتبتون اومده دیدید اوضاع خرابه چرا تازه به فکر افتادید؟ اتفاقا خیلیها از جمله خودم می خواهیم که سابقه تحصیلی لحاظ بشه تا فرق ما که درسخون بودیم با اونهایی که نبودن معلوم بشه
قباد
|
Denmark
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
یه آزمون 4 ساعته که نمی تونه واقعا مشخص کنه کی سواد داره کی نداره.
اما اگر معدل و نمره آزمون پره هم اعمال بشه میشه گفت به سطح علمی واقعی افراد متقاضی کمی نزدیک تر شده ایم.
15% هم که چیزی نیست نگفته اند 40% یا 50% که استرسی شده اید
امیر
|
Denmark
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
آدمی را میشناسم معدلش 14.43 بوده در آزمون دستیاری 95 رتبش شده 250.
من با معدل 18 در دوره پزشکی رتبم شده 300.
به نظر شما نباید فرقی بین کسی که همیشه ممتاز بوده و درسش را خوب خونده ولی نتونسته سر آزمون بطور عالی ظاهر بشه با کسی که همه کارا و خوش گذرونی هاش رو تو دوره 7 ساله کرده ولی توی یه آزمون 4 ساعته بهتر تست زده، وجود داشته باشه؟!
قباد
|
Denmark
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
تراز نمودن سوابق تحصیلی طبق صحبتهای مسئولین برای رتبه های مساوی تاثیر گذار است.
مثلا فرض کنید 20 نفر با توجه به نمره یکسانی که در آزمون کسب کرده اند رتبه 400 داشته باشند.
در زمان انتخاب رشته برای اینکه نظمی در پر شدن کد رشته ها وجود داشته باشد به ترتیب افرادی اولویت خواهند داشت که سوابق تحصیلی تراز شده بهتری دارند.
سالهای قبل به این سبک بود که در رتبه های یکسان، بدون اینکه توجه کنند که افراد از کدام دانشگاهها و با چه درجه سختی مدرک گرفته اند عین معدل مستقیما در ترتیب اولویت اعمال میشد.
مثلا در رتبه های یکسان فردی که معدل 17 از دانشگاه آزاد شهرستان ... بود نسبت به هم رتبه خود با معدل 16.99 از دانشگاه تهران یا شهید بهشتی و ... در اولویت قرار می گرفت که منطقا اشتباه بود. اما امسال معدل بر اساس سطح و رتبه دانشگاه ها و بر اساس ورودی هر داوطلب نرمالایز شده و اعمال می گردد. در مورد پیش کارورزی هم بسته به درجه سختی آزمون هر سال توزیع نرمال شده ای بدست می آید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: