کد خبر: ۱۱۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 09
شفا آنلاین>اجتماعی>برخی مسوولان محلی شهرستان پاسارگاد فارس،مهار بیش از 95 درصد از آتش سوزی جنگل ها و مراتع این شهرستان را یادآور شده و گفتند: یک بالگرد از هلال احمر خوزستان به همراه بالگرد هلال احمر فارس و امکانات محلی برای مهار کامل این آتش سوزی بسیج شده اند .

 به گزارش شفا آنلاین، از نخستین ساعات های بامداد پنجشنبه وعده پرواز هواپیمای آب پاش از تهران به منطقه داده شده بود اما با رسیدن به نیمه روز و مهار قسمت عمده ای از آتش سوزی هنوز این هواپیماها به منطقه نرسیده است .
حسن فیاض پور مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس گفت:اگر هواپیمای آب پاش یا بالگرد اطفای حریق چهارشنبه شب اعزام شده بود دامنه آتش تا این حد گسترده نمی شد، متاسفانه مسوولان ذیربط دراین زمینه کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند .
وی با بیان اینکه از بالگرد هلال احمر خوزستان برای امداد رسانی در کنار نیروهای مردمی بهره گیری شده است گفت: حجم گسترده ای از آتش با استفاده از امکانات اولیه و بسیج نیروهای مردمی مهار شده است .
وی ابراز امیدواری کرد که در ساعت های آتی در صورت نوزیدن باد مخالف، آتش سوزی در این منطقه به طور کامل مهار شود .
گزارش های محلی حاکی است با توجه به آماده باش مجموعه نیروهای سپاه در استان و همچنین نیروهای بسیج در شهرستان های اقمار شهرستان پاسارگاد، نیروی مقاومت و بسیج در منطقه حضور دارند و گفته شده نیروی هوایی نیز در حال آبگیری برای حرکت به این منطقه هستند.
به گفته برخی از دوستداران حفاظت محیط زیست که اکنون در منطقه حضور دارند ، این حادثه نشان داد که متاسفانه امکانات لازم برای اطفای حریق و همچنین کنترل حریق در جنگل های بزرگ شهرستان های ارسنجان و پاسارگاد وجود ندارد.
اگر چه نیروهای مردم به واسطه علاقه به طبیعت و محیط زیست کار خود را به بهترین نحو اجرا می کنند ولی می بایست با کمک نیروهای نظامی در منطقه یک کمپ با تجهیزات کامل ایجاد شود تا این خسارت غیر قابل جبران دیگر تکرار نشود.
همچنین پیشنهاد شده طرح ایجاد کمپ اطفای حریق در جنگل های ارسنجان و پاسارگاد با رویکرد مکان یابی، تجهیز ،لجستیک، نیروی ماهر تهیه شود.
گفته شده چنانچه این بحران که از روز قبل دامنگیر این منطقه شده با درایت ومدیریت یکنواخت سازماندهی می شد اکنون شاهد این همه گستردگی آتش نبودیم .
برخی از نیروهای مستقر در منطقه معتقدند اعزام فقط دو بالگرد آب پاش در همان ساعات اولیه آتش سوزی می توانست آتش را مهار کند و از حجم خسارت ها بکاهد .
این آتش سوزی به دلیل نامعلوم صبح چهارشنبه 19 خرداد 95 در جنگل ها و مراتع پاسارگاد رخ داد.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله 110 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: