کد خبر: ۱۱۰۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 29
شفا آنلاین>سلامت>معاون برنامه‌ریزی هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت گفت: نگاهی به برنامه‌های توسعه‌ای نشان می‌دهد که 45 درصد برنامه‌های توسعه‌ای کشور عملیاتی نمی‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،طاهر موهبتی در جلسه مشترک هیئت‌های امنا دانشگاه‌های کلان منطقه یک آمایش آموزش عالی سلامت کشور در ساری اظهار کرد: مطابق با مصوب شورای انقلاب فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به 10 منطقه در کشور تقسیم شده اما نظام منطقه بندی بر این اساس بوده که آن منطقه محوریت کلیه خدمات سلامت را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در بخش برنامه‌ریزی آنچه که نظام برنامه‌ریزی کشور را دچار تهدید می کند، نبود برنامه عملیاتی است.

معاون برنامه ریزی هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: باید با آغاز نقد از خود درباره آسیب‌شناسی و عدم توفیق برنامه‌ریزی در همه کشورها از جمله در ایران به بحث و بررسی بپردازیم تا از مواردی که موجب خسارت در نظام برنامه و بودجه کشور می‌شود، جلوگیری کنیم.

موهبتی با بیان اینکه باید بررسی شود چرا بیشتر از 45 درصد از برنامه‌های توسعه عملیاتی نمی‌شود، افزود: بسیاری از مسئولان و مدیران در نوشتن سیاست‌های کلی و برنامه‌های استراتژیکی از همه بهتر عمل می کنند اما در حوزه اجرای برنامه همیشه با چالش مواجه بودیم.

موهبتی با بیان اینکه در 20 سال گذشته زمانی که مبانی برنامه‌ها را نگاه می کنیم، متوجه می شویم که موضوع برنامه چندان تفاوتی نکرده و فقط در نوع بیان برنامه ها تغییری ایجاد شده است، اظهار کرد: مدیران کمتر به برنامه عملیاتی توجه می کنند و زمانی که می خواهند به فعالیت‌های عملیاتی بپردازند با محدودیت زمان مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدیران در ابتدای قرار گرفتن در پست خود به ساختار دستگاه ایراد می گیرند، افزود: 70 درصد از برنامه‌های استراتژیک دستگاه‌ها عملیاتی نمی‌شود و در شرکت‌های ناموفق نیز این رویه مشهود است.

معاون برنامه‌ریزی هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت و درمان گفت: دو برنامه عملیاتی اختصاصی و مشترک در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیشنهاد و بودجه آن نیز در اسفند ماه مشخص شد.

وی افزود: در نظام برنامه‌ریزی، زمان بر بودن، مقاومت بر تغییر رفتار و نظارت ناپذیری از دلایلی است که مدیران از پرداختن به فعالیت برنامه‌ریزی و عملیاتی خودداری می‌کنند و بیشتر به این می اندیشند که اولویت نخست برای روسا چیست و متاسفانه این نوع تفکر در سیستم دولتی ایران وجود دارد.

موهبتی با بیان اینکه باید در رفتار روسای کشور، اهتمام به برنامه عملیاتی وجود داشته باشد، گفت: بسیاری از مدیران 75 درصد کار برنامه‌ریزی را به کارشناسان واگذار می کنند و اتصال برنامه عملیاتی هم برقرار نمی‌شود و خود به روزمرگی مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه باید حقوق بر اساس عملکرد باشد، افزود: باید پرداختی ها را به اجرای برنامه عملیاتی موکول کنیم.

معاون برنامه‌ریزی هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت و درمان درباره نظام پایش، گفت: ضمانت اجرایی برای برنامه عملیاتی نظام پایش به اینگونه است که 60 درصد ارزشیابی دانشگاه بر عملیاتی کردن برنامه ها بر اساس نظام پایش باشد.

موهبتی هم راستا بودن برنامه و بودجه را مهم دانست و اظهار کرد: مفهوم هم راستا بودن برنامه و بودجه این نیست که در کنار هر فعالیتی باید پول باشد بلکه این بدان مفهوم است که نکند برنامه و بودجه خلاف هم هزینه شوند.

وی با تاکید بر استفاده از مفاهیم و روش‌های ساده در ادبیات برنامه ریزی، افزود: در پایش نرم افزار از ساده‌ترین الفاظ استفاده شده است.

موهبتی با بیان اینکه برنامه‌های عملیاتی بدون اشکال نیستند، افزود: باید تلاش کنیم برنامه ها را اجرا کنیم و در حین اجرا به رفع مشکلات آن نیز بپردازیم.

برچسب ها: آموزش ، سلامت ، خدمات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: