کد خبر: ۱۰۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان این که بدون درنظرگرفتن نظرات تخصصی و کارشناسی طی مصوبه ای اختیار تعرفه گذاری ازتنها مرجع مردم نهاد جامعه پزشکی سلب و به دولت واگذارشد؛ گفت: این اقدام بزرگترین معضل سیاست تعرفه گذاری است.

به گزارش شفا آنلاین،فرجود شکوهی با اشاره به اینکه اساسی ترین مشکل درمقوله سیاست گذاری تعرفه ها فاصله گرفتن از روح حاکم برقانون اساسی وقوانین مندرج درآن است؛ افزود: در قانون اساسی دو منطق وجودداردکه به میزان دوری و نزدیکی ازاین دومنطق مشکلات کم یا افزوده می شود.
وی اظنهار داشت: یکی ازاین دو منطق بحث جدی «مردم نهادبودن» نظام سیاسی و اجتماعی ما و دیگری اکتفا به نقش «نظارتی» و عدم دخالت های مستقیم دولت ها درامورمردمی به مفهوم کارمردم به مردم واگذارکردن است.
وی با ابراز تاسف از این که در دولت قبل به بهانه هائی که بیشتر شائبه سیاسی بودنش مطرح است بدون در نظر گرفتن نظرات تخصصی و کارشناسی طی مصوبه ای اختیار تعرفه گذاری از جامعه پزشکی سلب و به دولت واگذار شد؛ ادامه داد: طبیعی است که ناهماهنگی های جدی دراین باب بوقوع بپیوندد.
به گفته شکوهی، قانون اساسی با حذف نقش سازمان نظام پزشکی در امر تعیین تعرفه ها عملا جامعه بزرگ پزشکی کشور را از خود عامل بودن حذف ومجبوربه اجرای دستورالعمل هائی شد که دیگران درتصویب آن نقش دارند.
عضو کمیسیون تعرفه سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که این امر بزرگترین معضل سیاست تعرفه گذاری است اظهار کرد: تنها راهکار اصلاحی اش بازگرداندن تعیین تعرفه هابه نهاد و مرجع صنفی جامعه پزشکی کشوریعنی سازمان نظام پزشکی است.
وی تصریح کرد: صاحبان حرف پزشکی بایدبا توجه به تغییرات موجود، پیشنهادات تعرفه ای خود را به سازمان متبوعه ارائه دهند و درواقع این پیشنهادات مبنای بررسی تعرفه ها برای هرحرفه یا رشته ای در وزارتخانه شود.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید در خصوص تعرفه گذاری هر چه سریعتر به مرجع اصلی آن یعنی سازمان نظام پزشکی رجوع شود خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی با ایجاد کارگروههای متشکل از حرف پزشکی و با درنظرگرفتن آیتم های خاص هراستانی پیشنهادهای تعرفه ای کارشناسی شده اش را به عنوان مبنای بررسی تعرفه به وزارت بهداشت ارائه دهد تا این پیشنهادات مبنای مطالعات تعرفه ای وزارتخانه قرارگیرد.

** ضرورت نظارت و توجه بر اجرای درست تعرفه ها
عضو شورای عالی نظام پزشکی بحث تعرفه گذاری را فقط مختص به تصویب و اجرای آن ندانست و گفت: نظارت براجرای درست تعرفه ها نیز باید مورد توجه باشد که دولت هادرهیچ مقطعی ابزارهای لازم وکافی را برای نظارت بر این مهم نداشته اند.
وی افزود: وقتی سازمان نظام پزشکی متولی این امر شود یک «خودکنترلی و یا خودنظارتی» در این امر میسر می شود که بسیار تاثیرگذار خواهد بود زیرا این تصمیم تعرفه ای توسط خودشان ارائه شده است.

** تعیین تعرفه به موقع تابع تصویب بودجه کشوری در مجلس
شکوهی تعیین تعرفه به موقع را تابع تصویب به موقع بودجه کشوری درمجلس عنوان کرد و ادامه داد: این امرارتباط مستقیم با توان و بودجه درنظرگرفته شده وهمچنین تامین منابع مالی برای بیمه های پایه دارد زیراچنان چه بیمه های پایه تعهدات خود را به موقع پرداخت کنند ،این مهم به دلایلی، تاثیربسزائی درتعیین میزان تعرفه ها دارد.
به گفته وی، امور هرحرفه ای حتما باید به صاحبان همان حرفه واگذارشود تاخوب و بد اتفاقات آن را خود پاسخگو باشند.
برچسب ها: سیاست ، قانون ، دولت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: