در آغاز برنامه، بیانیان به نکتهای پایهای اشاره کرد و گفت: هر انسانی نیازمند یکسری داشتهها مثل خوراک، مسکن و بهداشت است. به هرحال بهداشت یکی از مهم ترین ارکانی است که می تواند به ادامه حیات و رشدذهنی و فکری آدم کمک داشته باشد و در کلان هم تأثیر بسزایی در کل جامعه بگذارد. مسلماً وقتی یکی از ارکان، لَنگ باشد، تأثیر مستقیم در کل جامعه می گذارد. یعنی اقتصاد و اخلاق عمومی و همه را تحت تأثیر قرارمی دهد.
وی
افزود: قبل از هرچیز باید اشاره کنم که گاهی جای بعضی الفاظ و معانی تغییر
کرده. فرضاً وقتی ما می گوییم صاحب اصلی شرکت بیمه کیست؟ می گویند
سهامداران؛ خیر این گونه نیست. از نظر من، صاحب اصلی شرکت های بیمه تجاری،
بیمه گذاران هستند یعنی آنانکه حق بیمه می دهند. آنان که سرمایه اولیه را
تأمین کرده اند، سهامدارانیاند که در پایان هرسال، سودشان را می گیرند.
اگر هم به عنوان عامل، موظف هم باشند، حقوق و پاداش و مزایای شان را هم
میگیرند. پس وقتی ما به عمق مسأله پی می بریم، باید بدانیم که این بیمه
شده، حق بیمه خودش را قسطی و راندوم دارد پرداخت می کند، پس موقعی که من به
عنوان مدیر این سازمان که جمع کننده آن اقلام و منابع مالی این بیمه
شدگان هستم، تأمین کنم، دیگر نباید بیایم برایشان سد و مانع درست کنم. مهم
ترین مسأله هم این است که این سازمان ها و ارگان ها، با دانستن این مطلب،
وقتی هم که بزرگ میشوند، خدمت شان باید به کسانی باشد که صاحبان اصلی اش
هستند.
فضائلی نیز در ادامه سخنان بیانیان، حق سلامت را محور بحث خود قرارداد و گفت: تفاوتی که در حوزه بیمههای سلامت و سایر بیمههاست این است که میشود در سایر بیمهها قیمت گذاری کرد. مثلاً برای بیمه اتومبیل می توانیم بگوییم قیمت این اتومبیل چقدراست. یا درباره خانهای که بیمه آتش سوزی شده باشد، بگوییم قیمت این خانه چقدر است ولی درباره انسان نمیتوانیم بگوییم سلامتی فرد، چقدر ارزش دارد که پول را به او پرداخت کنیم. میآییم چکار میکنیم؟ میآییم به او خدمات درمانی را ارائه می دهیم. به او دارو می دهیم و این اتفاق افتاده است. لیست بیمه تهیه میشود و شورای عالی بیمه هم هرسال می آید حق بیمهگر و حق بیمه را مشخص می کند. برای سازمانهایی مثل سلامت و تأمین اجتماعی درصدی هم طبق قانون مشخص شده است که طبق قانون دارد پرداخت می شود. این شورای عالی بیمه سقف تعهدات بیمه سازمانها را مشخص میکند.
بیانیان، مشاور تأمین اجتماعی به سه تعرفهای شدن بیمهها اشاره کرد که اخیراً با اضافه شدن تعرفه غیردولتی نیز به تعرفه های دیگر، چالش بیمهای را عمیقتر میکند.
وی
در ادامه سخنانش پرسشی را مطرح کرد: حالا با توجه به این شلوغی تعداد تعرفه
ها، ما چگونه می توانیم در این جامعه برایش راهکار اصولی بیابیم؟ یک نظام
مندی اصولی به جامعه عرضه کنیم. طرف مریض است و دیگر او که نباید دنبال این
تعرفه ها باشد و او به فکر درمان و معالجه خودش است.
بهمن برزگر،
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمهای بیمه سلامت به موضوع سه تعرفهای شدن
بیمهها پرداخت و گفت: ما تفکیکی میان بخش حرفهای بخش فنی در نظام تعرفه
داریم که بخش حرفه ای دستمزدها را مشخص می کند و بخش فنی هم مربوط به
فرایند و تجهیزات است. تصور می کنم تا دو بخش حرفه ای و فنی را کاملا از هم
تفکیک نکنیم، مشکلات پا برجا خواهند ماند و این مشخصاً از وظایف
سیاستگذاران و شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت، به عنوان
کسی که بیشترین گروه خدمت دهنده ها را دارد. متأسفانه نظام تعرفه گذار ما
تاکنون به این امر توجه نکرده است.رادیو گفتگو