کد خبر: ۱۱۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 09
سال‌های پیش افراد اگر بضاعت مالی خوبی داشتند و می­‌توانستند در محل بهتری یا به تعبیر امروزی­‌ها بالای شهر زندگی کنند هرگز محله خود را برای زندگی بهتر در جایی دیگر ترجیح نمی­‌دادند. محله‌گرایی و وابستگی به آب و خاک آنقدر با اهمیت بود که اگر فردی اهل پایین شهر بود نگاه خوب و متعصبانه‌ای به محله‌اش داشت.

به گزارش شفا آنلاین،این محله گرایی چند کارکرد دارد. ابتدا اینکه همه یکدیگر را می­‌شناختند. دوم، این شناخت مانع از گمنامی می­‌شود و در نهایت از بروز جرم در جامعه جلوگیری می­‌کرده‌است اما امروز محله‌گرایی کم‌رنگ شده و بچه­‌های امروز کمتر تفکر محله‌گرایی دارند.

در گذشته افراد یکدیگر را می‌شناختند بنا بر این شناخت به‌هم اعتماد داشتند به‌طور مثال اگر کسی مسافرت می­‌رفت کلید خانه‌اش را به همسایه می‌­سپرد و همسایه چهار چشمی از خانه همسایه مواظبت می­‌کرد. اهل محل هم مستقیم یا غیر مستقیم تردد غریبه‌­ها و نا آشنا­ها را کنترل و زیر نظر می­‌گرفتند. ‌در چنین محله­‌هایی جرم هیچگاه افزایش نمی‌یافت.

 به‌نظر می‌رسد با توجه پرجمعیت شدن شهر و محله‌ها باید همسایه‌بانی به شیوه امروزی را توسعه داد و نبایستی یک سرمایه گرانقدر اجتماعی را به راحتی کنار بگذاریم. می­‌توان آن را با کمی نواندیشی و نوگرایی دو باره به عنوان یک ارزش سرمایه­‌گذاری کرد.

تحقق نظارت محلی یا همسایه­‌بانی

تقویت نظارت در پیشگیری از جرم سرقت بسیار موثر است. نظارت به چند شکل قابل تحقق است:

طبیعی: که با طراحی مناسب و رویت­‌پذیری تمام بخش­‌های ساختمان(حیاط، پارکینگ، راهروها و...) محقق می‌­شود.

نظارت رسمی: توسط نگهبان یا نیروهای امنیتی رسمی که تا حدودی به فعالیت پلیس مرتبط است و قبلا مطرح شد.

نظارت فنی: از طریق نصب دوربین­‌ها.

نظارت محلی یا همسایه­‌بانی: این راهبرد مبتنی بر جلب مشارکت ساکنان محلات است. هدف اصلی بالا بردن حساسیت و دقت اهالی در رصد و هوشیاری نسبت به امور مشکوک در محل زندگی است.

اگرچه چنین ظرفیتی در جوامع سنتی وجود داشته و کماکان در برخی جوامع فعال است اما جوامع مدرن مبتنی بر همبستگی کمتر، از این مزیت محرومند. در امریکا از دهه­ ۷۰ میلادی و در انگلستان از دهه­ ۸۰ نهادهای رسمی به این سازوکار توجه جدی نشان دادند و سپس در کشورهای دیگر معمول شد. تصور بر این است که نظارت محلیِ قوی، احتمال کشف و دستگیری و گزارش­دهی توسط ساکنان و همسایگان، خطر و هزینه ارتکاب جرم را افزایش می­‌دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: