کد خبر: ۱۰۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 29
شفا آنلاین>سلامت> جراحی‌های لاپاروسکوپی چاقی بسیار رایج است و از سال 1965 میلادی شروع شده است. از سال 1994 هم گسترش عجیبی پیدا کرد و رشد خوبی داشت.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید در آن زمان روش جراحی «بندینگ» بود. البته الان این روش دیگر مثل قبل رواج ندارد و بیشتر «بای‌پس» رواج دارد. برای مثال در انگلستان 50 هزار جراحی چاقی بای‌پس انجام شده است. این میزان عمل جراحی در مقایسه با جمعیت کل این کشور نکته قابل ملاحظه‌ای است. روش بای‌پس تنها روشی است که در طولانی مدت بیمار را لاغر نگه می‌دارد. یعنی بازگشت بسیار کمی دارد.

       تمام رژیم‌های غذایی و داروها باعث می‌شود وزن مردم به صورت یویو بالا و پایین برود که برای سلامتی نیز بسیار مضر است. یک انجمن سوئدی، بیش از 30 هزار بیمار را برای مدت20 سال تحت نظر داشت. نیمی از آنها عمل جراحی لاپاروسکوپی داشتند و نیمی نداشتند. آنهایی که مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند، نه تنها اضافه وزن نداشتند، بلکه کاهش وزن هم داشتند.

       کار بای‌پس به این صورت است: با کار گذاشتن بالون در معده در ابتدا حجم معده را کم می‌کند. یعنی معده‌ای که تا پیش از عمل یک لیتر و نیم حجم داشت، حالا به نصف یا کمتر رسیده و همین باعث می‌شود فرد با حجم غذای بسیار کم سیر می‌شود. دوم اینکه به لحاظ هورمونی مورد درمان قرار می‌گیرند. هورمونی به نام گرلین داریم که زمانی که ترشح می‌شود، فرد میل به خوردن پیدا می‌کند. با مصرف داروهایی که این هورمون را تحت‌تاثیر قرار دهند، بیمار دیگر اشتهایی برای خوردن هم ندارد.

       هورمون دیگری وجود دارد به نام PYY که تا غذا به آخر روده برسد به مغز می‌گوید غذا به اندازه خورده شده است. با دستکاری مجدد این هورمون هم بیمار دیرتر حس گرسنگی پیدا می‌کند و انگیزه‌ای برای شروع خوردن مجدد ندارد. بنابراین فرد هم اشتها ندارد، هم زود سیر می‌شود، هم دیرتر احساس می‌کند باید غذا بخورد. مجموعه این عوامل باعث می‌شود تا فرد خیلی زودتر به شکل طبیعی‌تری به کاهش وزن برسد و این کاهش بازگشت نداشته باشد.

       البته عوارض این اعمال جراحی بر سر جای خودش باقی است. دستکاری‌های هورمونی همیشه عوارض مخصوص به خود را داشتند و بیماران هم واکنش‌های متفاوتی به این دستکاری‌ها داشته‌اند. اما با مراقبت‌های ویژه و نظارت پزشک کمتر مشکلی برای بیمار پیش می‌آید و بدن فرد بدون هیچ‌گونه عوارض به داروها پاسخ می‌دهد. از سوی دیگر گاهی به اشتباه گفته می‌شود کاشت دستگاه بای‌پس که منجر به عفونت در بیمار می‌شود که یک باور غلط است و نمی‌تواند درست باشد. مگر اینکه عمل جراحی به صورت غیرقانونی انجام شود و از دستگاه و تجهیزات استریل و سالم استفاده نشده باشد. کار کاهش وزن از طریق بای‌پس یک کار تخصصی است که باید همه راه‌های درمانی آن به صورت موازی تحت نظارت پزشک پیش برود. به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از عمل جراحی به خوبی در این زمینه تحقیق شود.
بیژن قوامی
جراح لاپاروسکوپی چاقی و عضو انجمن فرانسه‌زبان لاپاروسکوپی (FIFCC)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: