کد خبر: ۱۱۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 05
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: اگر قاچاق درست نشود، اقتصاد مقاومتی شعار است. آیا در 20 سال گذشته نمی‌توانستیم جلوی آن را بگیریم؟ چگونه می‌شود که جلوی قاچاق اسلحه را می‌توانیم بگیریم اما سیگار و مواد دخانی را نه. این‌ها هم اسلحه هستند که آدم می‌کشند.

به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن هاشمی در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و  مبارزه با دخانیات گفت:‌ در برخی از استان‌ها به خوبی عمل شده اما متأسفانه از دید برخی از مسئولان اینگونه برآورد می‌شود که از ما می‌پرسند به سیگار کشیدن مردم چکار دارید، این نگاه متأسفانه در رده‌های بالای کشور وجود دارد که خوب نیست و مانع موفقیت می‌شود.

وی ادامه داد: ما به حوزه دخانیات ورود کرده‌ایم به دلیل این است که 8 میلیون نفر از مواد دخانی استفاده می‌کند و اعتیاد از مصیبت‌های مهم خانواده‌های ایرانی شده است. اعتیاد از سیگار شروع می‌شود و این حرف ما نیست، حرف علم است و نه تنها به خود فرد آسیب می‌زند بلکه اطرافیان هم در امان نیستند.

وزیر بهداشت گفت: 90 درصد سرطان‌های ریه به دلیل سیگار است سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان مثانه و ... یک واقعیت است که میلیاردها تومان هزینه بر دوش سایر مردم می‌گذارد و تا 40 سال آینده اگر اینگونه پیش برود، بیشترین مصرف‌کننده خواهیم بود که این یک فاجعه است.

هاشمی افزود: این مسئولیت ماست چون نگران سلامت خانواد‌ه‌ها و رشد کشور هستیم متأسفانه انواع فساد از مبارزه با مواد مخدر گرفته تا قاچاق کالا وجود دارد اما اکنون چه شرایطی داریم. مردم از ما انتظار دارند. هر روز آمار می‌دهیم اما مصرف مواد روزانه بیشتر می‌شود. ما به خاطر خود مردم با این حوزه کار داریم.

وی افزود: وزارت ارشاد و صدا و سیما باید در قله این برنامه‌ها باشند نه اینکه حضورشان کمرنگ شود. بخش عمده معضلات ما از این بخش است. متأسفانه آنهایی که خودشان آلودگی دارند به ما کمکی نمی‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: اگر ما آلوده به سیگار و دود باشیم نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم از برخی مسئولین می‌شنویم مرجعی عالیقدر در 40 سال پیش با 94 سال سن از سیگار جدا نمی‌شد آن را مثال می‌زند در حالی که هزاران نمونه از اثرات مضر سیگار وجود دارد.

هاشمی گفت: چرا صدا و سیما نمایش نمی‌دهد اینکه 80 درصد مواد افزودنی به توتون داریم که کشور روز به روز اقبالشان به آن بیشتر می‌شود این مواد سرطان‌زا است.  مصرف ماده سرطان‌زای بنزن به مدت سه تا 15 سال سرطان خون ایجاد می‌کند و این تصور که آب قلیان سم‌زدایی می‌کند، خلاف است باید به مردم این‌ها را بگوییم.

وی گفت: هر وعده قلیان برابر با 5 تا 10 پاکت سیگار است متأسفانه بیش از 85 درصد اطلاعات را مردم از صدا و سیما می‌گیرند و ما از این روش می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم.

هاشمی گفت: اگر قاچاق درست نشود، اقتصاد مقاومتی شعار است. اصل این هدف مبارزه با قاچاق است. آیا در 20 سال گذشته نمی‌توانستیم جلوی آن را بگیریم؟ چگونه می‌شود که جلوی قاچاق اسلحه را می‌توانیم بگیریم اما سیگار و مواد دخانی را نه. این‌ها هم اسلحه هستند که آدم می‌کشند.

وزیر بهداشت با اشاره به تخصیص 1700 میلیارد تومان درآمد جدید مالیات بر سیگار گفت: ما به این رقم چشم‌داشتی نداریم هر چه بار مصیبت بیشتر شود به آن راضی هستیم، راضی هستیم بخشی از این اعتبار را به ستادهای نظارتی دیگر و ارگان‌های مرتبط بدهیم.

وی گفت:‌ ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات می‌تواند مصوبات خوبی داشته باشد اگر بر نظارت‌ها اشرافی داشته باشیم. آنجه به ما می‌رسد آسیب‌های اجتماعی است، بیماری‌های اعصاب و روان، سرطان‌ها و هزینه‌های سرسام‌آوری است که ایجاد می‌شود.

هاشمی گفت:‌ 10 تا 20 برابر تبلیغ مصرف سیگار در مردان، زنان و هنرپیشه‌ها بیشتر شده است. زمانی که شهاب حسینی در سریال شهرزاد سیگار مصرف می‌کند، جوانان از آن الگوبرداری می‌کنند نمونه آن را در مورد خودکشی از روی پل عابر پیاده داشته‌ایم. باید جامعه را توانمند و واکسینه کنیم که این مه با زور نمی‌شود.

وزیر بهداشت با تأکید بر همکاری مجلس در این حوزه گفت:‌ قوه قضائیه نیز که می‌تواند بسیار مؤثر باشد، متأسفانه از غایبان بزرگ است در حالی که سازمان‌ها در کنار هم می‌توانند مؤثر باشند.

وی افزود: سیاست‌مداران باید به خودشان بیایند و فکر نکنند که قلیان و سیگار تفنن است. بلکه مصیبت است. مردم کمترین تقصیر را دارند و بیشتر کار متوجه ما است که سیاستمدار هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: