کد خبر: ۱۰۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 29
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد: «سهم هزینه‌های دارو تنها 12/5 درصد از هزینه‌های سلامت است.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، در افتتاحیه هفتمین همایش داروسازی بالینی ایران، در انتقاد از آمارها و ارقامی که در خصوص سهم هزینه‌های دارویی می‌زنند، گفت: «در حال حاضر هزینه‌های سلامت در کشور حدود 100 هزار میلیارد تومان است که از این رقم، 12 هزار و500 میلیارد تومان هزینه‌ دارویی کشور است که این رقم برای کشور ما مطلوب است.»

       او خبرهایی را نظیر اینکه می‌گویند 40 درصد هزینه‌های سلامت دارویی است یا ایران یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در این حوزه است، متناسب با واقعیت نمی‌داند و معتقد است که هیچ‌کدام از این مباحث با آمارهای حقیقی نمی‌خواند.

       دیناروند افزود: «تاکنون سهم هزینه‌های دارویی از 15 درصد عبور نکرده و در سال‌های اخیر به 12/5 درصد کاهش یافته است. کما اینکه در بهترین کشورها، سهم هزینه‌های دارویی 10 درصد است که می‌توان گفت کشور ما در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.»

       رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است که نباید این سخت‌گیری‌ها را ادامه داد و در این خصوص تصریح کرد: «ما نباید بازارهای دارویی‌مان را ببندیم و سخت‌گیری کنیم زیرا این بازار بر سلامت فشار می‌آورد و این نگاه با آمار هم‌خوانی ندارد. از نگاه کسانی که به هزینه‌های سلامت نگاه می‌کنند آمار هزینه‌های دارویی مطلوب است اما از نظر داروسازان این آمار بسیار پایین است و جا دارد بیشتر شود. این آمار در کشورهای مختلف بین 10 الی 70 درصد است . کشورهای خیلی کمی هستند که شبیه ایران هستند و ما از نظر کنترل هزینه‌های دارویی جایگاه بسیار خوبی هستیم. به همین دلیل، نگاهمان نباید سخت‌گیرانه‌تر باشد تا بازار بتواند توسعه پیدا کند.»

اشتغال داروسازان مطلوب است
       رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سهم تولیدات داخل در حوزه دارو توضیح داد: «برای اولین بار، روند کاهشی که در آن تولیدات کاهش می‌یافتند و واردات افزایش پیدا کرده بودند، عکس شد و اکنون این سهم به 70 درصد رسیده است. این مسئله تنها به این دلیل نیست که ما برای واردات سخت گرفته‌ایم بلکه صنعت داروسازی ماست که پیشرفت کرده است.»

       او با بیان اینکه اشتغال در این صنعت مطلوب است و اکنون 150 هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند که 20 هزارنفر آنها داروساز هستند، تصریح کرد: «داروسازان عمدتا در بخش خصوصی فعالیت دارند و تنها 10 درصد آنها در بخش خصوصی کار می‌کنند. عمده داروسازانی هم که در بخش خصوصی کار می‌کنند، مسئول فنی هستند که دریافتی‌های حداقلی دارند.»

       دیناروند با بیان اینکه حوزه داروسازی در طرح تحول سلامت خیلی همراهی کرد گفت: «علی‌رغم اینکه در این طرح هزینه‌های سلامت تغییر کرده و خدمات بیشتری ارائه شده اما سهم هزینه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به شدت کاهش یافته و موفق شدیم هزینه‌ها را کنترل کنیم و قیمت‌ها را پایین بیاوریم.»

داروسازان بالینی باعث شدند بیمارستان‌ها احساس نیازکنند
       مهم‌ترین وظیفه داروساز‌های بالینی، که نسبت به گذشته در بیمارستان‌ها بیشتر حضور دارند، ارتقای تجویز و مصرف صحیح و منطقی داروها و کمک به بهبود نتایج و پیامدهای درمانی در بیماران است. با وجود اینکه در گذشته ورود داروسازان بالینی در بیمارستان‌ها سخت بود اما اکنون برخی از روسای بیمارستان‌ها که نسبت به نقش آنها آگاهی دارند، برای حضور آنها در بیمارستان‌ها سخت‌گیری می‌کنند. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، به زودی با مصوبه‌ای، بیمارستان‌های دولتی شروع به جذب این داروسازان بر حسب نیاز خود می‌کنند.

       دیناروند درباره وضعیت داروسازی بالینی کشور گفت: «من غبطه می‌خورم که در این حوزه تند حرکت می‌کنیم اما متخصصینی که تربیت می‌کنیم کم هستند و چرا در تعداد داروسازانی که می‌توانند بدون تخصص و تنها با گذراندن دوره‌های پودمانی در بیمارستان‌ها خدمت کنند، ضعیف عمل کرده‌ایم.»

       او معتقد است هرچه در این حوزه تلاش و سرمایه‌گذاری شود، به نفع مردم، پزشکان و جامعه است. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: «تنها جایی که پزشکان و مردم، خدمات داروساز را ملموس می‌بینند در بالین است.» به گفته دیناروند حضور همین داروسازان بالینی در برخی از بیمارستان‌ها موجب شده تا بیمارستان‌ها احساس نیاز کنند و بخواهند داورساز بالینی داشته باشند.

لزوم تدوین سند ملی داروسازی
       جمشید سلام زاده، رئیس انجمن داروسازان بالینی نیز درباره عملی شدن ارائه خدمات بالینی از سوی داروسازان در این مراسم گفت: «اگر بخواهیم خدمات بالینی داروساز را درست تبیین و اجرایی کنیم، ابتدا باید چالش‌های رو‌به‌روی عملیاتی شدن این نقش را شناسایی کنیم و راه‌حل برای آنها پیدا کنیم و بعد از آن انتظار ارائه خدمت را ازجامعه داروسازی کشور داشته باشیم.»

       او معتقد است که یکی از چالش‌ها نقص‌های جدی موجود در نظام دارویی نبود یک سند و نقشه ملی در داروسازی کشور است. سلام زاده گفت: «ما در کلیه موضوعات مرتبط با نظام دارویی کشورمان اعم از آموزش، پژوهش، خدمات، صنعت، تولید، توزیع، واردات، صادرات، حتی قانون‌گذاری و مسائل مربوط به تنظیم نظام دارویی چالش‌های جدی داریم. طبیعتا اگر سند ملی نظام دارویی کشور به وسیله خبرگان و سیاست‌مداران این حوزه تدوین شود؛ می‌تواند را‌ه‌حلی برای شناسایی این مشکلات باشد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: