کد خبر: ۱۰۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 27
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>اگرچه رئیس سازمان غذا و دارو به عنوان متولی امر، خبر از هولوگرام دار شدن متادون داده است اما نگاهی به شربت و قرص‌های متادون مشخص می‌کند که همچنان از الصاق هولوگرام برای این محصولات خبری نیست.

به گزارش  شفا آنلاین، نشت متادون در بازار آزاد موضوع جدیدی نیست، بلکه موضوعی قدیمی است که همچنان در سایه بی تدبیری‌ها در حال انجام است.

متادون آزاد این روزها مشتریان مختلفی دارد از معتادانی که نمی‌خواهند برای درمان به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند تا ورزشکاران و افرادی که تنها مصرف کننده متادون هستند.

برای جلوگیری از توزیع متادون در بازار آزاد و نشت آن راهکارهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها هولوگرام‌دار کردن محصولات است تا بتوان آنها را در هر نقطه‌ای که خرید یا فروش می‌شوند، رصد کرد.

راهکار ستاد مبارزه با مواد مخدر که از سوی آنها به سازمان غذا و دارو نیز اعلام شده، هولوگرام‌دار کردن متادون تولیدی در کارخانه‌های داروسازی است.

در این ارتباط پرویز افشار حدود یک سال پیش به فارس گفت: این موضوع رسماً به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده و آنها باید این محصولات را به برچسب هولوگرام دار مجهز کنند تا ما بتوانیم از مبدا تا مقصد این داروها را رهگیری کنیم.

وی توضیح داد: به طور مثال زمانی که یک شربت متادون از کارخانه خارج می‌شود شماره آن وارد سامانه می‌گردد و در هرکدام از مراحل از قبیل تحویل توسط دانشگاه، مراکز درمانی و بیماران، مجدداً بارکد در سامانه ثبت می‌شود تا بتوانیم محل نشت را شناسایی کنیم.

افشار در مورد زمان اجرایی شدن این طرح گفت: مصوبه‌ کمیته درمان به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده و ما منتظر اقدام عملی وزارت بهداشت هستیم و امیدواریم از آنجایی که این اقدام هزینه‌ای برای وزارت بهداشت ندارد هرچه زودتر عملی شود.

افشار در سخنانی که در آخرین نشست خبری خود عنوان کرد، در مورد اجرایی شدن یا نشدن طرح هولوگرام اظهار بی‌اطلاعی کرد اما با این وجود تأکید کرد: علت نشت متادون متعدد است، متاسفانه پاره‌ای از افراد در دستگاه‌های مختلف انگشت اتهام را به سوی یک قشر خاص که درمانگران باشند، می‌گیرند.

وی ادامه داد: در تمام مراحل از تولید، توزیع، توزیع توسط دانشگاه و عرضه، متادون می‌تواند نشت کند و به همین علل ما اثبات کردیم که نیاز به هولوگرام کردن متادون وجود دارد.

افشار از مکاتبات 9 ماه پیش با سازمان غذا و دارو گفت و افزود: آن زمان مسئولان غذا و دارو اعلام کردند که مقادیری متادون در انبار شرکت ها موجود است و به ناچار بدون هولوگرام باید توزیع شود که ما نیز قبول کردیم به شرط اینکه محصولات جدید هولوگرام دار باشند.

اکنون بار دیگر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو گفته که متادون هولوگرام‌دار شده است.

دیناروند در این مورد می‌گوید: هولوگرام کردن یا ایجاد سامانه رهگیری و رهیابی در سازمان پیگیری می شود و این داروها کدینگ خواهند شد.

وی ادامه می دهد: این کدها شناسه‌های یگانه‌ای هستند که روی داروها نصب می‌شوند. این کدینگ روی داروی متادون انجام شده است و سامانه نیز در حال تکمیل شدن است.

نگاهی به آخرین محموله‌های دریافتی مراکز ترک اعتیاد نشان می‌دهد که همچنان بر خلاف اظهارات آقای رئیس! متادون هولوگرام دار نشده است.

از میان انواع متادون تنها قرص‌های 20 و 5 دارای هولوگرام شده است که این هولوگرام نه روی ورقه‌ها بلکه روی بسته آن نقش بسته است در حالیکه قرص‌ها بصورت ورقه‌ای خرید و فروش می‌شود.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: