کد خبر: ۱۱۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 09
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> آب‌خنک را جرعه‌جرعه بنوشید و وعده‌های غذایی کوچک بخورید. نوشیدن جرعه‌جرعه آب‌خنک به‌وسیله یک نی به شما کمک می‌کند که عمل مکیدن یک سیگار را با این کار جایگزین کنید.
به گزارش شفا آنلاین، علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که نوشیدن جرعه‌جرعه آب باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود که به فروکش کردن خلق‌وخوی بد کمک می‌کند. علاوه بر این، خوردن وعده‌های غذایی کوچک از میل شما به سیگار کشیدن می‌کاهد. به‌طورکلی، به افراد در حال ترک سیگار توصیه می‌شود که غذاهای سالم و کم‌چربی بخورند تا از اضافه‌وزن جلوگیری کنند.

        موفقیت‌های کوچک خود را یادداشت کنید. برای لذت‌بردن از مزیت‌های زندگی بدون دود نیاز نیست که زمان زیادی منتظر بمانید. دفترچه یادداشتی همراه خود داشته باشید و در طول ترک سیگار چیزهای خوبی را که برای شما اتفاق می‌افتد در دفترچه یادداشت بنویسید. این چیزهای خوب می‌تواند شامل احساس کنترل روی خود، پس‌انداز‌کردن پول، خوشبو بودن، لذت بردن بیشتر از طعم غذاها و احساس انرژی بیشتر باشد. وقتی‌که در طول ترک سیگار در زمان‌هایی میل شما به سیگار کشیدن افزایش یافت می‌توانید به این دفترچه نگاه کنید و به خود بگویید که تاکنون سیگار نکشیدن چه مزیت‌هایی را برای شما به ارمغان آورده است.

        به‌طور مکرر دندان‌های خود را مسواک بزنید. یکی از مزیت‌های فوری ترک سیگار این است که دهان شما مزه بهتری می‌دهد و بوی تنفس شما خوشبو می‌شود. به افراد علاقه‌مند به ترک سیگار توصیه می‌شود که به‌طور مکرر دندان‌های خود را مسواک بزنند، چون مسواک زدن باعث تمیز شدن دهان و خوشبو شدن تنفس می‌شود و فرد در صورت مواجه‌شدن با این مزیت‌های مسواک زدن تمایل کمتری برای کشیدن سیگار از خود نشان می‌دهد، چون می‌داند که سیگار کشیدن از تمیزی دهان او می‌کاهد و باعث بوی بددهان او می‌شود.

        به مکان‌هایی بروید که سیگار کشیدن در آنجا ممنوع است. وقتی‌که میل شما به سیگار افزایش یافت، فوراً به مکان‌هایی بروید که سیگار کشیدن در آنجا ممنوع است. برای مثال، می‌توان به مکان‌هایی همچون سینما، کتابخانه یا یک مغازه اشاره کرد. به‌طورکلی، می‌توان گفت که هرچه شرایط مکان اطراف شما برای سیگار کشیدن نامناسب‌تر باشد، خلاص شدن از شر میل به سیگار آسان‌تر خواهد بود.

        دلایل خود را برای ترک سیگار به یادآورید. فهرستی از دلایل خود برای ترک سیگار تهیه کنید. چند نسخه از این فهرست کپی کنید و در جاهای مختلف خانه مانند آشپزخانه یا روی شیشه میز توالت یا روی دیوار دفتر محیط کار خود بچسبانید. آن‌ها را درجاهایی بچسبانید که در اکثر مواقع جلوی دید شما باشند تا همواره دلایل خود را برای ترک سیگار را به یادآورید. بعضی از افراد موفق در ترک سیگار می‌گویند که اگر عکس عزیزان یا خانواده خود را نیز در کنار این دلایل قرار دهید انگیزه بیشتری در ترک سیگار پیدا می‌کنید.

        در طول روز فعال باشید. ورزش یکی از فعالیت‌هایی است که تاثیر زیادی در منحرف کردن ذهن شما از میل به سیگار کشیدن دارد. علاوه بر این، وقتی‌که بدن شما فعال است، مواد شیمایی طبیعی از خود ترشح می‌کند که به روحیه شما کمک می‌کند و استرس شما را تسکین می‌دهد. پیاده‌روی یکی از آسان‌ترین ورزش‌ها برای اکثر افراد است. گنجاندن دیگر فعالیت‌های جسمی در زندگی روزمره خود به حفظ انگیزه شما برای ترک سیگار کمک می‌کند. انجام فعالیت‌های جسمی در ماه اول پس از ترک سیگار کمک شایانی به اراده شما برای سیگار نکشیدن می‌کند.

        روز خود را پر کنید. در طول هفته‌های اول پس از ترک عادت سیگار روزهای خود را از چیزهایی پرکنید که می‌خواهید یا باید انجام دهید. سعی کنید که برای غذا خوردن با خانواده و دوستان خود برنامه‌ریزی کنید و نهایت تلاش خود را برای فاصله گرفتن از وسوسه‌های سیگار کشیدن به خرج دهید. به‌طورکلی، روزهای خود را با فعالیت‌های مختلف سپری کنید، به‌طوری‌که میل به سیگار به ذهن شما خطور نکند.

        به‌جای سیگار چیز دیگری در دهان خود قرار دهید. بخشی از علت ایجاد میل به سیگار کشیدن این است که فرد می‌خواهد چیزی در دهانش باشد. وقتی‌که میل به سیگار کشیدن در شما به وجود آمد به‌جای سیگار چیز دیگری همچون آدامس بدون قند، آب‌نبات یا غذاهای حاضری سالم دیگری در دهان خود قرار دهید. توصیه می‌شود که همواره به همراه خود چیزی داشته باشید که در صورت ایجاد میل به سیگار از آن استفاده کنید. اگر نگران این هستید که این مواد غذایی باعث افزایش وزن شما می‌شوند، از گزینه‌های کم‌کالری استفاده کنید.

        از دیگران کمک بگیرید. وقتی‌که نیاز به حمایت دارید از شخصی بخواهید که در کنار شما باشد. بهترین گزینه فردی است که قبلاً اهل سیگار بوده؛ اما هرکسی که به شما اهمیت می‌دهد و خواهان ترک سیگار شما است می‌تواند در زمان‌هایی به‌عنوان یک پشتیبان کنار شما باشد؛ بنابراین، به خانواده‌ها و دوستان افراد سیگاری توصیه می‌شود که در دوران ترک سیگار فرد سیگاری را رها نکنند و در کنار او باشند و با صحبت‌ها و رفتارهای خود از او حمایت کنند.

        مصرف کافئین را محدود کنید. بعضی از افراد با مصرف کافئین (چای و قهوه و سایر نوشیدنی‌ها)‌ می‌توانند به هوشیار شدن خود پس از خواب و حتی هوشیار ماندن خود به هنگام خستگی کمک کنند؛ اما در دیگر افراد مصرف کافئین می‌تواند باعث عصبی شدن فرد و احساس اضطراب و استرس در او شود. ترک سیگار ممکن است این اثرات را تشدید کند. کاهش مصرف کافئین از شدت این اثرات منفی می‌کاهد.

        نسبت به بدخلق شدن هوشیار باشید. هیجان‌های منفی همچون استرس، خشم و سرخوردگی از دلایل معمولی هستند که باعث می‌شوند فرد دوباره به سیگار کشیدن روی آورد. بدخلقی برای هرکسی اتفاق می‌افتد و احتمال بدخلقی در هفته‌های اول پس از ترک سیگار بیشتر است. توصیه می‌شود که پیش از بروز بدخلقی، خودتان را مشغول کاری کنید تا ذهن شما منحرف شود.

        از آدم‌های دردسرساز دوری‌کنید. اگرچه دوستان و خانواده شما باید حامی شما در طول ترک سیگار باشند، اما بعضی از دوستان یا اعضای خانواده شما ممکن است حامی شما نباشند و مانع تحقق هدف شما در ترک سیگار شوند. این امکان وجود دارد که بعضی از افراد تصمیم شما را برای ترک سیگار تهدیدی برای خود بدانند. گاهی اوقات این افراد در مسیر هدف ترک سیگار شما مانع ایجاد می‌کنند. اگر وجود چنین افرادی را در اطراف خود احساس می‌کنید از آن‌ها دوری‌کنید. اگر امکان دوری از این افراد وجود ندارد، به آن‌ها بگویید که چرا ترک سیگار برای شما اهمیت دارد.

        صبور باشید و خود را در مسیر نگه‌دارید. اگر به مدت دو هفته لب به سیگار نزده باشید می‌توان گفت که زندگی شما اکنون عاری از اعتیاد به نیکوتین است؛ اما همواره باید خود را برای مقابله با لغزش احتمالی آماده نگه‌دارید. به‌عبارت‌دیگر، در رسیدن قطعی به یک هدف امکان لغزش وجود دارد، اما این را به یاد داشته باشید که لغزش به معنای شکست در دستیابی به هدف خود نیست. در صورت شکست به دنبال دلیل آن باشید. امید خود را از دست ندهید و به راه‌هایی فکر کنید که از بروز چنین لغزشی در آینده جلوگیری می‌کند.»WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: