کد خبر: ۱۱۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 31
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه شهید بهشتی گفت: سن ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در ایران پایین تر از کشورهای پیشرفته است که باید به مباحث پیشگیری توجه بیشتری شود.
به گزارش شفا آنلاین،مرتضی صافی با اشاره به تاثیر موادغذایی، کم تحرکی، وراثت، فشارهای روحی و روانی در مشکلات قلبی و عروقی گفت: بیماریهای قلبی و عروقی در ایران به طور معمول پس از 50 سالگی در بین ایرانیان بروز می کند ولی موارد بروز در کمتر از 40 سالگی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد : سن بروز این بیمارها در ایران از کشورهای پیشرفته پایین تر است که مصرف دخانیات، کم تحرکی، داشتن فاکتورهای بیماری های قلبی مانند دیابت، سابقه فامیلی از عوامل اصلی آن است.
وی با بیان این که در تربیت پزشکان متخصص و جراح قلب در کشور به حد کفایت رسیده ایم، ادامه داد: با وجود تعدد مراکز آموزشی رشته قلب و عروق، در حد نیاز، متخصص در کشور وجود دارد و تعداد مراکز آموزشی متخصصین جراح و متخصص قلب و عروق در کشور به حد کافی است.
صافی تصریح کرد : بخش درمان بیماریهای قلب و عروق در کشور مشکل و چالشی در کشور نداریم و مشکل اصلی در بخش پیشگیری است، زیرا در بخش پیشگیری از حوزه درمان بیماریهای قلب و عروقی عقب هستیم و به میزانی که درمان در کشور رشد داشته، موفقیتی در بخش پیشگیری نداشته ایم.
وی با تاکید بر اهتمام مردم برای تغییر کیفیت زندگی برای مقابله با شیوع بیماریهای قلبی، افزود: رعایت بهداشت غذایی، مقابله با فاکتورهای بیماریهای قلبی مانند دیابت، فشار خون، شناخت زودرس این بیماری، ترک سیگار و دخانیات مهم ترین مسایل پیشگیرانه در باره بیماریهای قلبی و عروقی هستند.
رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه شهید بهشتی اجبار فروشگاه های مواد غذایی به ارایه غذاهای کم کلسترول را در کشور ضروری دانست و افزود : در جامعه رسانه های جمعی باید رسالت آگاهی بخشی برای تغییر سبک زندگی مردم به سوی کاهش بیماریهای قلبی را انجام دهند.
صافی نقش استرس های زندگی در دوران معاصر را مهم برشمرد و افزود: عامل بسیاری از بیماریهای قلبی افراد در سنین پائین، علاوه بر تاثیر تغذیه، استرس هایی است که افراد در زندگی های ماشینی به همراه کم تحرکی در پیش گرفته اند.
وی تاثیر و موفقیت اجرای طرح تحول نظام سلامت را در درمان بیماریهای قلبی که پرهزینه هستند بسیار بالا دانست و افزود: کاهش هزینه بیماران قلبی تا میزان 6 درصد در اجرای طرح تحول سلامت، نقش مهمی در سلامت جامعه داشته است.
وی یادآور شد: پیش از اجرای طرح تحول سلامت، بسیاری از بیماران قلبی از درمان بیماری خود به علت هزینه های بالا، صرف نظر می کردند و اجرای این طرح در کشور در حوزه بیماریهای قلب و عروق موفقیت آمیز بوده است.
صافی خاطرنشان کرد: میزان آمار درمان بیماریهای قلب و عروق به علت تامین هزینه ها از سوی دولت، به علت استفاده بیماران از خدمات درمانی در بخش قلب و عروق در کشور افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: ایران اسلامی در بخش درمان بیماریهای قلب و عروق جایگاه مطلوبی دارد، قاطعانه می توان گفت هیچ فردی برای درمان مشکل قلبی مجبور به اعزام به خارح از کشور نیست و می‌توان گفت 100 درصد خدمات پزشکی قلبی در کشور توسط متخصصین داخلی انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه از نظر تعداد جراحان قلب در کشور کمبودی نداریم و در بخش آموزش گاهی ظرفیت آموزش بخش قلب کامل نمی شود، افزود: در استان سمنان نیز در بخش درمان بیماری های قلب و عروق، در بازدید از بیمارستان کوثر، وضعیت مطلوبی به ویژه در بخش درمان سکته های حاد قلبی مشاهده شد که نشان از رشد علمی و توان درمانی این بیمارستان به ویژه در بخش بیماریهای قلبی است.
رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه شهید بهشتی از بخش قلب بیمارستان کوثر سمنان بازدید و از خدمات این بخش در سمنان به بیماران مختلف ابراز رضایت کرد.
در استان سمنان 11 متخصص بیماریهای قلب و عروقی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار و مهدیشهر فعالیت دارند که سه نفر از آنها دارای درجه علمی فوق تخصص هستند.
در سکته های قلبی، بازکردن رگ مسدود در 6 ساعت ابتدایی انسداد رگ، حیاتی است که نیازمند در دسترس بودن خدمت درمانی و پزشک جراح متخصص قلب و عروق است.
برچسب ها: کم تحرکی ، دیابت ، وراثت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: