کد خبر: ۱۱۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 30
شفا آنلاین>سلامت>جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه می توانیم و باید به مرجع علمی جهان تبدیل شویم، گفت: مهمترین برجستگی و ویژگی مراکز درمانی سپاه، رجعت به اخلاق پزشکی بر اساس فضیلت است.

 به گزارش شفا آنلاین، این مطلب را سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی روز دوشنبه در آیین اعتبار بخشی و تجلیل از دستاوردهای جدید بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی بقیه الله(عج) در دریافت و استمرار رتبه درجه یک عالی از سال 1386 تا 1395 در بین بیمارستان های کشور که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) در سالن صدرای مسجد این بیمارستان برگزار شد عنوان کرد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که شان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی بقیه الله(عج) همین است؛ چرا، به دلیل اینکه هدف اصلی ما حقیقتا پی ریزی یک تمدن است و بدنبال احیا، مجد و عظمت اسلام و ایران هستیم و این کار به سادگی امکانپذیر است.
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: زیرا در قرون وسطی و قبل از رنسانس، جهان اسلام و ایران در عرصه تمدن که مجموعه ای از فرهنگ، علم، فناوری، حاکمیت و اقتصاد بود، نقش نخست را در جهان ایفا کرده است.
سردار سلامی به حاضرین در این آیین توصیه کرد که حتما تاریخ تمدن اسلام و ایران را مطالعه کنند زیرا با مطالعه این تمدن متوجه خواهند شد که حتی رنسانس نیز بر پایه پیشرفت های علمی و شکوفایی های علمی تمدن اسلام و ایران در اروپا شکل گرفته است.
وی افزود: در دنیای پزشکی، حکیم ابن سینا به عنوان «دکتر، دکترها» شناخته می شود، که 14 جلد از کتاب «قانون» این پزشک برجسته و حاذق ایرانی حدود 700 سال و نیز تا همین اواخر در دانشکده های معبر پزشکی کشورهای اروپایی برای دانشجویان رشته های پزشکی تدریس می شود.
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: این پزشک و دانشمند بزرگ ایرانی یک حکیم، فیلسوف و پزشکی حاذق است که علم و دانش او هنوز و پس از گذشت قرن ها در تمامی دانشکده های معتبر پزشکی اروپایی برای آموزش دانشجویان پزشکی و توصیه های او در کتاب قانون برای درمان بیماری های مختلف در بیمارستان های مختلف انجام می شود.
سردار سلامی خاطرنشان کرد: اگر امروز ماهواره به فضا می‌فرستیم، یا موشک‌های ما با دقت بالا مسیرهای طولانی را طی می ‌کنند، یا در فناوری‌های هسته ‌ای، نانو و نظایر آن پیشرفت می‌کنیم، موضوع بسیار ساده‌ای برای ما است؛ یعنی این پیشرفت‌ها یک اعجاز نیستند؛ زیرا قرن ‌ها قبل این ظرفیت و استعداد وجود داشته و اکنون در حال بازیابی آنها هستیم.
وی افزود: می‌توانیم و باید به تدریج به مرجع علمی جهان تبدیل شویم تا پیشرفت‌ ها بر اساس و مبنای پیشرفت‌های ما سنجیده شود و این کار شدنی است.
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: علم پزشکی هر چند علم الهی است، اما در عصر جدید بر اساس منطق مادی گرایی غرب به تجارت پزشکی تبدیل شده و در حد یک شغل تنزل یافته در حالیکه این موضوع در دانشگاه و بیمارستان بقیه الله(عج) در حال رجعت به اخلاق پزشکی بر اساس فضلیت است.
سردار سلامی یادآور شد: در ادبیات غرب رابطه پزشک و بیمار بر اساس چهار مفهوم اختیار، ضرر نرساندن، منفعت رساندن و عدالت شناخته می شود، اما در طب اسلامی و ایرانی از این مفاهیم عبور می کنیم و رابطه بر اساس دلسوزی و انگیزه متعالی شکل می گیرد، غرب امروز از روش های درمانی که در پیش گرفته ناتوان است زیرا هر چند سهم بودجه درمانی آمریکا به نسبت تولید نا خالص ملی 17 درصد است و این بالاترین نرخ تخصیص بودجه را شامل می شود اما نرخ مرگ و میر نوزادان در این کشور در رتبه 13 قرار دارد که این بالا ترین میزان مرگ و میر است.
وی گفت: علت بالا بودن این میزان مرگ و میر این است که بیشتر بر روی درمان متمرکز شده اند اما موضوعی که نقطه درخشش بیمارستان بقیه الله (عج) شده، تکیه گاه و انگیزه های معنوی است که در کنار حرفه ای پزشکان وجود دارد.
جانشین فرمانده کل سپاه افزود: توصیه ما این است که در موضوع مدیریت فرآیند درمان ها، پیشرفته ترین روش ها را بر اساس مدل ایرانی اسلامی طراحی کنیم.
در بین 850 بیمارستان در سراسر کشور پنج بیمارستان گواهی نامه اعتبار بخشی سطح یک عالی را دریافت کردند که یکی از این بیمارستان ها، بیمارستان تخصصی وفوق تخصصی بقیه الله(عج) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: