کد خبر: ۱۰۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 26
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>طرح سلامت‌یار، طرحی است با مبانی علمی و استناد به شواهد بین‌المللی که در کشور ما در حال اجرا شدن است.
 این طرح که در دنیا سابقه بسیار زیادی دارد با هدف کمک و حمایت از بیماران اجرا می‌شود و دارای دو بعد است که مهم‌ترینش نقشی است که سلامت‌یاران برای حمایت جسمی و روانی بیماران ایفا می‌کنند.

       پرستاران، بهیاران و پزشکان در بیمارستان وظایفی دارند که خدمات تخصصی و عمومی را به بیماران ارائه می‌دهند اما باید باور کنیم که جای برخی از خدمات در بیمارستان‌های کشور خالی است که باید به آن توجه کنیم. کمک به راه رفتن، غذا خوردن، کتاب خواندن ،گوش دادن به درددل بیماران و در کل، حمایت جسمی و روانی به ویژه برای بیمارانی که همراه ندارند از اقداماتی است که سلامت‌یاران انجام خواهند داد. بیماران به خصوص کسانی که مدت طولانی در بیمارستان اقامت می‌کنند، ممکن است در معرض مشکلاتی از جمله افسردگی قرار گیرند، بنابراین این طرح به سلامتی بیماران در کنار خدماتی که پزشکان و پرستاران ارائه می‌دهند و البته بدون دخالت در حوزه پزشکی کمک خواهد کرد.

       جنبه دوم و مهم طرح سلامت‌یار تاثیر آن در اجتماع است. ما باید بار عاطفی جامعه را افزایش دهیم، یکی از راه‌های بسیار خوب برای افزایش بار عاطفی جامعه، گسترش و دامن زدن به مهربانی‌ها، رفتن به بیمارستان‌ها و کمک به نیازمندان و بیماران است. اینکه گروه‌هایی از مردم به صورت داوطلبانه در کنار بیماران قرار می‌گیرند، علاوه بر بیماران به خودشان نیز کمک می‌کنند. در واقع این افراد با انجام برخی از مسئولیت‌های اجتماعی مهربانی و نوع‌دوستی را تمرین می‌کنند. در روزهای اخیر شاهد بودیم که برخی از فعالان عرصه سلامت نسبت به حضور سلامت‌یاران در بیمارستان‌ها واکنش نشان داده و حضور آنان را دخالت در امور پزشکی و پرستاری دانسته‌اند، در حالی که باز هم تاکید می‌کنم این گروه قرار نیست در حوزه پرستاری و پزشکی دخالت داشته باشند. صحبت‌های مطرح شده مبنای علمی و قانونی ندارد. به دلیل اینکه خدماتی که قرار است از سوی این افراد ارائه شود، خدمات پرستاری نیست بلکه خدمات حمایتی است که در حوزه سلامت مغفول مانده است. پرسشی که برای مخالفان با این طرح مطرح می‌شود این است که چرا وقتی این خدمات ارائه نمی‌شود کسی اعتراض نمی‌کند؟ وقتی بیماران همراه ندارند و حمایت جسمی و روانی برای آنان انجام نمی‌شود آیا افرادی که اعتراض می‌کنند، نباید در جهت حل این مشکلات تلاش کنند؟آیا این افراد باید مقابل برنامه‌هایی که در جهت حمایت از بیماران است، سنگ اندازی کنند؟

 همه فعالان عرصه سلامت باید به این باور برسند که حضور سلامت‌یار در کنار پرستار، امتیازی برای پرستاران محسوب می‌شود.سلامت‌یاران علاوه بر بیماران می‌توانند دست پرستار را برای حمایت‌های روانی بگیرند و این هدف با توجه به سختی کار پرستاران بسیار روشن است. در کل باید گفت صحبت‌هایی که علیه سلامت‌یاران گفته می‌شود، بوی سیاست می دهد و به معنای حمایت مردمی یا دلسوزی برای پرستاران نیست.

محمد آقاجانی
معاون درمان وزارت بهداشت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: