کد خبر: ۱۰۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>سلامت>مطالعه‌ای جدید که به وسیله محققین دانشگاه مینه‌سوتا انجام شد، نشان می‌دهد باکتری‌های گوارشی در افرادی که متحمل شیمی‌درمانی‌های دوز بالا شده‌اند، ممکن است خطر عفونت‌های خونی تهدید کننده حیات را پیش‌بینی کنند.

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید سالانه حدود 20000 نفر به منظور آماده‌سازی برای دریافت پیوند مغز استخوان یا سلول‌درمانی متحمل شیمی‌درمانی‌های دوز بالا می‌شوند که در این بین حدود 20 تا 40 درصد آنها مبتلا به عفونت‌های خونی می‌شوند و متاسفانه 15 تا 30 درصد آنها در نتیجه این عفونت می‌میرند.

       تصور می‌شود که به دنبال آسیب رسیدن به بافت رده‌ها در نتیجه شیمی‌درمانی، باکتری‌ها وارد جریان خون می‌شوند. زمانی که عفونت شروع می‌شود، سیستم ایمنی بیمار ضعیف است و اغلب قادر به مبارزه با پاتوژن‌ها و آنتی‌ژن‌ها نیست. در حال حاضر راه مناسبی برای پیش‌بینی این که کدام یک از بیماران دچار عفونت‌های خونی می‌شوند، وجود ندارد.


اما در این مطالعه محققین به بررسی این مطلب پرداختند که چگونه پیکربندی ابتدایی باکتری‌های گوارشی، قبل از شروع دوره درمانی، با خطر عفونت خونی مرتبط است. آنها نمونه‌های مدفوع 28 بیمار مبتلا به لنفومای غیرهاچکین را قبل از شروع شیمی‌درمانی جمع‌آوری کردند و DNA باکتریایی هر نمونه را برای ارزیابی سلامت اکوسیستم باکتریایی سیستم گوارشی هر بیمار ارزیابی کردند.


در این بین 11 نفر از بیماران بعد از شیمی‌درمانی دچار عفونت‌های خونی شدند و به طور جالبی محققین دریافتند که مخلوط باکتریایی این بیماران در مقایسه با بیمارانی که دچار عفونت خونی نشدند، بسیار متفاوت است. با استفاده از ابزارهای کامپیوتری، محققین الگوریتمی را خلق کردند که نشان می‌دهد کدام باکتری‌ها خوب و کدام یک بد هستند و می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا احتمال ابتلای یک بیمار به عفونت خونی وجود دارد یا خیر. دقت و صحت این تست حدود 85 درصد است. این پژوهش می‌تواند نمایش اولیه‌ای از استفاده از باکتری‌های گوارشی برای پیش‌بینی عفونت‌های خونی بعد از شیمی‌درمانی باشد.سپید

Medica- News Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: