کد خبر: ۱۰۹۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 29
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> ششمین نشست سالانه شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران 6و7 خرداد در شیراز با حضور قائم‌مقام وزیر بهداشت، مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر و سازمان نظام پزشکی در شیراز برگزار شد.
زالی: قراردادهای بیمه‌ها با پزشکان عمومی یک‌طرفه است
  به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران سخنان خود را با توصیف یک احساس آغاز کرد، «احساس رهاشدگی» که به گفته او در پزشکان عمومی وجود دارد. به گزارش سپید او علی‌رغم ابراز خوشحالی از تدوین یک راهبرد اساسی برای انجمن پزشکان عمومی ایران، از مسئولان حاضر در نشست پرسید: «آیا آموزش پزشکی ما منطبق بر این راهبرد اساسی تنظیم‌شده است؟

 آیا رفتار و اقدامات ما براساس همین راهبرد اساسی عملی می‌شود؟ آیا منابع کافی برای اجرای این راهبرد اساسی صرف کرده‌ایم؟» عباس کامیابی اظهار کرد: «در ابتدای طرح پزشک خانواده در شیراز تصور می‌کردیم حدود 600 نفر پزشک عمومی داریم اما طبق آماری که به من داده‌شده 10 هزار و 60 نفر پزشک عمومی در این استان وجود دارد و ما این افراد را به این دلیل که آنها تا حدودی احساس امنیت کرده‌اند که شاید با اجرای این طرح بتوانند آینده بهتری داشته باشند، توانستیم پیدا کنیم.‌

این جمعیت خاموش در کل کشور ما وجود دارد و اگر راه‌های انحرافی تخصصی مانع این دریچه امن نشود، آن پزشکان هم ورود خواهند کرد.» وی با انتقاد از محدودسازی پزشکان عمومی در تجویز و درمان، پرسید که چرا سند ملی در این زمینه وجود ندارد؟

شکایت از قرارداد یک‌طرفه بیمه‌ها با پزشکان
       علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور نیز از وجود اعتبارات مستمر و قابل‌اطمینان با سیر فزاینده تاکید کرد و گفت: «همه مسائلی که درزمینه صنفی وجود دارد، تنها در صورت فراهم شدن چنین منابعی برطرف می‌شود. امیدواریم این خواسته از تریبون حوزه سلامت به حوزه‌های دیگر هم طرح شود.» وی با اشاره به اینکه برای بازمهندسی طب عمومی را باید دردستور کار قرار دهیم، افزود: «شالوده طب عمومی آسیب‌دیده است و امیدواریم پزشکان عمومی بتوانند آن‌قدر توانمند شوند که نقش خاص خود را در نظام سلامت پیدا کنند.»

 به گفته زالی شاید مهم‌ترین نکته در اجرای نظام ارجاع، فرهنگ‌سازی است و این موضوع یکی از عوامل مهم شکست طرح‌های قبلی بوده است. امروز شهروندی که در نظام ارجاع قرار می‌گیرد باید راحت‌تر و باکرامت بیشتری خدمات درمانی دریافت کند. در این صورت این سیستم جذاب خواهد بود و مردم از آن استقبال می‌کنند.

       وی افزود: «تدوین یک جایگاه متفاوت برای پزشکان عمومی در زمینه‌هایی مثل دریافت مالیات،‌ بومی‌سازی نظام ارجاع و تدوین نسخه منعطف به نسبت موقعیت‌های مختلف از دیگر اقداماتی است که باید به آن توجه کنیم.»

       زالی همچنین از شکل‌گیری موافقت‌های اولیه بین پزشکان متخصص پوست و پزشکان عمومی خبر داد و گفت: «اگر قرار باشد نقش متفاوتی برای پزشکان عمومی تعریف شود، نمی‌توان محدودیت‌های درمانی امروز را بر آنها اعمال کرد.»

       رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور قراردادهای بیمه‌ها با پزشکان عمومی را یک‌طرفه دانست و گفت: «این قراردادها هیچ ضمانت مدنی برای پزشکان ندارد. در این صورت آیا می‌توان از پزشکان عمومی خواست که مسئولیت جدیدی در نظام سلامت به عهده بگیرد؟»

       وی اضافه کرد: «گاهی یک پزشک عمومی بازنشسته حقوق کمتری از یک کارمند ساده بیمارستان دریافت می‌کند.» زالی در پایان از سازمان‌های مسئول درخواست کرد که مبلغی به‌عنوان یک‌پایه منطقی برای پزشکان عمومی احصا شود و همه بر آن تاکید کنند تا این رقم به‌صورت سراسری اجرا شود و دیگر شاهد تبعیض نباشیم.»

طرح تحول را در شرایط فشار اقتصادی اجرا کردیم
       در بخش دیگری از این نشست، قائم‌مقام وزیر بهداشت که مهمان شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی شیراز سخنرانی کرد و گفت: «براساس شاخص‌های توسعه انسانی، در سال‌های گذشته قبل از طرح تحول سلامت،‌ ایران هفتاد و ششمین کشور از 178 کشور است. این شاخص‌ها در یک دوره 32 ساله بیش از 60 درصد رشد داشته است.»

 ایرج حریرچی اضافه کرد: «خیلی از دوستان ما برخی مسائلی که برای جامعه پزشکی پیش آمد را به طرح تحول سلامت نسبت دادند و شرایط پیش از اجرای طرح را در نظر نگرفتند.» وی اظهار کرد: «درحالی‌که 80 هزار پزشک عمومی داریم، تعداد پزشکانی که برای درمان در دسترس مردم هستند، تنها 11 هزار و 800 نفر هستند که تحت پوشش دو بیمه اصلی قرار دارند و 6 هزار و 800 نفر هم پزشک خانواده روستایی داریم.» به گفته قائم‌مقام وزیر بهداشت «ویزیت پزشکان متخصص طی 10 سال منتهی به سال 91، دو برابر شده اما ویزیت پزشکان عمومی از 2/2 به 2/5 افزایش پیداکرده است. در این زمان نه طرح تحولی در کار بوده، نه کلینیک‌های تخصصی اما هیچ‌کدام به این موضوع توجه نکردیم.» وی با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاده که مراجعه به پزشکان عمومی در زمان اجرای طرح تحول سلامت، براساس چه عاملی کاهش‌یافته اما به اجرای این طرح نسبت داده‌شده است، تصریح کرد: «براساس آمار خدمات درمانی دریافت شده از سوی35 میلیون بیمه‌شده کشور، 40 تا 55 درصد سرانه مراجعه به پزشک عمومی هر ایرانی که 2/5 بار در سال است، در مراکز دولتی و مراکز تحت پوشش بیمه اتفاق می‌افتد.

در سال 91 که با تورم بیش از 30 درصد مواجه بودیم، میزان مراجعه مردم به پزشکان متخصص در مراکز دولتی از 1/01 به 0/94، و پزشکان عمومی از 0/97 به 0/91 کاهش پیداکرده است. این وضعیت در بخش خصوصی بسیار بدتر بوده است و مراجعه به پزشکان عمومی بسیار کمتر شده است و روند کاهشی دو برابر رخ داده است.»

او بابیان اینکه افزایش دو و نیم برابری تعرفه‌ها در شرایطی که جامعه پزشکی به قیمت ثابت در چندین سال گذشته عادت داشته، اتفاق بسیار عجیب است، افزود: «منابع کل نظام سلامت در سال 91 و 92، با کاهش 20 درصدی مواجه شده و این رقم بسیار وحشتناکی است. همچنین هیچ کشوری طرح تحول سلامت را در شرایط فشار اقتصادی اجرا نکرده، درحالی‌که ما در چنین شرایطی این طرح را اجرا کردیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: