کد خبر: ۱۱۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>سلامت> شاید ماه رمضان در همه دنیا در یک زمان برگزار شود و همه مسلمانان دنیا از طلوع آفتاب تا غروب آن چیزی نخورند، اما در همه جای دنیا با روزه به یک شکل برخورد نمی‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در این گزارش، شیوه برخورد، نوع غذا و مراقبت‌های سلامتی مسلمانان در بخش‌های مختلف دنیا بررسی می‌شود.

       کشورها از نظر آب و هوا و ساختار جغرافیایی متفاوت هستند. همین موضوع، باعث می‌شود به لحاظ پوشش گیاهی و جانوری و نژادی هم متفاوت باشند. در مقاله‌ای که سایت علمی «دیلی ساینس»در سال 2013 منتشر کرد، تحقیقات نژادی نشان داده است که برای مثال یک فرد سیاه‌پوست در میانه خط استوا، به راحتی می‌تواند با کمترین میزان آب و غذا نیرویی چند برابر یک فرد سفیدپوست از اروپای شمالی داشته باشد که تازه غذا هم مصرف کرده باشد.

 بنابراین نمی‌توان گفت گرفتن روزه برای همه افراد از همه نژادها هم حالت یکسانی دارد. سایت «کوارتز» متعلق به کشور هند، در گزارشی که سال 2014 منتشر کرده است، درباره سخت بودن روزه در کشورهای دیگر نوشته است: «شاید روزه برای همه نژادها یکسان نیست و شاید ساعات روز در همه نقاط جهان یکسان و عادلانه تقسیم نشده است، اما مردم هر سرزمین، با توجه به اقلیمی که دارند، می‌توانند شرایط زیستی خود را با شرایط جغرافیایی آن منطقه منطبق کنند. این یکی از توانایی‌هایی است که خدا برای انسان‌ها در نظر گرفته است تا بتوانند از قوانین یکسان مذهبی تبعیت کنند و همین موضوع منجر شده است تا ما پدیده‌ای به عنوان نژاد داشته باشیم.»

 اما مردم جهان در ماه رمضان چه می‌خورند؟ این سایت توصیه کرده است: «بهتر است مردم هر منطقه، غذای بومی همان منطقه را بخورند. برای مثال بیشتر مسلمانان، علاقه دارند برای افطار و سحری خرما و رطب مصرف کنند. بسیاری عقیده دارند، از آنجایی که پیامبر اسلام افطار خود را با خرما شروع می‌کرد، بنابراین خوردن خرما می‌تواند بسیار مفید باشد.

این حرف تا اندازه‌ای درست است. چرا که در خرما میزان زیادی قند وجود دارد که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان به بدن برسد و جایگزین قند از دست رفته در طول روز شود. به همین علت در ماه رمضان، صادرات خرما به کشورهای مختلف بیش از هر ماه دیگری است. اما مسئله اینجاست که همیشه خوردن خرما برای هر فردی در هر اقلیمی نمی‌تواند مناسب باشد. برای مثال در کشور کانادا، خشکبار مانند فندق و گردو بیشترین طرفدار را دارد و مسلمانان با مصرف این خشکبار می‌توانند قند طبیعی خود را به دست آورند.»

 با وجود این موضوع و با توجه به اینکه مصرف غذایی بسیاری از مسلمانان در جهان در این ماه با وجودی که بسیار متفاوت است، اما باز هم اکثریت آنها در سبد غذایی سحر و افطار خود سعی دارند، رطب و خرما را در خود جای دهند. طبق سایت «کوارتز» در سال 2014 در اندونزی، بیشترین مصرف غذایی مخصوص میوه، خصوصاً میوه‌های آبدار و جنگلی است. علاوه بر آن، مصرف نان، لبنیات، خرما و تخم‌مرغ مشترک همه کشورهای آسیایی است. در ژاپن، مسلمانان کمی وجود دارد.

 مسلمانان ژاپنی هم مانند باقی مردم به مصرف ماهی و سبزیجات علاقه دارند. اختلاف نظری بین طریقه کشتار ماهی در ژاپن و در ذبح اسلامی وجود دارد. در ژاپن مغازه‌هایی وجود دارد که مخصوص کشتار ذبح اسلامی است و مردم می‌توانند گوشت مورد نظر خود را از آنجا تهیه کنند. هرچند در این کشور، گوشت گاو و گوسفند بسیار کم مصرف می‌شود و اغلب نیز وارداتی است.

       در روسیه، غذاهای مسلمانان اغلب به صورت آبپز و آبگوشتی است. آنها هنگام سحر تلاش می‌کنند با مصرف خورش‌های گوشت مختلف خود را تا زمان افطار سرحال نگه دارند. در این ماه، چند رستوران زنجیره‌ای روسی، تخفیف‌های خاصی را برای روزه‌داران در ساعات افطار و سحر در نظر گرفته است. در آمریکا هم رستوران‌هایی مانند برگرکینگ و مک‌دونالد هستند که علاوه بر منوی معمولی خود، منوی مخصوص رمضان را هم در نظر گرفته‌اند. در این منو روزه‌داران می‌توانند لبنیات، گوشت حلال و شیرینی‌هایی با قند طبیعی مصرف کنند که برای بدن مفید است. در این شیرینی‌ها بیشتر از آرد گندم و رطب استفاده شده است.

 در برزیل نیز غذاهای دریایی، محبوب مسلمانان است و اغلب آنها در هنگام سحر، تنها از میوه‌‌های آبدار استوایی استفاده می‌کنند تا در طول روز آب زیادی از دست ندهند. بسیاری از آنها، تنها نان و میوه برای سحر مصرف می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: