کد خبر: ۱۱۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 12
شفا آنلاین>اجتماعی>سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای سیروس ناصری و موسویان حکم بازداشت و جلب صادر نشده است.
به گزارش شفا آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه ای روز یکشنبه در نشست خبری در پاسخ به این سوال که برای سیروس ناصری و موسویان حکم بازداشت صادر شده و یا خیر؟ گفت: اینکه حکم بازداشت و جلب برای آنها صادر شده جواب منفی است ولی موضوعاتی مطرح است و این مساله که آیا ممکن است روزی آنها مورد سوال قرار بگیرند جواب مثبت است.
وی در مورد قانونی که در مجلس شورای اسلامی است و طبق آن پرونده های فساد بالای 500 میلیارد تومان توسط یک قاضی رسیدگی نشود گفت: قانون آئین دادرسی تغییر کرده و خیلی از پرونده ها که توسط یک قاضی بررسی می شد اکنون توسط چند قاضی به آن رسیدگی می شود.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد مساله حبس زدایی گفت: اقداماتی کرده ایم تا از ظرفیت قوانین موجود تا جایی که امکان دارد برای مجازات حبس مجازات های جایگزین بدهند و آنجا هایی را که می شود تبدیل کرد و یا به تعویق انداخت استفاده کنیم.
وی گفت: اگر کسی حکمی برای او صادر شد و قابل اعتراض بود ولی اعتراض نکرد می تواند درخواست تخفیف کند و دادگاه صادر کننده و یا تایید کننده رای می تواند تا یک چهارم مجازات آن را کم کند.
محسنی اژه ای در ادامه با بیان اینکه 44 درصد متهمین ما مربوط به مواد مخدر هستند گفت: از سال 76 در قانونی که هنوز اجرا نشده است دولت مکلف شد اردوگاه هایی تشکیل شود تا متهمین این پرونده در آنجا باشند.
معاون اول قوه قضائیه افزود: اگر این تعداد به اردوگاه ها بروند فضای زندان بهتر می شود.
محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که در سال های اخیر دستگاه قضائی با ورود به پرونده های صنفی کارگری احکام سنگینی علیه کارگران صادر کرده گفت: دستگاه قضائی مطلقا در امور صنفی دخالت نمی کند تا به نفع کارفرما و علیه کارگر حکمی صادر کند.
وی افزود: اگر اعتراضی منجر به تخریب و مساله امنیتی نباشد و شاکی خصوصی پیدا نکند وارد نمی شویم و توصیه ما به کارفرمایان این است که خودشان مشکل را حل کنند.
محسنی اژه ای یادآورشد: یکی از توصیه های من در جلسات معارفه و تودیع مسئولین قضائی این است که بنا به سفارش امام راحل کسانی که زبان گفتن و قلم نوشتن و پای آمدن را ندارند مورد توجه قرار دهید و از وقت خصوصی خودتان برای شنیدن گفته های آنها وقت بگذارند و آنها را راهنمایی و هدایت کنید.
معاون اول قوه قضائیه در مورد لغو برخی کنسرت ها توسط دادستانی نیز گفت: برخی افرادی که به این کنسرت ها می آیند اجرای آن را تبدیل به جرم می کنند.این افراد اجتماعشان با هم تبدیل به جرم می شود.
وی افزود: یکی از افرادی که در جلسه شورای امنیت حضور داشت به اینجانب گفته که از مجموع اجرای 300 کنسرت تنها از 9 مورد آن جلوگیری شده است.
محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: اگر در این کنسرت ها مساله خلاف عفت عمومی و مساله امنیتی انجام شود جلوگیری می شود و اگر کسی تعهدی ندهد و گزارشات مبنی بر انجام خلاف هایی باشد توسط قوه قضائیه جلوگیری می شود.

** حکم کارگران معدن
سخنگوی دستگاه قضا در مورد حکم کارگران معدن گفت: در بسیاری از موارد که در حکم رعایت شرایط طرف نشده است تذکر داده ایم.
وی ادامه داد: مجازات باید متناسب با نوع جرم و حال طرف هم باشد اگر قاضی دقت به خرج دهد و سلیقه خوبی نشان دهد می تواند حکم متناسبی بدهد.
محسنی اژه ای در مورد پرونده مرتضوی نیز یادآورشد: یک بخش آن که دادگاه به آن نقص گرفته و متاسفانه زمانبر هم است مبنی بر اینکه افرادی که ادعا شده مرتضوی به آنها کمک کرده از آنها تحقیق شود که آیا این مبلغ را گرفته اند و اگر گرفته اند به چه علت بوده است.
معاون اول قوه قضائیه در مورد پرونده شورای شهر تبریز نیز گفت: هنوز برای این پرونده کیفرخواستی صادر نشده است.
محسنی اژه ای در مورد پارتی های شبانه نیز بیان داشت: در این مورد افرادی که برای بازداشت طولانی مدت در زندان باشند یک نفر در پارتی سعادت آباد می باشد و تعداد دیگری که هنوز در بازداشت به سر می برند از تعداد انگشتان دست کمتر است ولی کسانی که بازداشت شده وبا قرار وثیقه آزاد شده اند زیاد است.
وی به مکان های اجرای این پارتی ها اشاره کرد و ادامه داد: در مازندران و در تهران دو مورد و همچنین در قزوین و البرز بوده است
محسنی اژه ای با اشاره به اینکه قرائن و شواهدی وجود دارد که اجرای این پارتی ها به صورت هدایت شده می باشد تاکید کرد: سیستم های اطلاعاتی بر روی این موضوع کار می کنند.
وی ادامه داد: این شواهد بدین گونه است که تعداد پارتی ها در این مقطع زمانی نسبت به گذشته بیشتر شده است و افراد مشترکی در این پارتی ها شرکت می کنند و همچنین افرادی که دعوت کننده هستند برخی افراد به خصوص را در چند پارتی دعوت کرده اند.
محسنی اژه ای افزود: شواهدی از این قبیل حاکی از این مساله است که پشت پرده این پارتی ها مساله وجود دارد.
وی ادامه داد: به غیر از پرونده اجرای پارتی در قزوین پرونده ای به دادگاه نرفته است.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده قزوین گفت: در این مورد اگر کسانی که حکم بر آنها اجرا شده است اعتراضی نکرده باشند حکم همانجا قطعی می شود و قابل اجراست اما اگر پرونده به دادسرا برود آئینی دارد که ظرف 24 ساعت امکان اجرا وجود ندارد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که در حاشیه سفر رئیس قوه قضائیه به استان تهران که خبرنگاری از دادستان کل کشور در مورد بازداشت یکی از منتسبین به دولت سوال کرده بود و ایشان سکوت کردند گفت: این فرد نه بازداشت شده است و نه به دادسرا احضار شده است.
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی که برخی افرادی که از زندان آزاد شده اند و افرادی از اعضای دولت به بازدید آنها می روند و آیا این افراد جرمی انجام می دهند گفت: افرادی که مرتکب جرم می شوند دو دسته هستند یکسری مجازاتشان آثار تبعی دارد و وقتی مجازات شدند آثار تبعی اجتماعی دارند که در حکم دادگاه به آنها تصریح نشده است.
محسنی اژه ای افزود: آیا به فردی که مرتکب جرمی می شود و مجازات را تحمل می کند باید از جامعه طرد کنیم؟ این مساله جهتی دارد که در دست ما نیست و جامعه به او این نگاه را دارد.
وی در پایان یادآورشد: باید در این مساله این نکته را مورد توجه قرار دهیم ، فردی که به دیدن مجرم می رود چه بازتابی در جامعه ایجاد می کند، آیا دیدار فردی که دارای مسئولیت حکومتی است با مجرمی که آزاد شده این تلقی را دارد که او را تایید می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: