کد خبر: ۱۱۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 02
شفا آنلاین>سلامت>به تازگی دانشمندان توانسته اند تا راه حلی در سطح مولکولی برای پدیده پرواززدگی (Jet Lag) بیابند که می تواند با ایجاد تغییر در ساعت فیزیکی انسان به رفع این مشکل بپردازد.
به گزارش شفا آنلاین،این خبر به احتمال فراوان برای کسانی که پرواز های طولانی را تجربه می کنند بسیار خوشحال کننده خواهد بود. مسلما تمامی کسانی که تجربه پروازهای بلند مدت را داشته اند از اختلالات خواب و وضعیت نامناسب رفتار بدن در طول یک یا دو روز پس از پرواز رنج برده اند و یافتن راهکاری برای رفع این مشکل می تواند برای تجاری که زمان زیادی را در پروازها سپری می کنند بسیار مفید باشد.

این سلول می تواند به صورت مستقیم بر روی یکی از پروتئین های ساعت عملکرد بدن که CRY نام دارد تاثیر گذاشته و به این ترتیب بتواند موجب تنظیم خواب و بازگشت به شرایط عادی پس از شیفت های غیرعادی کاری یا شرایط پرواززدگی شود.

دانشمندان دریافته اند که پدیده پرواززدگی و کارهای شیفتی که موجب تغییر در برنامه ریزی خواب انسان می شوند را می توان به نحوی کنترل کرد که عوارض جانبی آنها به حداقل کاهش پیدا کند. روش انجام این کار در تغییر چرخه خواب و بیداری 24 ساعته انسان نهفته است که موجب می شود وضعیت زندگی بشر بر اساس عادات مرسوم برای خوابیدن شکل بگیرد.

حال متخصصان انستیتو مولکول های زیستی تغییرپذیر ناگویا در کشور ژاپن موفق شده اند تا یک نوع مولکول مصنوعی را تولید کنند که می تواند چرخه یاد شده را به زمانی کوتاه تر کاهش بدهد. این سلول می تواند به صورت مستقیم بر روی یکی از پروتئین های ساعت عملکرد بدن که CRY نام دارد تاثیر گذاشته و به این ترتیب بتواند موجب تنظیم خواب و بازگشت به شرایط عادی پس از شیفت های غیرعادی کاری یا شرایط پرواززدگی شود.

با این شرایط می توان رفتار ساعت فیزیولوژیکی بدن که هر 24 ساعت ریست می شود را به نحوی تنظیم کرد که این زمان در بازه هایی مانند 20 یا 18 ساعت از نو آغاز شده و به بدن انسان فرصت بازیابی سریع تر اهدا شود.سپید

thehindu

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: